Jij schrijft straks psychologisch overtuigende teksten, omdat je deze handige tips ontdekt. En of dat echt waar is mag je zelf beoordelen, maar ik heb er het psychologisch meest overtuigende woord voor gebruikt. Dat wil zeggen, als het gaat om de rechtvaardiging van het voorgaande argument.

Er is geen ander woord zo goed geschikt als ‘omdat’. 

Dat lees je bijvoorbeeld in Thinking Fast and Slow van Kahneman. Het is de bijbel voor consumentenpsychologen (in het Nederlands beschikbaar als Ons Feilbare Denken).

Klakkeloos accepteren

Die kracht van ‘omdat’ zit ‘m overigens in de klakkeloze wijze waarop het brein graag argumenten accepteert. Het consumentenbrein houdt van een logisch verhaal. 

Dus wil je graag geloven dat je straks psychologisch overtuigende teksten schrijft? Dan is het brein dol op een ‘omdat’, met de rechtvaardiging van die claim. Wat je precies gebruikt als rechtvaardiging achter ‘omdat’ maakt dan niet eens echt uit. 

‘Mag ik even voor?’

In een klassiek experiment probeerde een onderzoeker voor te dringen bij het kopieerapparaat. De onderzoeker stelde de persoon voor hem in de rij een van de volgende vragen:

    1. (Alleen de vraag): ‘Sorry, ik moet vijf pagina’s printen. Mag ik eerst het kopieerapparaat gebruiken?
    2. (De vraag, met een echte reden): ‘Sorry, ik moet vijf pagina’s printen. Mag ik eerst het kopieerapparaat gebruiken, omdat ik haast heb?’
    3. (De vraag, met een onzinreden): ‘Sorry, ik moet vijf pagina’s printen. Mag ik eerst het kopieerapparaat gebruiken, omdat ik moet kopiëren?’

Wat bleek? Bij vraag 1 liet 60% van de mensen de onderzoeker voor. Bij vraag 2 was dat 94%.

En bij vraag 3? Maar liefst 93% liet de onderzoeker voor bij de onzinreden. 

Het maakt wat dat betreft niet uit wat je erachter zet. Vertrouw gewoon op het woord ‘omdat’.