Blog


Richt je website SEO-vriendelijk in

Ga je een eigen website starten, of heb je al een website en wil je die graag beter vindbaar maken binnen zoekmachines als Google? Je kunt dan gebruik maken van de diensten van een SEO tekstschrijver, maar je kunt ook uitstekend zelf aan de slag gaan. Zorg er in ieder geval voor dat je het Google algoritme wat beter leert kennen, je hier en daar wat advies in wint en je rekening houdt met de volgende elementen:

  • SEO vriendelijke webteksten (keywords)
  • Technische optimalisatie (techniek)
  • Linkbuilding van hoge kwaliteit (links)
  • Integratie met sociale media

Het zijn deze vier elementen die een belangrijke rol spelen binnen de vindbaarheid van je website. Houd je rekening met al deze onderdelen? Dan is de kans groot dat je snel beter gevonden zal worden, waardoor je bezoekersaantal behoorlijk toe zal nemen.

Google-algoritme

Houd er rekening mee dat het Google-algoritme bestaat uit meer dan 200 verschillende factoren! Google gebruikt al deze factoren om bepaalde websites hoger te plaatsen dan andere pagina’s. Je zou er een sport van kunnen maken het algoritme met trial-and-error uit te spitten, maar gezien de regelmatige (en onregelmatige) grote en kleine updates die men uitvoert lijkt dat niet de meest praktische manier van werken. Slimmer is het om in de schoenen van Google te gaan staan. Welke website zou een bezoeker het liefst te zien krijgen? De kans is groot dat je dat aan de hand van de volgende vier elementen kunt beantwoorden:

  • Webteksten met informatieve waarde, over het gewenste onderwerp (keywords)
  • Een website die snel laadt en overzichtelijk is opgebouwd (techniek)
  • Een website die veel anderen als waardevol zien, door hun bezoekers door te verwijzen (links)
  • Een website waar op Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn positief over gesproken wordt (sociale media)

De oplettende lezer heeft het al door, het zijn precies de vier elementen die van belang zijn bij het opbouwen van je eigen website. Voldoe je aan deze kenmerken? Dan is de kans groot dat Google je zal belonen met een positie, hoog binnen de zoekresultaten.

Advies van een SEO tekstschrijver

Het is daarnaast natuurlijk niet onverstandig om hier en daar advies in te winnen. Een SEO tekstschrijver kan je daarbij uitstekend van dienst zijn. Ik kan je bijvoorbeeld verklappen dat het verstandig is om ver weg te blijven bij de linkbuildingpakketten die diverse bedrijven aanbieden. Tijdens de Google Penguin, Google Panda en Google Panda 2.0 updates zijn de websites die hier gebruik van maken of dit deden namelijk hard gestraft, met een lagere positie binnen de zoekresultaten.

Ten tweede heeft de hoge keyword density vanuit het verleden sterk aan waarde verloren. Probeer een tekst zo natuurlijk mogelijk te schrijven, aangezien Google een slimme en doordachte wijze van crawlen gebruikt, waarbij ook synoniemen goed naar voren komen. Schrijf je over een ‘vakantie in Thailand’ ? Dan hoef je dit niet iedere paragraaf van 100 woorden 3x te noemen, het is voldoende het op enkele belangrijke plaatsen in je tekst te verwerken.

Zelf aan de slag

Wil je zelf aan de slag met het schrijven van SEO vriendelijke teksten, om op die manier je website optimaal vindbaar te maken? Ga uit van het onderwerp waar je het over wilt hebben en verzamel zoveel mogelijk informatie. Wat weet je er zelf over, wat schrijven anderen en hoe kun je dit verwerken tot een tekst waar je bezoekers wat aan hebben? Vertel ze over de voor- en nadelen van een product, de mogelijkheden van een dienst of wellicht het gevaar dat er schuil gaat in een bepaalde ontwikkeling.

Heb je de tekst af? Lees deze nog eens door en tel het aantal keren dat je het onderwerp erin verwerkt hebt, of je daar een synoniem voor gebruikt. Komt dit 2 – 3x per 100 woorden voor? Dan spreken we van een density van 2 – 3% en dat is meer dan voldoende. Komt het veel vaker voor? Denk dan na over het gebruiken van meer synoniemen. Zorg er vooral voor dat de tekst lekker leest, aangezien dat de waarde toevoegt die Google je bezoekers graag aan wil bieden.

Techniek, linkbuilding en sociale media

Het is natuurlijk niet voldoende om alleen een aantrekkelijke tekst te schrijven, aangezien Google meerdere factoren meeweegt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de laadtijd van je website kort is, de structuur op een logische manier in elkaar zit en je weinig ‘doodlopende’ pagina’s hebt, met de bekende 404-errors. Probeer vervolgens links te verzamelen naar je artikel, maar kijk uit met het kunstmatig toevoegen hiervan. Koop geen linkbuildingpakketten, maar schrijf je content zo dat anderen hun bezoekers hier graag op wijzen. Zorg er tenslotte voor dat je het artikel deelt op de sociale media en bied je bezoekers de mogelijkheid om ditzelfde te doen. Op die manier richt je je website SEO vriendelijk in, met teksten die daar optimaal aan bijdragen!

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.