Blog


Hoe kom ik aan goede content voor mijn website?

Een website staat of valt met de content die erop staat. Het ontwerp is vooral van belang om de eerste paar kritieke seconden te overbruggen, maar daarna zal men toch op zoek gaan naar de informatie op de website. Over het algemeen heeft men een zoekopdracht ingevuld in een willekeurige zoekmachine (lees: Google) met de bedoeling om zo op een website terecht te komen waar men de gewenste informatie of uitleg kan vinden.

Het verkrijgen van goede content voor uw website is gelukkig heel eenvoudig. U klikt door naar ‘contact’ en stelt daar een bericht op met daarin uw wensen. U zult spoedig een passend antwoord ontvangen en voordat u het weet is uw website voorzien van professionele content. Makkelijk, niet?

Nu bent u waarschijnlijk van plan zelf eens wat te proberen en op die manier de kosten wat te drukken. Als professionele tekstschrijver raad ik dit niet aan, maar ik begrijp heel goed dat sommige ondernemers hier (zeker tijdens de opstartfase) voor kiezen. Dit is dan ook precies de reden dat ik hen best een beetje op weg wil helpen door hier wat slimme tips en richtlijnen te delen. Aan de hand van de volgende stappen en voorbeelden zal men tot een goede tekst kunnen komen waar de bezoekers ook echt wat aan hebben.

1. Zorg voor een goede en coherente stijl
De stijl van een tekst is zeer belangrijk. Heeft u een website waarop u hoogwaardige producten aanprijst of beschrijft? Zorg dan ook voor een stijl die hier goed bij aansluit en vermijd bijvoorbeeld de ‘je’-vorm en andere populaire omschrijvingen. Aan de andere kant werken deze natuurlijk juist heel goed op een website waarop bijvoorbeeld jongerenvakanties worden aangeboden aangezien zij over het algemeen niet warm zullen worden van een zin als: “aan de hand van deze hoogwaardige module heeft u de mogelijkheid een zeer interessante en doordachte vakantie te zoeken”. De stijl dient immers goed aan te sluiten bij de verwachtingen en voorkeuren van de bezoeker. Zorg er daarnaast voor dat de stijl coherent is en dat u niet de fout maakt om verschillende stijlen door elkaar heen te gebruiken. Dit wordt door lezers over het algemeen als zeer storend ervaren.

2. Zorg voor een goede opbouw
We kennen allemaal de bekende volgorde waarin we in een tekst beginnen met een introductie, daarna ons verhaal vertellen en vervolgens afsluiten met een conclusie. Toch lijken we dit veelal te vergeten wanneer we plaatsnemen achter de computer en onze webteksten op gaan stellen. Over het algemeen is men zo enthousiast dat de introductie voor het gemak wordt overgeslagen en aan het eind is er vaak geen tijd en ruimte meer voor een conclusie. Deze twee onderdelen zijn echter van vitaal belang voor het overzicht en de beleving van de bezoeker. Een nette tekst kan de bezoeker namelijk een kader bieden en zorgen voor houvast tijdens het lezen en na afloop overdenken van de tekst.

3. Vermijd spelfouten
We maken tegenwoordig allemaal gebruik van de spellingscontrole, maar over het algemeen sluipen er nog steeds veel fouten in de webteksten van beginnende ondernemers. Zo maakt men bijvoorbeeld veel fouten in het gebruik van de ‘d’ en de ‘t’ aan het eind van woorden. Verder worden er vaak letters vergeten, die niet altijd opgemerkt worden door de spellingscontrole. Dit is het geval wanneer men bijvoorbeeld van plan was ‘wij verkopen telefoons’ te schrijven, maar hierbij de laatste ‘s’ vergeet. Het is een klein foutje, maar het kan enorm storend overkomen voor de lezer en de perceptie van de algehele kwaliteit van de tekst omlaag halen. Zorg er dus altijd voor dat iemand met verstand van zaken de tekst in ieder geval een keer naleest om zo een professionele indruk achter te laten (tip: contact).

Er bestaan natuurlijk talloze tips en richtlijnen die men kan gebruiken om een goede tekst op te stellen, maar dit zijn er drie waarbij over het algemeen veel basisfouten worden gemaakt. Zoals ik al eerder heb aangegeven is het natuurlijk altijd slim om de teksten op te laten stellen door een professionele tekstschrijver die weet waar hij of zij mee bezig is, maar wanneer men hier niet de middelen voor heeft is het mogelijk om aan de hand van deze tips in ieder geval te zorgen voor een goede basis. Veel succes met het schrijven van de teksten en voor vragen of opmerkingen kunt u natuurlijk altijd bij mij terecht via het inmiddels (als het goed is) bekende contactformulier.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.