Blog


Hoe schrijf je als SEO tekstschrijver goede meta-descriptions?

Als SEO tekstschrijver goochel je met woorden, voor de diverse teksten op de pagina en die daar buiten. Een voorbeeld van dit laatste is de meta-description, het is een stukje tekst dat buiten de website zichtbaar wordt. Het gaat om de beschrijving die zichtbaar wordt binnen de resultaten van zoekmachines, op het moment dat je website tevoorschijn komt. Voer je geen specifieke meta-description in? Dan zorgt Google voor een beschrijving, door simpelweg een stukje tekst van je website over te nemen. Dat gaat echter geen potten breken, het is als SEO tekstschrijver van belang om ook dit stukje content te optimaliseren.

Regels voor een goede meta-description

Om goede meta-descriptions te kunnen schrijven dienen we allereerst na te gaan waar deze aan dienen te voldoen. Google zelf doet alleen uitspraken over de inhoud die je daarin terug dient te laten komen, een invloedrijk blog als SeoMOZ wil ook wel wat zeggen over de lengte. Een meta omschrijving kent ongeveer 155 karakter (dat is dus inclusief de spaties), voor een optimale weergave in de Google zoekresultaten. Het is echter de moeite waard om hiermee te experimenteren, in 2013 en 2014 liet Google bijvoorbeeld ook wel eens langere beschrijvingen zien.

Terug naar de inhoud, wat dient er in de meta omschrijving te komen volgens Google? Zij stellen dat het van belang is om ‘duidelijk gestructureerde feiten’ op te nemen in de beschrijving. Een belangrijke toevoeging daarbij is dat de metabeschrijving niet alleen uit zinnen hoeft te bestaan. Als SEO tekstschrijver houd ik persoonlijk van mooie volzinnen, maar dat is voor de meta description lang niet altijd de beste keuze. Je kunt er bijvoorbeeld de naam van de auteur van een nieuwsartikel of boek in noemen, net als de prijs en het aantal pagina’s. Google vraagt heel expliciet niet om volzinnen, al staat het je natuurlijk vrij die toe te passen.

Gebruik van zoekwoorden

Als SEO tekstschrijver ontkom je niet aan het gebruik van zoekwoorden, ook al is er op dit gebied het nodige gaande. Kies voor de meta omschrijving het meest belangrijke zoekwoord voor de pagina en neem dit er in ieder geval in op. Je doet hetzelfde voor de SEO-titel (de titel boven de meta omschrijving), al is het in die titel vooral van belang om het zoekwoord zover mogelijk naar voren te halen. In de meta omschrijving mag het zoekwoord ook later voorkomen, als het er maar in staat. Bij voorkeur kies je voor de letterlijke variant, al wordt Google ook steeds beter in het koppelen van bijvoorbeeld woorden als ‘SEO tekstschrijver’ en ‘SEO schrijver’.

Denk verder dan de keywords

De zoekwoorden zijn van belang in de meta omschrijving, vanwege de vindbaarheid. Zou je de zoekwoorden weglaten? Dan kan Google onmogelijk weten dat jouw pagina dient te verschijnen, op het moment dat een bezoeker een zoekopdracht plaatst. Het is echter van belang om ook al direct een stap verder te denken. Wat gebeurt er op het moment dat de internetgebruiker (mogelijke klant) een zoekopdracht bij Google plaatst en een rijtje met 10 websites te zien krijgt? Indien je de SEO optimalisatie goed voor elkaar hebt sta je er waarschijnlijk tussen, maar hoe schud je nu de andere websites af?

Het is van belang om na te denken over hoe je de internetgebruiker een bezoeker kunt maken, hoe je ervoor zorgt dat hij of zij jouw website aanklikt. Denk daarom goed na over wat de persoon zoekt, op basis van een zoekopdracht. Heb je bijvoorbeeld gezocht op ‘SEO schrijver’ en kom je onder andere mijn meta omschrijving tegen? Dan staat daar: ‘Zoek je een SEO tekstschrijver vanaf enkele centen per woord? Lees over mijn kennis, de waarde van SEO teksten en wat ik voor je kan betekenen’. Ik heb namelijk het idee dat je op zoek bent naar een voordelige schrijver, dat je wellicht wat meer wilt weten over mijn kennis en het belang van goede SEO teksten. Ik probeer me daarmee zowel op prijs als op kennis (kwaliteit) te onderscheiden van andere schrijvers. Zou je zoeken naar een bepaald boek in diverse online boekenwinkels? Dan zou het verstandig zijn als bijvoorbeeld Bol.com direct de levertijd of de betaalmogelijkheden meeneemt, iets om zich mee te onderscheiden.

Slimme SEO tekstschrijver

Als slimme SEO tekstschrijver denk je dus na over zowel het gebruik van feitelijke informatie, de zoekwoorden als de overtuigende elementen die de internetgebruiker zoekt. Des te beter je door hebt waar iemand naar zoekt en des te beter je daarop in weet te spelen, des te groter de kans immers is dat je een nieuwe bezoeker en mogelijk een klant mag verwelkomen. Dat maakt een SEO tekstschrijver van toegevoegde waarde!

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.