Patrick Wessels 27 april 2014

Waarom zijn blogartikelen waardevol en hoe steekt een SEO tekstschrijver die in?

Wil je graag meer bezoekers naar je website trekken? Zorg er dan voor dat je zo hoog mogelijk binnen de zoekresultaten van Google verschijnt. Hoe je dat het best kunt aanpakken? Je kunt een SEO tekstschrijver vragen een groot aantal waardevolle artikelen te schrijven, maar je kunt daar ook zelf mee aan de slag. Vind je het lastig om zelf te schrijven? Zorg er dan in ieder geval voor dat je weet waar het om draait, zodat je de schrijver gericht aan het werk kunt zetten en je de touwtjes zelf goed in handen kunt houden.
Blogartikelen dienen verschillende doelen. Je zorgt voor een stukje actuele, relevante en waardevolle content voor je bezoekers. Daarnaast draagt het bij aan de vindbaarheid van je gehele website, mits je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden. Google is dol op blogartikelen, vooral wanneer je deze met enige regelmaat post en je de artikelen via de sociale media verspreidt. Je zet op die manier in op een aantal elementen uit het uitgebreide Google algoritme, ook al kunnen we slechts gissen naar de exacte inhoud daarvan. Feit is in ieder geval dat goede SEO blogartikelen je helpen een hogere positie in de Google zoekresultaten te verkrijgen.

Blogartikelen of landingspagina’s

Het is bij het schrijven van blogartikelen (of bijvoorbeeld het verzinnen van onderwerpen) allereerst van belang om een onderscheid te maken tussen de artikelen voor op een blog en bijvoorbeeld landingspagina’s en dienstenpagina’s. Dienstenpagina’s of productpagina’s spreken voor zich, een landingspagina verdient echter iets meer uitleg ten opzichte van een blogartikel. Een blogartikel kan technisch gezien een landingspagina zijn, maar de insteek is anders. Een landingspagina gebruik je als het ware als een ‘vangnet’, om bezoekers vanuit de zoekresultaten op je website op te vangen en ze vervolgens door te linken naar je producten, diensten, andere pagina’s of het contactformulier. Je gaat bij een landingspagina uit van een bepaald keyword of een bepaalde combinatie van keywords, die je centraal stelt. Wil je vooral in de regio goed gevonden worden? Lees dan mijn recente blogartikel over hoe je dat het best kunt aanpakken.
Een blogartikel kent een andere insteek, je gaat in dit geval uit van een vraag die leeft onder de doelgroep, of informatie die je wilt delen. Je leest momenteel een blogartikel, gebaseerd op informatie die ik met je wil delen. Ik ben niet uitgegaan van een bepaald keyword of een combinatie van keywords, maar van de behoefte aan informatie die er leeft onder de doelgroep. Je kunt blogartikelen onder andere gebruiken om je bezoekers een kijkje in de keuken te bieden. Daarnaast kun je blogartikelen gebruiken om actuele acties, ontwikkelingen en gebeurtenissen te delen. Wees actueel, relevant en waardevol, zodat je bezoekers er ook daadwerkelijk wat aan hebben. Je kunt de blogartikelen gebruiken om je klanten op de hoogte te houden van de ontwikkelen, maar ze ook gebruiken om meer generieke onderwerpen aan te snijden. Op die manier probeer je je online zichtbaarheid te verbeteren, waardoor je jezelf als een autoriteit binnen het vakgebied kunt presenteren. De insteek is altijd het voorzien in een bepaalde informatiebehoefte. Blogartikelen zijn veelal informatiever dan landingspagina’s, zijn vaak wat langer en kennen een meer persoonlijke aanspreekvorm dan landingspagina’s.

Google Zoekwoordplanner

Dat neemt aan de andere kant niet weg dat ik ook in dit blogartikel als SEO tekstschrijver natuurlijk enkele belangrijke keywords verwerk. Ga altijd uit van de informatie die je wilt presenteren, maar gebruik vervolgens ook de Google Zoekwoordplanner om na te gaan of je wellicht relevante keywords op kunt nemen, die bijdragen aan je online vindbaarheid. Je kunt de Google Zoekwoordplanner ook direct bij de start gebruiken, bijvoorbeeld om geschikte onderwerpen te vinden of wat inspiratie op te doen. Houd er echter altijd rekening mee dat de zoekwoorden in dit geval ondersteuning kunnen bieden of een aanvulling kunnen zijn, ze vormen nooit het hart van een goed blogartikel.

Deel je artikel als SEO tekstschrijver

Tenslotte is het van belang om je blogartikelen te delen via de sociale media. Je dient daarmee twee verschillende doelen. Ten eerste zorg je ervoor dat je het artikel onder je volgers kunt verspreiden. Zorg zijn voor een retweet of een like? Dan zal je merken dat het artikel veel meer lezers bereikt en je meer bezoekers naar je website kunt trekken. Daarnaast draagt het delen van je artikelen bij aan je vindbaarheid, aangezien Google ook je sociale invloed goed in de gaten houdt en de rankings daar deels op baseert. Als SEO tekstschrijver adviseer ik je daarom het artikel in ieder geval te delen via Twitter en Google+. Eventueel kun je gebruik maken van Facebook en LinkedIn, afhankelijk van de doelgroep die je wilt bedienen en waar je klanten zich vooral bevinden.