Patrick Wessels 24 november 2013

Hoe beïnvloedt Google Hummingbird mijn SEO?

Google gebruikt een ingewikkeld algoritme, om de zoekresultaten te ordenen. Als gebruiker van de zoekmachine kun je rekenen op de meest relevante pagina’s in de bekende top 10, waar je als website-eigenaar natuurlijk in terecht wilt komen. Hoe doe je dat, wat wil Google voor haar gebruikers bereiken en hoe kan een goede SEO tekstschrijver je daar bijvoorbeeld mee van dienst zijn?

Google Hummingbird

Google Hummingbird staat voor een grote update voor het algoritme dat Google hanteert. Naar schatting maakt de zoekmachinegigant gebruik van meer dan 200 elementen, waar de SEO optimalisatie en linkbuilding altijd een belangrijk deel van hebben uitgemaakt. Met Google Hummingbird komt daar een nieuw en belangrijk element bij: relevantie. Google houdt al jaren statistieken over haar gebruikers bij, om na te gaan waar je naar op zoek bent. Sinds enkele maanden zet het bedrijf die informatie echter ook in om na te gaan wat je specifiek zoekt, wanneer je zoekopdracht relatief vaag is.
Zoek je bijvoorbeeld op ‘bank’, dan zou het kunnen dat je een lening af wilt sluiten, kan het zijn dat je een spaarrekening wilt openen of ben je wellicht op zoek naar een nieuwe driezitter. Heb je eerder bijvoorbeeld gezocht op ‘leer of stof’, of zocht je vorige week al eens op ‘nieuwe inrichting’? Dan zal Google je vanaf nu diverse banken laten zien waar je heerlijk op kunt plaatsnemen, wanneer je zoekt op ‘bank’. Dit heeft indirect grote gevolgen voor het werk als SEO tekstschrijver en daarom ook voor iedere website-eigenaar.

Wat wil Google?

Wil je op een natuurlijke manier zo hoog mogelijk scoren binnen de zoekresultaten? Dan is het van groot belang om na te gaan wat Google eigenlijk wil. De zoekmachine wil haar gebruikers de meest relevante links aanbieden (of in sommige gevallen direct de informatie), zodat je snel uitkomt waar je wenst. Hoe Google dat precies doet wil het bedrijf natuurlijk niet prijsgeven, maar je kunt hier zelf wel over nadenken.
Het is sinds de Google Panda en Penguin (1 en 2) updates bijvoorbeeld al een stuk duidelijker geworden dat het vooral van belang is om interessante en relevante kennis en informatie aan te bieden. Deel informatie en ga hierin zo ver mogelijk. Dit helpt consumenten te vinden waar je naar op zoek bent. Je bouwt autoriteit op met een blog of een informatief artikel op je website, of je verzamelt waardevolle links vanaf andere websites. Nu Google Hummingbird de nadruk meer legt op relevantie is het nog lastiger geworden om ’trucs’ toe te passen, om de vindbaarheid van je website te vergroten. Het is in plaats daarvan van groot belang om waardevolle content te (laten) schrijven.

SEO tekstschrijver

Vind je het lastig om zelf artikelen te schrijven, maar wil je wel graag beter gevonden worden? Maak dan gebruik van een SEO tekstschrijver. Geef goed aan welke informatie je wilt presenteren en doe onderzoek naar de meest belangrijke keywords. Dit zijn essentiële onderdelen, die je de mogelijkheid bieden om relevante informatie aan te bieden. Voorkomen het bekende massale gebruik van keywords, deze tijd ligt sinds Panda, Penguin en Hummingbird inmiddels ver achter ons. Google herkende synoniemen en weet daardoor uitstekend waar de tekst over gaat. Schrijf om toegevoegde waarde de creëren, bied bezoekers de informatie waar ze naar op zoek zijn.

Zelf aan de slag

Wil je zelf aan de slag met een goede tekst op je website, zodat je de vindbaarheid kunt vergroten? Maak een plan en bepaal de keywords waar je op wilt gaan scoren. Houd een densiteit van maximaal 2 – 3% aan en laat je altijd leiden door de informatie die je wilt presenteren. Kies een pakkende titel en maak gebruik van informatieve tussenkoppen. Eindig met een call to action, maar probeer de lezer vooral zoveel mogelijker waardevolle informatie aan te bieden.