Patrick Wessels 19 september 2016

4 openingszinnen om met SEO teksten in te spelen op voice search

De manier waarop we online zoeken naar informatie verandert doorlopend, vooral nu onze smartphone een steeds meer centrale plaats inneemt. Meer specifiek: we zoeken steeds vaker door middel van onze stem. We gebruiken Google’s Voice Search of Siri van iOS, simpelweg door vragen te stellen als ‘wat zijn SEO teksten?’, ‘waar vind ik een goede tekstschrijver?’ en ‘waarom is een blog van toegevoegde waarde?’.
Dit lijkt wellicht triviaal, maar het verandert de manier waarop we zoeken naar informatie. De zinnen die we uitspreken hebben een andere opbouw dan de zoektermen die we gebruiken als we bijvoorbeeld vanaf het toetsenbord van een desktop of laptop zoeken. Je zou dan, respectievelijk, zoeken naar bijvoorbeeld [SEO teksten], [goede tekstschrijver vinden] of [toegevoegde waarde blog].

De invloed op SEO teksten

Het verschil in gebruikte zoektermen is groot. Google gebruikt onder andere Natural Language Processing (NLP) en Text-to-Speech (TTS) technologieën om te begrijpen wat we eigenlijk bedoelen wanneer we vragen om informatie. Dat neemt aan de andere kant niet weg dat de gesproken zinnen nog regelmatig leiden tot andere resultaten dan de getypte versie van de zoektermen die we gebruiken:

Het is daarom van belang om de content die je publiceert met het doel je vindbaarheid te vergroten meer en meer af te gaan stemmen op de conversationele wijze waarop we zoeken. Probeer in de artikelen het gesprek aan te gaan met je bezoeker en beantwoord de vragen die zij letterlijk (!) stellen.

4 geschikte openingszinnen

Je kunt de volgende 4 openingszinnen gebruiken om met je SEO teksten beter in te spelen op voice search:

  • Wie kan me helpen mijn vindbaarheid te verbeteren?
  • Wat kan ik doen om de zoekmachine optimalisatie te verbeteren?
  • Waar vind ik een goede SEO tekstschrijver?
  • Waarom heb ik een goede SEO tekstschrijver nodig?

Het zijn de bekende journalistieke vragen ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’ en ‘waarom’ die hier een leidende rol spelen. De inhoud van de vragen kun je veranderen, deze belangrijke eerste woorden in de openingszin van je artikel spelen een centrale rol om in te spelen op voice search.
Samen werken aan geschikte content om daar optimaal op in te spelen of benieuwd naar hoe ik m’n eigen vindbaarheid verbeter? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.