Patrick Wessels 14 november 2016

Wat is Google RankBrain en hoe optimaliseer je daarvoor?

Google RankBrain, wat is dat eigenlijk? Het is een vraag die ik inmiddels regelmatig krijg, wat aangeeft dat de zoekmachine erin slaagt hier wat publiciteit voor te generen. Google RankBrain is een zelflerend algoritme dat de zoekmachine gebuikt om zoekopdrachten beter te begrijpen en op basis daarvan de zoekresultaten beter te rangschikken.
Google RankBrain is iets anders dan het complete algoritme dat gebruikt wordt om de posities van websites en pagina’s binnen de zoekresultaten te bepalen. De zoekmachine heeft zelf echter wel aangegeven dat dit het op twee na meest invloedrijke element is binnen het complete algoritme:
[…] RankBrain has become the third-most important signal contributing to the result of a search query, he said.
In meer technische zin bestaat RankBrain uit een verzameling van belangrijke factoren, waardoor het eigenlijk niet helemaal eerlijk lijkt om dit als één factor binnen het complete algoritme te beoordelen.

Google RankBrain sinds 2015

Google RankBrain werd al in 2015 geïntroduceerd, al ging het gedurende het eerste jaar om een beperkt aantal zoekopdrachten dat hier gebruik van maakte. Sinds 2016 is er sprake van RankBrain voor alle zoekopdrachten.
Het unieke van RankBrain is vooral het zelflerend vermogen. Het is een algoritme dat bijleert op basis van actuele resultaten, waardoor de techniek steeds slimmer wordt.

De bedoeling van zoekopdrachten begrijpen

Dit moet er uiteindelijk toe leiden dat Google onze zoekopdrachten beter kan gaan begrijpen. Het is de volgende stap in het bieden van de best mogelijke zoekresultaten, bij de daadwerkelijke zoekintentie die we hebben.
Wanneer je iemand zoekt die je kan helpen je website beter vindbaar te maken kun je dat op verschillende manieren doen. Je kunt direct zoeken naar een SEO tekstschrijver, maar het is ook mogelijk om een ‘specialist in SEO teksten’ te zoeken. RankBrain moet ertoe in staat zijn om op termijn ook in dat tweede geval de resultaten voor de beste SEO tekstschrijver te laten zien, omdat je daar uiteindelijk naar op zoek was.
Google wil de zoekopdrachten die we doen met RankBrain beter leren te begrijpen, zodat de zoekmachine de resultaten daarop kan afstemmen. Het wordt dan minder relevant welke specifieke zoekterm we gebruiken, wanneer we naar een bepaald onderwerp zoeken.

Invloed van RankBrain op SEO teksten

RankBrain kan zowel op korte als lange termijn invloed hebben op de wijze waarop je SEO teksten zou moeten inzetten. Wanneer Google er beter in slaagt om onze zoekopdrachten te begrijpen wordt de zoekintentie beter duidelijk en neemt het belang van specifieke keywords af.
Dat is een trend die al langer gaande is, die sterker zal worden. Het betekent in de praktijk dat optimalisatie van een tekst niet langer bestaat uit het integreren van voldoende specifieke zoekwoorden. In plaats daarvan dient je website de meest waardevolle, relevante en interessante informatie aan te bieden, gericht op een specifiek onderwerp. Dat je daarbij af en toe zoekwoorden gebruikt is onvermijdelijk en bovendien van toegevoegde waarde. De zoekmachine optimalisatie zal dankzij RankBrain echter een nog meer natuurlijk karakter gaan krijgen.
Wil je denken als Google met RankBrain tot je beschikking? Vergeet de SEO checklist die je aangeeft het zoekwoord een specifiek aantal maal in de bodytekst te verwerken, die in de titel, subtitels, meta beschrijving en SEO titel op te nemen. Kies in plaats daarvan voor een waardevolle tekst rondom het onderwerp dat je wilt bespreken. Beoordeel de daadwerkelijk toegevoegde waarde voor een lezer en vertrouw erop dat Google die waarde vervolgens weet te herkennen.