Patrick Wessels 12 december 2016

3 internationale experts over SEO: ontdek de zoekintentie

Zoekmachine optimalisatie is doorlopend in beweging en vraagt om een actuele blik op de kennis, zowel nationaal als internationaal. Als SEO tekstschrijver volg ik verschillende internationale SEO experts, om op de hoogte te blijven van actuele trends en ontwikkelingen. Vandaag deel ik 3 inzichten van die internationale experts, waarmee duidelijk wordt dat het vooral van belang is om de zoekintentie van gebruikers goed te doorgronden en begrijpen.

Advies van Ann Smarty

Ann Smarty is brand manager bij Internet Marketing Ninjas en richt zich op SEO, social media marketing en link building. Ze heeft veel ervaring met zoekwoordanalyses en online reputatiemanagement. Ze schrijft regelmatig voor SEOmoz en Mashable. Op haar eigen blog deelt ze inzichten op het gebied van SEO.
Het advies van Ann Smarty? “On-page SEO is het meest lastige om onder de knie te krijgen. Het gaat niet alleen om content met de juiste zoekwoorden, de SEO teksten moeten op de juiste manier worden ingezet. Het gaat om een dunne lijn tussen (door Google aangemerkte) ‘webspam’ en een effectieve density qua zoekwoorden. SEO is een gecompliceerde, maar belonende business. De juiste strategie kan het verschil maken tussen een website die viraal gaat of structureel veel bezoekers trekt en een website die wat obscuur en onbezocht blijft.” (Vrij vertaald vanaf haar website.)
Ze geeft hiermee aan dat het vooral van belang is om na te denken over de wijze waarop SEO teksten inspelen op de zoekintentie van een gebruiker. Wat zoekt de gebruiker en welke informatie is er van belang? Door dat te combineren met de juiste dichtheid aan zoekwoorden ontstaan er waardevolle webteksten, die bijdragen aan een goede vindbaarheid en zichtbaarheid.

Neil Patel over SEO teksten

Neil Patel staat wereldwijd bekend als SEO expert, online marketeer en creatief ondernemer. Hij is onder andere mede-oprichter van Crazy Egg. Bovendien is hij een van de krachten achter KISSmetrics, software waarmee het mogelijk is om na te gaan wie je website bezocht en daar de totale waarde van te bepalen.
Zijn kijk op SEO? “Veel mensen die denken aan SEO denken direct aan zoekwoorden, content en optimalisatie. Toch? Dat is echter niet waar het om gaat. In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft zoekmachine optimalisatie veel minder te maken met content, codering of de architectuur van een website. Psychologie daar gaat het om. Het is de reden waarom mensen zoeken en waar ze concreet naar op zoek zijn die van belang is. Dat geldt vooral voor de effectieve inzet van SEO.” (Vrij vertaald vanaf zijn website.)
Hij is er van overtuigd dat we vooral moeten begrijpen waar iemand naar zoekt en waarom de gebruiker dat doet. Die intentie is van essentieel belang om de juiste zoekwoorden voor een website vast te stellen en daar door middel van de SEO-technieken vervolgens mee te optimaliseren. SEO teksten dienen wat dat betreft een diepere laag te bevatten om daadwerkelijk succesvol te zijn.

Featured snippets door Matthew Barby

Matthew Barby is hoofd SEO bij Hubspot en geldt als een zeer ervaren en kundige digital marketing consultant. Hij spreekt op grote marketing evenementen en maakt columns voor bijvoorbeeld Search Engine Journal, Moz en Marketing Land. Bovendien werd hij genoemd in onder andere TechRadar, Forbes en The Guardian.
Matthew over SEO? “Let op de ontwikkeling van de Featured Snippet-sectie binnen de zoekresultaten. Dit onderdeel op de eerste pagina van Google zoekresultaten is extreem belangrijk voor een succesvolle website. Ik deed onderzoek naar 5.000 kenwords waarmee Hubspot op de eerste pagina rankt en waarvoor een Featured Snippet wordt getoond. Ik ontdekte dat de pagina’s waarvoor Hubspot de Featured Snippet levert gemiddeld een 114% hogere click-trough rate laten zien dan de overige pagina’s.” (vrij vertaald vanaf zijn website.)
Hij wijst hiermee op de ‘nieuwe’ Featured Snippets die we inmiddels ook in Nederland kennen. Het toont aan hoe Google de bezoeker zo snel mogelijk antwoord wil geven op belangrijke vragen. Door goed in lijn met de wens van Google te handelen draag je op een krachtige manier bij aan het succes van je website.
Conclusie van het verhaal? Het is binnen zoekmachine optimalisatie vooral van belang om de zoekintentie van een gebruiker te ontdekken. Door die goed te doorgronden en te begrijpen is het mogelijk om de SEO teksten daarop af te stemmen. Het resultaat is dan een website met goede posities binnen de zoekresultaten voor de belangrijkste zoekwoorden, waar bezoekers graag naartoe doorklikken.
Samen de zoekintentie van je doelgroep bepalen en daar de SEO strategie op afstemmen? Neem contact met me op, daarmee ga ik als SEO tekstschrijver graag voor je aan de slag.