Patrick Wessels 23 februari 2015

4 onderdelen voor goede SEO teksten die converteren

Wil je graag goede SEO teksten schrijven voor je producten, landingspagina’s voor bepaalde long-tail zoekwoorden of om je diensten op een vindbare wijze op het internet te presenteren? Zoekmachine optimalisatie is voor teksten vandaag de dag van groot belang, door slim gebruik te maken van de juiste zoekwoorden zorg je ervoor dat je vanuit de organische zoekresultaten bezoekers naar je site kunt leiden. Daarnaast is het natuurlijk van belang om die bezoekers de bevestiging te bieden die ze zoeken, te overtuigen met een product, dienst of stuk informatie en ze uiteindelijk over te halen daadwerkelijk actie te ondernemen. Hoe je dat doet? Ik zet als SEO tekstschrijver graag 4 onderdelen voor goede SEO teksten op een rij, die je kunt gebruiken om de teksten goed op te bouwen en in te delen, zodat ze daadwerkelijk converteren op het moment dat je goed vindbaar bent.

De inleiding en body-tekst als SEO schrijver

Een goede tekst begint met een inleiding, ook online. Hierboven heb ik je bijvoorbeeld net aangegeven waar dit stuk over zal gaan. Ik heb je op die manier even kort aangegeven dat je verwachtingen op basis van de titel kloppen met de informatie die je kunt verwachten, waardoor je ook dit stuk tekst inmiddels leest. Het is zowel binnen SEO teksten als andere content van belang om even voor een stukje bevestiging te zorgen. Zorg ervoor dat je daarnaast alvast wat nieuwsgierigheid opwekt, door aan te geven wat de tekst uiteindelijk te bieden heeft.
Qua zoekwoorden gebruik je bij voorkeur het hoofdkeyword in de eerste zin of in ieder geval de eerste alinea, daarnaast kun je een aantal synoniemen of sterk verwante termen gebruiken. In dit geval is bijvoorbeeld ‘SEO teksten’ voor mij van belang, iets dat ik je presenteer naast ‘SEO tekstschrijver’, ‘teksten’ en ‘zoekmachineoptimalisatie’. Het is jou als lezer goed duidelijk waar de tekst over zal gaan, terwijl ook Google dit optimaal op zal pikken. Daarnaast zal je zien dat ik het hoofdkeyword in ieder geval ook in de titel en een van de subkoppen terug laat komen.
Zodra de inleiding af is kun je overgaan tot de body-tekst, waarvoor je afhankelijk van het type pagina meer of minder ruimte kunt nemen. Schrijf je productteksten? Zorg dan voor een korte inleiding van 1 – 2 zinnen, om vervolgens over te gaan tot een body van 1 – 2 alinea’s. Je kunt daar de belangrijke eigenschappen van het product kwijt, nadat je in de inleiding over enkele mogelijke toepassingen hebt gesproken. Schrijf je een landingspagina of een blogartikel? Dan heb je meer ruimte, je kunt dan een aantal alinea’s gebruiken om je argumenten of inhoudelijke elementen over te brengen. Op die manier volgt er een belangrijke body op de inleiding, om daadwerkelijk uit te werken wat je in de eerste paar regels beloofd hebt. Uiteraard kun je ook hier de zoekwoorden weer goed in kwijt, je kunt zowel het hoofdkeyword als de ondersteunende terminologie een aantal keren terug laten komen.

Afsluiten met een Call to Action en goede meta-omschrijving

De body dient ervoor te zorgen dat de lezer daadwerkelijk overtuigd raakt van het product, wat leert van je landingspagina of bijvoorbeeld een goed beeld krijgt van de dienst die je te bieden hebt. Zodra je de body hebt staan wordt het tijd voor de afsluiting, die je kunt vergelijken met de conclusie van het stuk. Het is daar de kunst om je verhaal op een logische manier af te ronden en het geheel toe te laten lopen naar een duidelijke Call to Action, het deel van de SEO teksten waarmee je de bezoeker daadwerkelijk verleidt tot actie. Wil je bijvoorbeeld een product verkopen, zorgen voor een aanvraag via de website of ervoor zorgen dat iemand doorklikt naar de contactpagina? Eindig met een dergelijke oproep, om na het lezen van de tekst als lezer haast automatisch een volgende stap te kunnen zetten. Het is slim om het belangrijkste zoekwoord nog een keer in de Call to Action mee te nemen, dat helpt je met de zoekmachine-optimalisatie en zorgt er daarnaast voor dat deze natuurlijke overkomt. Een voorbeeld van een Call to Action wanneer ik je SEO teksten wil verkopen kan bijvoorbeeld zijn: ‘Benieuwd hoe ik je van dienst kan zijn met SEO teksten die scoren? Ik vertel je er graag meer over!’.
De SEO teksten op de website kun je daarmee afronden, om de volledige optimalisatie compleet te maken is het verstandig om daarnaast ook nog even aan de slag te gaan met de SEO-titel en de meta-omschrijving. Dit is de informatie die verschijnt binnen de Google zoekresultaten, waarmee je een bezoeker kunt verleiden om jouw website aan te klikken. Zorg ervoor dat je je onderscheidt van andere websites, bijvoorbeeld met een focus op de scherpste prijs, de snelste levertijd of een andere belangrijke kracht van je website of webshop. Uiteraard gebruik je daarin ook het hoofdzoekwoord, zowel vooraan in de SEO-titel als verderop in de meta-omschrijving.

SEO teksten met een psychologisch tintje

Aan de hand van deze 4 elementen (inleiding, body, afsluiting en meta-omschrijving) zorg je voor goede SEO teksten die optimaal converteren. Dankzij de natuurlijke opbouw is de kans groot dat je relevante en waardevolle content toevoegt, waar je bezoeker iets aan heeft en die Google waardeert. Wil je er daarnaast een slim psychologisch tintje aan toevoegen? Zorg er met de Call to Action dan voor dat je wat belangrijke informatie weggeeft, om vervolgens stil te vallen en om actie van de bezoeker te vragen. Je begint dan als het ware een zin, die je plotseling eindigt. Het ideale aantal zoekwoorden in verhouding tot de rest van de tekst is de laatste jaren bijvoorbeeld flink gedaald. Wil je het laatste weten over de Google richtlijnen op dit gebied? Ik hoor graag van je!