Patrick Wessels 02 november 2014

Wat voegt linkbuilding toe aan goede SEO teksten?

Een SEO schrijver houdt rekening met de juiste plaatsing van belangrijke keywords in je tekst, zodat je kunt rekenen op een optimale vindbaarheid in zoekmachines als Google. Hoe je goede SEO teksten schrijft leg ik je graag uit in artikelen over slimme landingspagina’s of de toekomst van het Google algoritme, in dit artikel vertel ik graag meer over de combinatie van linkbuilding en goede teksten en in hoeverre het mogelijk is om slechts een van beiden te gebruiken.

Beter gevonden puur met SEO teksten

Laten we voorop stellen dat alleen linkbuilding in ieder geval niet voldoende is om goed gevonden te worden, Google heeft een broertje door aan kunstmatige invloeden op de ranking en slaat linkbuilding op dit vlak steeds hoger aan. Laten we een extreem voorbeeld nemen om dit duidelijke te maken, een website zonder enige waardevolle content, maar met talloze backlinks van diverse externe websites. De backlinks geven Google aan dat het gaat om een interessante pagina, ook al gaat het om een kunstmatige verwijzing. Zou Google de website hoog in de zoekresultaten terug laten komen, dan komen bezoekers uit op een pagina waar ze uiteindelijk niets aan hebben. Linkbuilding alleen is wat dat betreft niet voldoende, je dient daarnaast waardevolle teksten te gebruiken, eventueel van een SEO schrijver voor de optimale combinatie.
Alleen SEO teksten, is dat dan voldoende om goed gevonden te worden? Ja en nee, het antwoord hangt van enkele factoren af. Op SEOmoz vind je een aardig filmpje over de mogelijkheid om met uitsluitend ‘great content’ aan je vindbaarheid te werken. De strekking van het filmpje is dat het in theorie mogelijk is, maar slechts in een beperkt aantal gevallen werkt. Indien je met alleen content op een organische wijze voor een goede vindbaarheid wilt zorgen dien je de teksten zo te schrijven dat anderen hier organisch naar linken, zonder dat je hen daarom vraagt. Dit geeft Google het signaal dat het om waardevolle content gaat. Je doet dan dus eigenlijk alsnog aan linkbuilding, al is het niet op een kunstmatige wijze.

Linkbuilding van belangrijke toegevoegde waarde

Dat brengt me direct naar de toegevoegde waarde van linkbuilding, net als naar een belangrijke voorwaarde voor succes. Linkbuilding is naast SEO teksten van groot belang, maar uitsluitend indien je dit zo organisch mogelijk toepast. Het kopen van tientallen of honderden links op linkfarms is niet langer van waarde zoal dat voorheen was, daar prikt Google moeiteloos doorheen. Uit een analyse van SEOmoz van de ranking factors voor 2014 blijkt dat Google weer beter is geworden in het herkennen van de ‘spammy links’, waardoor de waarde hiervan eens te meer van belang is.
Koop je een waardevolle link, of schakel je een goede linkbuilder in die je site op de juiste externe pagina’s onder de aandacht brengt? Dan neemt Google dit mee in de waardering van je site. De links lijken dan op organisch verzamelde links, waardoor ze aangeven dat je content interessant en waardevol is. Linkbuilding kan op die manier van grote toegevoegde waarde zijn, mits je er op een zo natuurlijk mogelijke wijze gebruik van maakt. Ditzelfde geldt voor de inspanningen van een SEO tekstschrijver, waardoor je de beide elementen goed met elkaar in balans kunt brengen. De tijd van talloze keywords in een tekst is voorbij, het is veel waardevoller om voor een bepaald onderwerp of hoofdkeyword te zoeken en je content daar omheen op te bouwen met subkeywords, synoniemen en andere relevante vergelijkbare termen.

Natuurlijke linkbuilding dankzij SEO content

Schrijf je waardevolle content, of laat je dit doen door een SEO schrijver die de huidige Google richtlijnen hanteert en weet waar Google in de toekomst naartoe wil? Dan is de kans groot dat je automatisch links zal verzamelen, vooral naar landingspagina’s of naar blogcontent. Bezoekers die je teksten lezen delen dit graag met anderen, mits je waarde kunt toevoegen en je bijvoorbeeld schrijft wat anderen nog niet deden. Linkbuilding en SEO teksten grijpen wat dat betreft mooi op elkaar in, mits je er op een zo natuurlijk mogelijke manier gebruik van maakt en je niet vergeet dat Google de beste resultaten naar boven wil brengen in de zoekmachine, niet uitsluitend de websites met het hoogste budget.