Blog


Wat is de ideale URL voor je SEO teksten?

Schrijf je SEO teksten om de vindbaarheid van je website te verbeteren? Zorg dan voor een goede URL om die tekst te plaatsen. Het is uiteraard niet nodig om daar al voor het schrijven mee te beginnen, maar houd er rekening mee dat je de pagina het best in één keer de juiste URL mee kunt geven. Ik kom hier aan het eind nog even op terug, laten we eerst ingaan op de ideale URL voor je SEO teksten. De volgende 3 elementen zijn hierbij van belang:

  • Voorkom code en andere onbegrijpelijke taal
  • Gebruik het hoofdzoekwoord in de URL
  • Plaats het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in de URL

Aan de hand van deze drie elementen zorg je voor de ideale URL voor je SEO teksten, zodat de content zo krachtig mogelijk bijdraagt aan je vindbaarheid. Net als met de andere tips op het gebied van zoekmachine optimalisatie is het van belang om de leesbaarheid of gebruikerservaring altijd voor te laten gaan op mogelijkheden tot optimalisatie, zie de ideale URL als een kans om de pagina te optimaliseren wanneer dat andere belangrijke overwegingen niet in de weg zit.

Geen code of andere onbegrijpelijke taal

Voorkom in ieder geval ‘code’ in je URL, net als andere onbegrijpelijke taal. Probeer er in plaats daarvan voor te zorgen dat er een logisch geheel ontstaat, dat bij voorkeur zo kort mogelijk is. Surf je naar mijn website en bezoek je bijvoorbeeld een informatieve pagina over hoe je SEO teksten schrijf? Je zal dan zien dat je terecht komt op https://www.wessels-teksten.nl/seo-teksten. De URL is zo kort mogelijk, kent geen code of andere onbegrijpelijke taal en geeft toch duidelijk aan wat je van de pagina kunt verwachten.

Werk je met WordPress? In een eerder artikel legde ik al eens uit hoe je de permalinks goed kunt instellen, je voorkomt daarmee constructies zoals https://www.wessels-teksten.nl/p=123 of https://www.wessels-teksten.nl/index/2015/10/hasberah/qwerty. In de beide gevallen is er sprake van een onduidelijke URL die het lastig maakt voor bezoekers om deze aan anderen door te geven, terwijl je bovendien een kans tot SEO optimalisatie laat liggen.

Het hoofdzoekwoord in de URL

Het is als SEO tekstschrijver namelijk verstandig om het hoofdzoekwoord voor een pagina in de URL te verwerken. Op mijn pagina over het schrijven van SEO teksten verwerk ik de combinatie ‘SEO teksten’ in de URL, zodat ik ook Google en andere zoekmachines duidelijk aan kan geven wat het onderwerp van de pagina is. Ik had er ook een andere meer algemene bewoording voor kunnen nemen, maar zou dan een kans laten liggen.

Zorg ervoor dat je het hoofdzoekwoord voor de pagina in de URL verwerkt, eventuele secundaire zoekwoorden of andere relevante termen kun je achterwege laten. Ik heb er op de aangegeven pagina bewust geen https://www.wessels-teksten.nl/hoe-schrijf-je-goede-seo-teksten van gemaakt, omdat ik het geheel graag zo kort en bondig mogelijk wil houden. Zou je iemand offline willen wijzen op deze pagina? Dan is het wel zo handig dat ik de URL kort heb gehouden. Online maakt dat minder uit, maar het zou opnieuw een gemiste kans zijn om de URL onnodig lang te maken.

Zoekwoord zo ver mogelijk vooraan

Ten derde is het verstandig om het hoofdzoekwoord zo ver mogelijk naar voren te halen in de URL. Heb je de kans om ook de algemene URL van je website (de homepage) nog te kiezen? Je kunt ook daar al een zoekwoord in verwerken. Google geeft het zoekwoord meer waarde mee naarmate deze verder naar voren staat in de URL. De toegevoegde waarde is marginaal, maar het zou voor de derde keer een gemiste kans zijn om dit te laten liggen. Zorg er dus voor dat je gebruik maakt van een korte URL met daarin zo vroeg mogelijk het zoekwoord, in plaats van een constructie als https://www.wessels-teksten.nl/categorieën/informatie/uitleg/seo-teksten.

Vormen de categorieën in je webshop of op een website met uitgebreide informatie belangrijke zoekwoorden op zich? Dan is het geen probleem die in de URL te verwerken. Wees je er echter van bewust dat dit af zal doen aan de SEO-waarde van de specifieke pagina. Je dient wat dat betreft een afweging te maken, tussen de toegevoegde waarde voor je categorieën (plaatsing in de URL) en die voor specifieke pagina’s (geen categorieën in de URL). Het verdient doorgaans de voorkeur deze in een webshop of uitgebreide website wel op te nemen, aangezien het bijdraagt aan de duidelijkheid van de navigatie voor je bezoekers. Zorg er wat dat betreft voor dat je de structuur van de ideale URL voor je SEO teksten kent, om daar vervolgens soepel mee om te gaan. Als SEO tekstschrijver heb je te maken met kansen tot zoekmachine optimalisatie, die je flexibel kunt toepassen om de toegevoegde waarde voor je bezoeker nergens in de weg te zitten.

Verander niet zomaar URL’s

Tenslotte is het van belang om eenmaal aangemaakte URL’s niet zomaar te veranderen. Wellicht heb je een aantal organische externe links naar de pagina opgebouwd of linken bezoekers er vanuit hun profielen op de sociale media naar. Zou je zomaar de link van een pagina veranderen? De URL klopt dan niet meer, waardoor er SEO-waarde verloren gaat en je meer direct bezoekers kunt mislopen. Wil je toch een URL aanpassen om die meer SEO-vriendelijk te maken? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van 301-redirects (https://moz.com/learn/seo/redirection).

Benieuwd of je URL’s optimaal zijn of dat er ruimte bestaat voor verbetering? Neem contact met me op, ik zorg er als SEO tekstschrijver graag voor dat je optimaal vindbaar bent dankzij uitstekende URL’s voor je pagina’s.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.