Patrick Wessels 09 december 2011

Een blog biedt SEO mogelijkheden

Waar u als bedrijf al een tijdje niet meer zonder het internet kunt zorgt u tegenwoordig natuurlijk ook voor een degelijke SEO-strategie. Aan de hand van de juiste keywords, interne links, plaatsing van de keywords, subheadings, meta-descriptions en meta-titles zorgt u ervoor dat zoekmachines als Google uw website als een zoet broodje verspreiden over de diverse internetgebruikers die op zoek zijn naar uw diensten. Daarnaast kunt u echter handig gebruik maken van een blog, zowel binnen uw website als daarbuiten. Benieuwd hoe dat werkt? Ik leg het u hier graag uit.

Mogelijkheden van een SEO tekstschrijver

Het is wellicht een goed idee om de eerder genoemde mogelijkheden binnen de SEO-strategie eerst eens wat verder te verduidelijken. Zo staat SEO voor Search Engine Optimization en bestaan er talloze mogelijkheden om uw website zo goed mogelijk te optimaliseren. Ik heb eerder aangegeven dat u bijvoorbeeld een goede opbouw en actieve zinnen kunt gebruiken, maar ook de titels zijn van groot belang. De keywords (de woorden waarop u graag gevonden wilt worden) vormen eigenlijk de basis van SEO binnen teksten, aangezien een SEO tekstschrijver ervoor zorgt dat deze in de juiste hoeveelheid en op de juiste plaatsen voorkomen, waaronder in de titels en subheadings. Verder bieden interne links de mogelijkheden het bezoek van bepaalde pagina’s te verhogen en zorgt u met meta-descriptions voor een zoekmachinevriendelijke beschrijving van een pagina.

Intern blog

Zoals u waarschijnlijk gemerkt heeft bent u terechtgekomen op mijn eigen blog. Dit is een intern blog, aangezien het een onderdeel uitmaakt van mijn website. Ik heb hier als SEO tekstschrijver voor gekozen om ervoor te zorgen dat u meer kunt lezen over mijn activiteiten, zelf kunt ontdekken hoe u betere teksten kunt schrijven, maar ook om meer bezoekers op mijn site binnen te halen (wellicht is me dat bij u zelfs gelukt). De artikelen van mijn blog verschijnen stuk voor stuk in de zoekresultaten, waardoor er als het ware meer ingangen ontstaan naar mijn website. Als SEO tekstschrijver heb ik veel baat bij meer ingangen, waardoor ik voor een intern blog gekozen heb.

Extern blog

Aan de andere kant kunt u er ook voor kiezen om een extern blog te schrijven, of dit te laten doen door een SEO tekstschrijver. In dat geval zet u een aparte website op, om daar artikelen met betrekking tot uw diensten of producten te plaatsen. U kunt dit zo breed zien als u zelf wilt, waardoor u zich niet hoeft te beperken tot de diensten of producten die u concreet aanbiedt. Het externe blog wordt op die manier een bron van informatie voor zoekende internetgebruikers. Het uiteindelijke doel is het verworden tot een autoriteit binnen uw eigen branche, door informatie te verschaffen waar uw bezoekers en klanten echt wat aan hebben.
Om ervoor te zorgen dat u ook daadwerkelijk wat aan het interne of externe blog heeft zal een SEO tekstschrijver ervoor zorgen dat er regelmatig links naar uw webshop of eigen website worden geplaatst. Geïnteresseerde bezoekers kunnen zo direct een aanvraag of een bestelling bij u doen. U trekt zo op een natuurlijke wijze meer bezoekers aan, terwijl het aan de andere kant niet nodig is om uw eigen website vol te zetten met SEO artikelen.