Patrick Wessels 08 augustus 2016

In 5 stappen optimaliseren voor organische resultaten (SEO)

‘Optimaliseren’ kan van alles betekenen. Je kunt een website technisch optimaliseren voor een zo kort mogelijke laadtijd, je kunt een website optimaliseren door zoveel mogelijk waardevolle content te delen en je kunt een website optimaliseren voor goede vindbaarheid. Dit laatste noemen we zoekmachine optimalisatie (SEO) en draagt krachtig bij aan het online succes. Om goed te optimaliseren is het van belang de volgende vijf stappen in acht te nemen en bovendien aan een aantal strikte voorwaarden te voldoen. Ik zet ze voor je op een rij, zodat je daar zelf mee aan de slag kunt of je goed weet wat je van een SEO tekstschrijver kunt verwachten.

De vijf stappen voor zoekmachine optimalisatie

Het optimaliseren van websites bestaat standaard uit vijf belangrijke stappen:

  • Onderzoek naar relevante zoekwoorden
  • Zoekwoorden toewijzen aan te beschrijven onderwerpen
  • Relevante, interessante en waardevolle content creëren
  • Content optimaliseren op basis van de zoekwoorden
  • Content delen via kanalen zoals de sociale media

Google slaagt er steeds beter in om de betekenis van websites en hun content te doorgronden. Met name sinds de Hummingbird-update van het algoritme slaagt de zoekmachine erin om de semantische betekenis van content te begrijpen. Dat betekent dat het simpelweg volstoppen van teksten met zoekwoorden niet langer de winnende strategie vormt. In plaats daarvan is het van belang om onderzoek te doen naar de zoekwoorden die relevant zijn voor de doelgroep, om die vervolgens op een natuurlijke wijze in de content te integreren. Dat neemt echter niet weg dat zoekwoordenonderzoek nog altijd van groot belang is.
Zodra je een goed beeld hebt van de belangrijke zoekwoorden voor de website of je business in het algemeen is het van belang die te gaan toewijzen aan de diverse onderwerpen die je wilt beschrijven. Probeer een web van vergelijkbare zoekwoorden te creëren, zodat je een onderwerp van meerdere kanten kunt belichten. Op die manier zorg je voor een volledig verhaal van grote toegevoegde waarde voor je bezoeker. Wijs de zoekwoorden toe aan onderwerpen, bijvoorbeeld door een mindmap te maken.
Op basis van de mindmap met zoekwoorden bij de verschillende onderwerpen kun je content (laten) creëren. Dit is het moment om SEO teksten te schrijven en er daarmee voor te zorgen dat je Google kunt laten zien waar je het op de website over wilt hebben. Je kunt specifieke producten beschrijven en toepassingen delen of aangeven hoe je diensten van toegevoegde waarde zijn. Aan de hand van de mindmaps die je hebt gemaakt kun je zorgen voor uitgebreide artikelen, bijvoorbeeld door middel van een blog zoals deze.
Het is verstandig om de content vooral te schrijven op basis van toegevoegde waarde voor bezoekers. Probeer na te gaan waar zij naar vragen, waar ze het op de sociale media over hebben of op basis waarvan ze aankoopbeslissingen maken. Zodra je de content in grote lijnen hebt staan is het een goed idee om de zoekwoorden in de mindmaps er nog eens bij te pakken. Komen de zoekwoorden er op een natuurlijke manier in terug? Zorg ervoor dat de zoekwoorden in de titel, subtitel(s), content zelf, afbeelding(en), SEO titel en meta beschrijving terugkomen. Je zorgt daarmee voor een goede optimalisatie binnen de tekst.
Tenslotte is het van belang om de content die je maakt te delen, zodat je daarmee een maximaal bereik kunt creëren. Google meet de toegevoegde waarde van content aan de hand van tal van factoren, waaronder ook de invloed op sociale media. Des te meer ‘buzz’ je weet te creëren, des te groter je online autoriteit en des te krachtiger de content kan bijdragen aan je zoekmachine optimalisatie.

Voorwaarden voor goede organische resultaten

Wil je de SEO teksten succesvol inzetten binnen je online marketing? Houd dan rekening met de volgende drie voorwaarden:

  • Begrijp de doelgroep en ontdek waar zij meer over willen weten
  • Houd de competitie in de gaten en probeer die te verslaan
  • Creëer content die zoekmachines eenvoudig kunnen interpreteren

Voldoe je aan die drie voorwaarden? Dan zorg je er met de vijf stappen om te optimaliseren voor goede organische resultaten voor dat de vindbaarheid van je website sterk verbetert. Meer weten of dit traject samen aangaan? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.