Patrick Wessels 20 april 2014

Laat een SEO tekstschrijver je landingspagina’s aan regio’s koppelen

Ben je vooral in de geografische omgeving actief met je bedrijf, of wil je je specifiek richten op een bepaalde regio? Zorg er met de juiste SEO teksten dan voor dat je vooral in die omgeving goed gevonden wordt. Je maakt hiervoor gebruik van landingspagina’s, het liefst gericht op specifieke regio’s. Combineer de meest waardevolle zoekwoorden, met de regio’s waarin veel van je klanten wonen of waar je denkt de doelgroep optimaal te kunnen bereiken. Ben je bijvoorbeeld actief vanuit Leiden en zoek je daar naar klanten als SEO tekstschrijver? Door de combinatie ‘SEO tekstschrijver’ + ‘Leiden’ optimaal in een landingspagina te verwerken kun je je hier optimaal op richten.

Zoekwoordonderzoek door de SEO tekstschrijver

Wil je gebruik maken van regiogebonden landingspagina’s? Dan is het verstandig om eerst een zoekwoordonderzoek uit te voeren, of dat bijvoorbeeld door een SEO tekstschrijver te laten doen. Je kunt op die manier na (laten) gaan welke zoekwoorden het hoogste zoekvolume kennen, maar ook kijken naar de concurrentie. Het zoekvolume staat voor het aantal zoekopdrachten door internetgebruikers. Des te groter deze groep is, des te groter ook de vijver waar je uit kunt vissen. De concurrentie geeft aan hoeveel moeite je zal moeten doen om een goede positie binnen de Google zoekresultaten te bereiken. Ben je actief als eenmanszaak? Laat het zoekvolume van 10.000 opdrachten op een algemene term met een hoge concurrentie dan links liggen, zodat je je kunt richten op een zoekvolume van bijvoorbeeld 100 opdrachten met een lage concurrentie. Als dat je maandelijks 10 extra klanten oplevert is dat waardevoller dan de investering die je dient te doen om het op te nemen tegen de grote spelers die zorgen voor de enorme concurrentie.

Waardevolle landingspagina’s

Heb je een aantal zoektermen op een rij, die je wilt koppelen aan bepaalde regio’s? Dan kun je gebruik maken van een SEO tekstschrijver, of de SEO teksten zelf gaan schrijven. Het is in beide gevallen van belang om goed na te denken over de informatie die je wilt presenteren. Het is NIET toegestaan om een enkele tekst meerdere keren te gebruiken, door deze te ‘spinnen’ met de plaatsnamen of regio’s. Je zou de enkele tekst dan de ene keer voorzien van het keyword ‘Leiden’, om dezelfde tekst nog eens te plaatsen met het keyword ‘Leiderdorp’. Google zal je niet direct een penalty geven voor dergelijk gedrag, maar neemt het je aan de andere kant ook niet in dank af. Wil je op een duurzame manier werken aan je organische vindbaarheid? Dan is het beter om met unieke onderwerpen naar voren te komen.
Beschrijf bijvoorbeeld wat je uniek maakt in de regio, of spreek over projecten die je er onlangs hebt afgerond. Door unieke en waardevolle content aan te bieden zorg je er niet alleen voor dat je kunt werken aan je vindbaarheid, je bent je bezoekers er ook daadwerkelijk mee van dienst. Google is op zoek naar teksten die dit laatste doen. Des te beter jij je bezoekers weet te informeren, des te beter uiteindelijk ook je ranking in Google zal zijn. De plaatsname bij de landingspagina’s helpen zowel jou als Google een handje op weg, om je bovenaan in de zoekresultaten tevoorschijn te laten komen.

Kies de juiste regio’s

Denk goed na over de regio’s die je wilt gaan gebruiken in combinatie met de landingspagina’s. Probeer daarbij zoveel mogelijk uit te gaan van de manier waarop je doelgroep zoekt. Ben je actief in de provincie Zuid-Holland en wil je dat graag uitdragen? Doe dit dan via de juiste merkpositionering, maar niet automatisch ook in de SEO teksten. Zoeken je potentiële klanten daadwerkelijk op ‘schrijver Zuid-Holland’, of gebruiken ze daarvoor wellicht ‘schrijver in Leiden’? De kans is groot dat ze vooral de plaatsnamen zullen gebruiken. Daarnaast kun je denken aan eventuele termen voor regio’s, zoals de ‘Bollenstreek’ in deze omgeving een begrip is. Ga uit van de keuze van je potentiële klanten, niet van de manier waarop jij je graag presenteert. Door uit te gaan van de gedachte van de mensen die naar je zoeken weten ze je te vinden en kun je je via de diensten- of andere pagina’s presenteren op de wijze die je wilt.