Patrick Wessels 13 september 2014

Tips voor titels met een vleugje psychologie van een professionele SEO tekstschrijver

Ben je SEO tekstschrijver, of zoek je naar praktische tips om titels te schrijven waarmee je de lezer kunt overtuigen je artikel aan te klikken en te lezen? Het is de kunst om allereerst het doel van de titel te achterhalen, bijvoorbeeld aan de hand van de omgeving waarin het artikel beschikbaar zal zijn. Heb je zelf een blog dat goed gelezen wordt? Dan zit de omgeving heel anders in elkaar dan wanneer het gaat om een artikel dat vanuit de zoekmachineresultaten voor meer organisch verkeer moet zorgen. Ik gebruik dit artikel in combinatie met het volgende artikel, om het onderscheid aan te geven en je in de beide gevallen goed op weg te helpen.
Laten we hier eerst ingaan op de artikelen die je schrijft om aan je organische vindbaarheid te werken. Dat wil zeggen, je zorgt er als SEO tekstschrijver voor dat je de zoekwoorden gebruikt die de doelgroep hanteert, om naar je product of dienst te zoeken. Door deze optimaal te integreren in zowel de tekst als je uiteindelijke artikel, zorg je ervoor dat je kunt werken aan je vindbaarheid binnen de resultaten van een zoekmachine zoals Google (SERPs).

Het doel van de titel

We onderscheiden dus twee verschillende doelen van titels, te weten:

  • Inzicht verschaffen (meer in dit artikel)
  • Traffic genereren (SEO)

Er zijn meer doelen mogelijk, maar ik wil me hier even tot beperken om het overzichtelijk te houden. Inzicht verschaffen doe je bij voorkeur via een blog of een andere online locatie, waar je al kunt rekenen op de betrokkenheid van je doelgroep. Je hebt geen last van concurrentie van andere websites, het is de kunst om de lezer zo te prikkelen dat het de moeite waard is om de artikelen aan te klikken.
Heb je het doel van traffic genereren voor ogen? Dan richt je je op SEO en is het van belang om rekening te houden met de concurrentie. De kans is groot dat de lezer via de Google zoekresultaten uit zal komen bij een overzicht van meerdere artikelen over min of meer hetzelfde onderwerp. Er is sprake van duidelijke concurrentie op hetzelfde onderwerp, waardoor je ervoor dient te zorgen dat je opvalt en je de lezer verleidt juist jouw artikel aan te klikken.

Zoekwoordenonderzoek voor de beste titels

Zodra je besluit een artikel te gaan schrijven dien je allereerst op zoek te gaan naar een geschikt onderwerp. Dit kan van alles zijn, van een nieuwe techniek die je hanteert, tot een element binnen je dienstverlening die de doelgroep nog niet helemaal goed lijkt te begrijpen. Een onderwerp in mijn geval zou kunnen zijn: titels schrijven. Dit is een enorm breed onderwerp, ik zou me als SEO tekstschrijver kunnen richten op de ideale plaatsing van zoekwoorden in de titel, maar ik zou tevens kunnen schrijven over de ideale lengte van een titel of een heel andere richting kunnen kiezen.
Probeer vanuit het onderwerp tot een werktitel te komen, om je specifieker te kunnen toeleggen op een bepaalde invalshoek. In dit geval kies ik ervoor om psychologische invloeden te gebruiken bij het schrijven van de juiste titels, om deze zo effectief mogelijk te maken. Als werktitel kies ik ‘de psychologie van effectieve titels’. Ik weet nu waar ik het over wil hebben, het is nu van belang om aan de hand van een zoekwoordenonderzoek na te gaan of er op het gebied van SEO wat te winnen valt. Uit de Google zoekwoordplanner blijkt dat er weinig mensen zoeken naar de psychologie achter goede titels. Dat maakt in dit geval niet uit, omdat ik vooral als doel heb inzicht te verschaffen in een bepaald onderwerp, hierover meer in het volgende artikel. We gaan er in dit geval natuurlijk even vanuit dat ik het artikel toch schreef voor de vindbaarheid, om het voorbeeld in stand te kunnen houden.
Om SEO-technisch toch wat punten te scoren besluit ik ‘SEO tekstschrijver’ op te nemen in de titel, een voor mij belangrijk keyword. Ik ga uit van dit zoekwoord en probeer de content zo te schrijven dat het hierbij aansluit, om optimaal aan de verwachtingen van de lezer te voldoen.

