Patrick Wessels 20 augustus 2011

Titels en hun SEO kracht

Als SEO tekstschrijver ben ik bekend met een aantal technieken om de keywords zo goed mogelijk uit te laten komen binnen een tekst. Nu valt er een deel van het succes van een tekst toe te schrijven aan de ervaring en wellicht het talent goede ideeën om te zetten in mooie teksten, maar aan de hand van wat tips & tricks valt er wel degelijk een goede tekst op te bouwen. Dit betekent dat u zelf als SEO tekstschrijver aan de slag kunt, of in ieder geval beter kunt beoordelen of de schrijver ook daadwerkelijk kwaliteit levert. Ik laat me graag beoordelen op basis van mijn kwaliteit en zal daarom voor een kijkje in de keuken zorgen.

Een goede SEO tekstschrijver werkt met titels en tussenkopjes

Titels en tussenkopjes maken een tekst duidelijker en gemakkelijker om te lezen; waardoor iedere SEO tekstschrijver er eigenlijk al niet omheen kan. Daarnaast is het SEO-technisch ook nog eens ontzettend interessant om hier gebruik van te maken. Zoekmachines als Google kijken namelijk niet alleen naar de teksten die u plaatst, maar ook naar de titeltags (h1, h2, h3) en wat daarbinnen geplaatst is. Nu staat ‘h1’ voor de titel van de tekst, waarin men over het algemeen wel zorgt voor de plaatsing van een keyword. Door ook een keyword te plaatsen in een ‘h2’ en ‘h2’ tussenkop valt er SEO-technisch echter nog winst te behalen als SEO tekstschrijver.

De titels en tussenkopjes als hulpmiddel

Aan de andere kant dient de SEO tekstschrijver de titels en tussenkopjes natuurlijk wel in te kunnen passen. Zo dient u als website-eigenaar een afweging te maken tussen de SEO mogelijkheden en de algehele uitstraling van de website. Zeker de combinatie van ‘h2’ en ‘h3’ tags zal al snel tot een rommelige uitstraling leiden, waardoor de aangetrokken bezoekers uiteindelijk niet zullen blijven hangen en u er per saldo weinig mee op zal schieten.

Plaats het keyword in een zin

Wanneer u het keyword in een tussenkop wilt gaan gebruiken is het verstandig dit te doen binnen een zin. Op die manier kunt u net als de SEO tekstschrijver zorgen voor een natuurlijke plaatsing van het keyword en zal dat de relevantie van de tekst op doen laten lopen. Zo zal bijvoorbeeld Google de tekst als meer waardevol ervaren en wordt u beloond met een betere positie binnen de zoekresultaten. Door tussenkopjes van een enkel woord te vermijden houdt u het geheel natuurlijk en blijft het ook voor de lezen interessant om te lezen.
Titels en tussenkopjes met daarin het keyword kunnen op die manier een goede aanvulling zijn op de SEO kwaliteit van een bepaalde tekst. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat het keyword een aantal keer op de juiste locaties wordt geplaatst en dat u ervoor zorgt dat ook van de website SEO geoptimaliseerd is. De titels en tussenkopjes zijn voor de SEO tekstschrijver echter een belangrijke trick om de SEO kwaliteit van de tekst te optimaliseren.