Patrick Wessels 19 december 2016

Optimaliseren voor 2017: 3 proactieve tips

Het jaar zit er bijna op, wat betekent dat we alvast vooruit kunnen kijken naar 2017. Welke SEO trends zullen zich ontwikkelen en hoe zorg je ook komend jaar voor uitstekende organische vindbaarheid? De volgende 3 trends bieden je de op basis van het meest recente onderzoek naar de Search Ranking Factors van Moz beste kansen:

  • Kwaliteit boven kwantiteit
  • Rijkelijk optimaliseren naast SEO teksten
  • Denk verder dan Google

Kwaliteit boven kwantiteit

Kwaliteit krijgt opnieuw een grotere rol, dankzij het algoritme van Google dat dit steeds beter weet te onderscheiden van kwantiteit. Dat betekent in de praktijk dat SEO teksten nog altijd een goede keuze vormen, mits je zorgt voor originele content met voldoende lengte. Schrijf unieke content waarmee je jouw eigen visie geeft op bepaalde richtlijnen, een werkwijze of wellicht op trends die er gaande zijn.
Andere factoren waarmee je de kwaliteit van SEO webteksten kunt verhogen? Zorg (onder andere) voor lange(re) artikelen op je website. Gebruik 1.000 – 2.000 woorden om een onderwerp van verschillende kanten te belichten. Daarnaast is het uiteraard van belang om op voorhand je huiswerk goed te doen en te linken naar bronnen met autoriteit. Zorg voor een prettige gebruikerservaring door bijvoorbeeld de laadtijd van de pagina te beperken en een fris design te gebruiken. Tenslotte maak je het natuurlijk zo eenvoudig mogelijk om de content die je schrijft te delen via de verschillende sociale media.
Het onderzoek van Moz toont aan dat 81% van de experts verwacht dat de kwaliteit van content belangrijker zal worden voor de zoekresultaten. Bovendien gaat 67% van hen er zelfs vanuit dat de concrete leesbaarheid van artikelen van invloed gaat zijn.

Rijkelijk optimaliseren naast SEO teksten

Het is ten tweede van belang om verder te denken dan alleen aan optimalisatie met woorden. Geschreven tekst biedt uiteenlopende mogelijkheden, maar er is meer dan dat. Denk dan aan afbeeldingen, video’s, infographics, podcasts of complete (SlideShare) presentaties. Probeer het type content af te stemmen op de informatie die je wilt overbrengen, zodat er een uitstekende match ontstaat.
Door rijkelijk te optimaliseren en verder te denken dan alleen SEO teksten kun je de vindbaarheid op twee manieren verbeteren. Ten eerste verhoog je daarmee eenvoudig de interactie met de doelgroep. Waar de één er de voorkeur aan geeft om een lang en uitgebreid artikel te lezen zal de ander meer voelen voor een handige video of wellicht een infographic. De variatie hierin zorgt ervoor dat je goede resultaten kunt behalen bij meerdere delen van de doelgroep.
Daarnaast kun je de content die je eerder maakte eenvoudig nog eens hergebruiken door meer rijkelijk te optimaliseren. Je kunt er bijvoorbeeld aan denken een lang artikel van 1.500 woorden onder te verdelen in content-snacks van 100 – 200 woorden. Daarnaast kun je het lange artikel opnemen als podcast, zodat bezoekers daar op een later moment naar kunnen luisteren.

Denk verder dan Google

Tenslotte is het van belang om in brede zin rekening te houden met het toenemende gebruik van onze mobiele telefoon. We surfen vanaf onze smartphone, waardoor Google niet automatisch onze gateway tot het internet betekent. SEO in 2017 zal daarom veel meer gaan om andere kanalen, die van grotere invloed gaan zijn op de posities in de zoekresultaten.
Al in mei 2015 streefde het gebruik van mobiele telefoons om te surfen het gebruik van desktop-computers voorbij (http://searchengineland.com/its-official-google-says-more-searches-now-on-mobile-than-on-desktop-220369). Inmiddels gebruiken we een combinatie van Facebook, Pinterest, Microsoft Bing en andere social media kanalen om aan onze informatie te komen.
Dat betekent dat de SEO-strategie in 2017 zich op de diverse kanalen dient te richten. Goede vindbaarheid is het resultaat van zichtbaarheid via de verschillende kanalen, die verder gaan dan de optimalisatie voor Google. Het wordt in algemene zin nog belangrijker om de gebruiker en bezoeker centraal te stellen. Door goed na te denken over de informatie waar de doelgroep naar zoekt slaag je er ook in 2017 in goed te optimaliseren voor de belangrijkste zoekwoorden.
Benieuwd of jouw SEO-strategie klaar is voor 2017? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.