Patrick Wessels 17 oktober 2016

4 hardnekkige misverstanden over de Google Panda-update

De Google Panda-update werd ongeveer een jaar geleden uitgerold, waarmee Google het algoritme kritischer naar de kwaliteit van content laat kijken. De zoekmachine slaagt er beter in om kwalitatief goede SEO teksten te onderscheiden van content die websites puur voor de zoekmachines publiceren. Goede kwalitatieve content is waardevol voor de bezoeker, relevant en interessant.
Om aan de Google-richtlijnen na bijvoorbeeld de Panda-update te voldoen gaan de wildste verhalen de ronde. Het klopt dat Google kritischer is geworden op bepaalde SEO-tactieken, maar er is daarnaast sprake van een groot grijs gebied dat bij de juiste toepassing helemaal niet tot problemen hoeft te leiden. Ik zet 4 hardnekkige misverstanden over de Google Panda-update op een rij, aan de hand waarvan je kunt nagaan waarmee je dient op te passen en waar je zonder zorgen mee aan de slag kunt.

Dubbele content

De wijze waarop Google dubbele content uit de zoekresultaten filtert wordt veelal toegeschreven aan de Panda-update. Toch is dat niet het geval. De filtering van dubbele content en de update van het algoritme staan los van elkaar.
Dat neemt aan de andere kant natuurlijk niet weg dat het van belang is om netjes aan de Google richtlijnen voor SEO teksten te voldoen. Die stellen, kort door de bocht, dat het niet is toegestaan content meerdere keren te gebruiken wanneer die content het doel heeft de vindbaarheid te verbeteren. Het is dus bijvoorbeeld niet toegestaan om een landingspagina’s gericht op [SEO teksten in Leiden] daarna nog eens te gebruiken voor Leiderdorp door de plaatsnaam in de teksten te veranderen.

Minimaal aantal woorden voor SEO teksten

Een tweede hardnekkig misverstand is dat Google (sinds de Panda-update) rekent met een minimaal aantal woorden voor goede SEO teksten. Dit is een klassiek voorbeeld van een correlatie in plaats van een oorzakelijk verband, iets dat ook vaak misgaat bij de interpretatie van resultaten van (wetenschappelijke) studies.
Het klopt dat langere artikelen vaker goed van kwaliteit zijn en daardoor goed scoren qua vindbaarheid. Het is echter niet zo dat een langere tekst leidt tot een betere waardering door Google. De zoekmachine beoordeelt de toegevoegde waarde van een tekst voor bezoekers. In sommige gevallen past een lange tekst met veel details daar het best bij, in andere gevallen is het voldoende om kort en krachtig uit te leggen hoe bijvoorbeeld een bepaald product of een bepaalde dienst werkt.

Gebruik van affiliate links

Het gebruik van veel affiliate links op een website leidt geregeld tot content die weinig waarde toevoegt. Indien het doel van een pagina slechts is om bezoekers zo snel mogelijk op een betaalde link te laten klikken is dat niet bepaald een vorm van waarde creëeren voor de bezoeker.
Dat neemt aan de andere kant niet weg dat een affiliate link van toegevoegde waarde kan zijn. Stel je bijvoorbeeld voor dat je een blog hebt waarop je bezoekers adviseert leuke kleding te combineren. indien je outfits toont waarbij je een broek, een shirt en een leuk accessoire combineert is het de moeite waard om daarvoor deeplinks te gebruiken, die linken naar een webshop. Het is dan uiteraard geen enkel probleem om daarvoor affiliate links te gebruiken, ook niet na de Panda-update voor het algoritme van Google.

Content door gebruikers

In dezelfde categorie vinden we content, geproduceerd door gebruikers. Het gaat om geschreven artikelen of toegevoegde afbeeldingen, die kunnen bijdragen aan de vindbaarheid. Stukken van gebruikers kunnen helpen relevante, interessante en waardevolle informatie te delen, waar andere bezoekers vervolgens wat aan hebben.
Het is wat dat betreft een groot misverstand dat content geproduceerd door gebruikers na de Google Panda-update geen goed idee meer zou zijn. Het is aan de andere kant wel van belang om goed te kijken naar de kwaliteit hiervan. Maak bij voorkeur gebruik van een redactie of bekijk de ingezonden stukken eerst zelf. Voldoen deze aan de kwaliteitsstandaarden die je als website hanteert? Zolang er sprake is van kwaliteit is het een uitstekend idee om de user-generated content te publiceren.
Meer weten over SEO teksten die ook sinds de Google Panda-update goed scoren? Neem contact met me op, ik ga er graag met je over in gesprek.