SEO tekstschrijver met een voorliefde voor consumentengedrag

Dit artikel is vooral bedoeld als onderdeel van mijn blog en zorgt voor een bepaalde mate van inzicht. Dankzij de toevoeging van ‘SEO tekstschrijver’ is het bovendien interessant geworden om ook te kijken naar de invloed van de titel op de keuze die iemand maakt uit de verschillende zoekresultaten. We hebben hier te maken met een zeer specifiek onderwerp, maar laten we er even vanuit gaan dat er nog 9 artikelen van dezelfde strekking online staan tussen de Google zoekresultaten.
Het is dan interessant om gebruik te maken van inzichten vanuit de psychologie, meer specifiek consumentengedrag, om deze titel het meest aantrekkelijk te maken. Hiervoor kunnen we bijvoorbeeld gebruik maken van de beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini een absolute guru op dit gebied. Hij is emeritus professor aan de Arizona State University en schreef invloedrijke boeken over dit onderwerp. De beïnvloedingstechnieken zorgen ervoor dat we onze titel op kunnen laten vallen tussen de rest en de lezer kunnen verleiden juist dit artikel aan te klikken.

Gebruik beïnvloedingstechnieken als SEO tekstschrijver

Je kunt als SEO tekstschrijver gebruik maken van verschillende beïnvloedingstechnieken, om de titel van het artikel zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ik zet hieronder 4 voorbeelden op een rij, ontleent aan de 6 beïnvloedingsprincipes die Cialdini heeft aangeduid:

  • Benadruk schaarste
    Profiteer tijdelijk van 20% korting op al onze producten
  • Gebruik commitment
    Zet ook de volgende stap met ons nieuwe analysemodel
  • Wijs op sociaal bewijs
    80% van onze klanten waardeert onze tips om titels te schrijven; ontdek ze zelf
  • Straal autoriteit uit
    Wijze lessen van professor emeritus Cialdini over psychologie en beïnvloeding

In het eerste geval wijs je op de tijdelijke aard van een aanbieding, of de tijdelijke relevantie van informatie. Dit draagt bij aan een gevoel van schaarste, waardoor de lezer het idee heeft er zo snel mogelijk bij te moeten zijn. We hebben een aangeboren voorkeur voor dat wat schaars is, een short-cut in ons brein geeft immers aan dat datgene dat schaars is waarschijnlijk waardevol zal zijn.
In het tweede geval maak je gebruik van een eerdere beslissing van je lezer. Dit is een wat meer lastige vorm van beïnvloeding wanneer je schrijft voor de zoekmachines, aangezien je er zeker van dient te zijn dat de doelgroep ook het vorige artikel gelezen heeft. Is dit het geval? Dan zorgt commitment ervoor dat de lezer opnieuw je artikel aan zal klikken. Indien we eerder ergens ‘ja’ tegen hebben gezegd zijn we eerder geneigd dat tijdens een volgende vraag weer te doen. Wijs dus op het eerdere commitment, om tot een nieuwe klik te verleiden en de lezer het artikel voor te kunnen schotelen.
Sociaal bewijs kennen we allemaal, het is iets dat je goed in de titels van artikelen kunt verwerken. We zijn als mensen uitgesproken kudde-dieren, wat betekent dat we ervan houden om ons te conformeren. Door aan te geven dat al 80% van de klanten de tips tot het schrijven van artikelen waardeert maak je de kans groter dat een lezer juist jouw artikel aan zal klikken.
Tenslotte kun je autoriteit uitstralen met de titel van een artikel, bijvoorbeeld door aan te geven dat het een professor emeritus is die de wijze lessen geeft. Je kunt je op die manier onderscheiden van de andere titels van de vergelijkbare artikelen. Autoriteit speelt een belangrijke rol binnen onze keuzeproces. Trek een arts een witte jas aan en we geloven wat hij zegt, iets wat een stuk minder vanzelfsprekend is indien dezelfde arts gewoon een spijkerbroek en een groene trui draagt.

Tips voor de SEO tekstschrijver in een notendop

Schrijf je als SEO tekstschrijver voor de organische vindbaarheid van artikelen? Gebruik een zoekwoordenonderzoek om de interessante zoekwoorden te selecteren, zet je onderwerp om in een werktitel om het meer specifiek te maken en gebruik een vleugje psychologie om ervoor te zorgen dat je artikel opvalt tussen de andere Google zoekresultaten. Op die manier werk je optimaal aan zowel de vindbaarheid van je artikelen en de website, als aan de conversie en de uiteindelijke omzet. Lees in dit artikel verder hoe je het aan kunt pakken wanneer je schrijft om een inzicht te delen.