Patrick Wessels 16 februari 2015

Handige tips voor de perfecte URL’s op je website

Bouw je een nieuwe website, of denk je na over het toevoegen van nieuwe content op een bestaande site? Dan is het van belang om goed na te denken over de content die je wilt gaan plaatsen, maar ook de URL zelf is van belang. URL staat voor Uniform Resource Locator, het is een verwijzing naar een bepaald stuk data op je website, of eigen op de server waar de website staat. Ga je aan de slag als SEO tekstschrijver en vind je het van belang dat de content goed vindbaar zal zijn? Houd daar dan rekening mee bij het opbouwen van je URL’s, al is het daarnaast ook voor bezoekers van groot belang om dit op aantrekkelijke wijze te doen.

Aanmaken van goede URL’s

Een goede URL voldoet aan een aantal voorwaarden. Het is bijvoorbeeld van belang dat je zorgt voor een beschrijvende URL, waaruit goed duidelijk wordt wat de pagina aan informatie bied. Laten we als voorbeeld https://www.wessels-teksten.nl/seo-tekstschrijver nemen. De URL geeft je aan dat je er informatie zal vinden over een SEO tekstschrijver, gezien de korte positie op het hoofddomein is het waarschijnlijk een aangeboden dienst (inderdaad!). Je kunt bovendien zien dat de belangrijke woorden vooraan in de URL staan, het woordje ‘SEO’ onderscheidt me in dit geval immers van andere tekstschrijvers. Maak je gebruik van een diepere URL, voor een pagina die in een bepaalde categorie valt? Zodra je te maken krijgt met www.jewebsite.nl/categorie/paginanaam is het van belang dat je de categorie een beschrijvende naam geeft en dat daar ook daadwerkelijk content op staat. Op die manier zorg je voor een ‘kruimelpad’, dat ‘afstroopbaar’ is. Het betekent dat de categorienaam dient aan te geven waar de categorie over gaat en de categoriepagina een overzicht van bijvoorbeeld de producten of diensten in die categorie laat zien.
Voorkom aan de andere kant technische elementen als ‘ID’ in de URL en blijf ver weg van iets als www.jewebsite.nl/id=44+()XhsanSH. Een dergelijke URL heeft geen enkele beschrijvende waarde en ziet er eerder uit als een pagina die je computer zou kunnen laten crashen. Daarnaast is er geen sprake van een hiërarchische structuur, wat met name bij webshops en andere websites met verschillende categorieën of ‘afdelingen’ zeer gewenst is.
Bovendien is het verstandig om na te denken over zoekwoorden, de keywords. Wil je goede URL’s aanmaken? Zorg er dan voor dat het meest belangrijke zoekwoord er in ieder geval in voorkomt. In diverse (al wat oudere) video’s heeft Matt Cutts van Google aangegeven dat het in principe niet zoveel uitmaakt op welke positie het zoekwoord terugkomt en dat je gebruik dient te maken van koppelstreepjes als ‘spatie’. Houd je daar rekening mee en plaats je de belangrijke zoekwoorden in je URL’s? Dan draagt dit bij aan zowel je vindbaarheid als de Click Through Rate door bezoekers, ze zien immers alvast waar de pagina over gaat op het moment dat ze de URL te zien krijgen.

Veranderen van de URL

Wil je een bepaalde URL aanpassen, bijvoorbeeld omdat je een nieuwe website bouwt, of omdat je de structuur drastisch wilt verbeteren door daar als een ware SEO tekstschrijver zoekwoorden in op te nemen? Pas goed op met de gevolgen voor je vindbaarheid. Vanuit SEO-oogpunt is het van belang om Google aan te geven dat je de URL wijzigt, dit kun je doen met een 301-verwijzing. Je zorgt er op die manier voor dat de zoekmachine de waarde van je oude URL mee zal nemen naar de nieuwe, zodat de SEO-waarde behouden blijft en je vindbaarheid er niet onder leidt.

SEO URL’s checklist

Wil je zorgen voor de SEO-technisch meest optimale URL’s? Maak dan gebruik van deze handige checklist:

  • Integreer het hoofdkeyword van een pagina in de URL
  • Zorg voor een beschrijvende URL
  • Voorkom het gebruik van hoofdletters
  • Voorkom speciale karakters zoals ‘é’
  • Ontwikkel een consistente URL-structuur
  • Gebruik een koppelstreepje (-) voor spaties
  • Een korte URL converteert beter dan een lange
  • Creëer tijdloze URL’s, zonder specifieke data of jaartallen
  • Voorkom het gebruik van dynamische variabelen

Maak je het jezelf graag zo gemakkelijk mogelijk? Via WordPress stel je eenvoudig praktisch ideale URL’s in. Je gaat daarvoor vanuit je WordPress Dashboard naar ‘Instellingen’ -> ‘Permalinks’. Vervolgens klik je ‘Post name’ aan als keuze, of maak je gebruik van een aangepaste structuur waarin je in ieder geval ‘post name’ opneemt. Wil je graag meer lezen over URL’s en de beste structuur die je kunt gebruiken? Rand Fishkin van SEOMoz schreef er een uitgebreid artikel over.