Patrick Wessels 20 september 2014

Laagdrempelige psychologie om zelf te prikkelen met de titel van je artikel

In het vorige artikel gaf ik je inzicht in hoe je de doelstellingen als SEO tekstschrijver kunt combineren met een vleugje psychologie, om binnen een competitieve omgeving te zorgen voor titels die opvallen. In dat artikel ging ik uit van het doel om binnen de zoekresultaten van een zoekmachine beter gevonden nu te worden, nu ligt de nadruk op artikelen die je plaatst op een blog, waar je geen concurrentie hebt van anderen die vergelijkbare content aanbieden. In plaats daarvan richt de concurrentie zich op andere onderwerpen, die tevens op je blog beschikbaar zijn. Hoe zorg je ervoor dat juist jouw artikel gelezen wordt, hoe zorg je ervoor dat het onderwerp tot de verbeelding spreekt bij je lezer?
Het doel van het artikel zit heel anders in elkaar dan wanneer je als SEO tekstschrijver een blog opstelt dat goed dient te scoren in de zoekmachines. Dit vraagt om een andere benadering, waardoor je de blogartikelen waarmee je inzichten wilt delen kunt voorzien van een ander type titel. Het is nog altijd verstandig om te beginnen met een onderwerp en dit om te zetten naar een werktitel, zoals ik in het vorige artikel al aangaf. Uiteraard zijn de zoekwoorden nu minder van belang, al kun je dit eventueel meenemen en ze integreren, mits dat goed past binnen de content. Het doel is nu het delen van een inzicht, met een titel die weet te prikkelen en ervoor zorgt dat de lezer juist deze content graag wil lezen.
Overigens hoef je er natuurlijk niet voor te zorgen dat je de andere artikelen op een blog ‘verslaat’, het gaat erom dat je de lezer verleidt om de drempel te nemen, om het artikel aan te klikken en dit te lezen, om het daarna wellicht te delen.

Deel inzicht in blogartikelen

Indien je een blogartikel schrijft om een bepaald inzicht te delen ben je minder gebonden aan SEO zoekwoorden. In plaats daarvan dien je vooral voor een goede inleiding, een body met inhoud en een conclusie te zorgen. Ga uit van het onderwerp en kies een werktitel om een vernauwde richting in te slaan, zodat je een kop en een staart aan het verhaal wilt maken, zonder dat je jezelf verliest in alles wat er over het onderwerp te vertellen valt.

Roep een emotie of essentiële staat op

Om psychologisch een slimme titel neer te zetten kun je een emotie of een essentiële staat oproepen. Dit laatste is wellicht niet iedereen bekend, maar het is niets meer dan iets dat lijkt op een emotie, maar het dat feitelijk niet is. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsgierigheid, dat we niet echt een emotie kunnen noemen, maar daar wel sterk op lijkt.
Nieuwsgierigheid is het eerste concept dat je kunt gebruiken om je titel psychologisch slim samen te stellen, zodat het de lezer zal prikkelen. Voorbeelden van titels waarin je dit concept gebruikt zijn:

  • 5 slimme tips om titels te schrijven die je niet mag missen
  • Ontdek hoe de professionals titels schrijven die goed scoren

De onderstreepte woorden (‘5 slimme tips’ en ‘ontdek’) vormen het hart van de titel, dit is immers waarmee je de nieuwsgierigheid kunt opwekken. Wellicht kent iemand best een paar slimme manieren om een titel samen te stellen, maar 5 stuks op een rij? Dat moet interessant zijn, dat wekt de interesse bij je lezer. Ook een woord als ‘ontdek’ heeft een vergelijkbare invloed op ons brein, het zorgt ervoor dat je er achter wilt komen hoe dit werkt. We zijn van nature nieuwsgierig, hoe sterk dit fenomeen is blijkt uit een onderzoek van Van Dijk & Zeelenberg uit 2007, waarin zij aantonen dat we een lot uit de loterij nog proberen terug te vinden, indien blijkt dat er een enorme prijs op is gevallen nadat de uiterste inleverdatum is verstreken.
Daarnaast kun je met de titel aansturen op bezorgdheid of vrees, de emoties rondom angst. We houden als mensen niet van ‘verliezen’, in welke vorm dan ook. We willen niet van iemand anders verliezen, maar ook niet datgene verliezen dat we al hebben of waar we de beschikking over kunnen behouden. Voorbeelden van titels die je kunt gebruiken zijn:

  • Steek niet langer tijd in waardeloze titels die niemand aanspreken
  • Voorkom verlies van uw goede online vindbaarheid na Google algoritme-update

Opnieuw geven de onderstreepte woorden aan waar het hier om gaat. Je geeft met de titel aan dat je niet langer tijd hoeft te steken in iets dat toch niets oplevert, je voorkomt dat je die tijd ‘verliest’. Het tweede voorbeeld speelt duidelijker toe op een verlies, van een goede positie in de Google zoekresultaten. Op die manier zorgt het voor een bepaalde angst, die we willen voorkomen en die ons ertoe leidt om het artikel aan te klikken. Uiteraard gaat dit hand in hand met een stukje nieuwsgierigheid, al prikkel je het brein op een andere wijze.
Ten derde kun je het enthousiasme van lezers gebruiken. De kans is groot dat zij op zoek zijn naar artikelen die hen daadwerkelijk verder zal helpen, aan de hand van praktische tips. Het is van belang dat ze hier zelf wat mee kunnen en dat ze zo snel mogelijk aan de slag kunnen. Voorbeelden van geschikte titels kunnen zijn:

  • Leer zelf effectief titels schrijven die online scoren
  • Inzichten in de zorgmarkt waarmee u direct aan de slag kunt

Deze voorbeelden prikkelen het brein van de lezer, omdat het volledig in lijn is met het doel dat ze voor ogen hebben. Probeer er voordat je een titel kiest dan ook voor te zorgen dat je op de hoogte bent van het doel van de lezer die je wilt bereiken. Zijn zij aardig op de hoogte van de markt en willen ze de risico’s vermijden (speel in op angst), weten ze niet goed waar ze moeten beginnen en hebben ze duidelijke handvatten nodig (kies voor enthousiasme) of weten ze goed wat er speelt en wil je ze graag nog een stap verder helpen (maak ze nieuwsgierig)?

De tips nog even op een rij

Als je goede titels wilt opstellen als een SEO tekstschrijver, of voor een blog dat je doelgroep graag leest? Zorg voor een onderwerp waarover je wilt schrijven, kom tot een werktitel en kies het doel van de tekst. Gaat het je om de organische vindbaarheid, of het delen van inzichten? Beoordeel het type concurrentie waarmee je te maken hebt, om de lezer op de juiste manier over de streep te trekken je artikel aan te klikken. Probeer in te schatten wat de lezer al weet en welke motivatie hij of zij heeft, om gebruik te maken van concepten als nieuwsgierigheid, angst en enthousiasme, waarmee je de lezer kunt prikkelen.