Patrick Wessels 02 maart 2015

3 SEO technieken die je beter kunt vermijden

Is de vindbaarheid van je website van groot belang en ben je op zoek naar geschikte technieken om deze te verbeteren? Je kunt gebruik maken van SEO teksten en waardevolle backlinks, die je bij voorkeur zoveel mogelijk organisch verzamelt. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat je website als een autoriteit binnen je vakgebied zal gelden, of je binnen de webshop de relevante content biedt waar bezoekers en mogelijke klanten daadwerkelijk naar op zoek zijn.
Hoe zorg je voor goede SEO teksten en voorkom je dat je in de bekende valkuilen trapt? Ik zet 3 SEO technieken voor je op een rij waar je vandaag de dag echt niet meer mee aan kunt komen. Diverse websites (met wisselend succes) maken ook op dit moment nog gebruik van de zogeheten ‘Black hat SEO’ technieken, of bevinden zich in een grijs gebied tussen wat Google graag ziet en waar het liever tegen op zou treden. Google werkt doorlopend hard aan de ontwikkeling van haar algoritme en probeert diverse ongewenste technieken af te straffen. Wil je op een duurzame wijze zorgen voor een betere organische vindbaarheid? Blijf dan in ieder geval ver weg van de volgende 3 SEO technieken, wanneer je werkt aan je SEO teksten of de backlinks die je wilt verzamelen.

Duplicate inhoud voorkomen

Verkoop je 15 producten die sterk op elkaar lijken, of bied je een dienst in alle 12 de provincies van Nederland aan? Dan is het wellicht verleidelijk om een enkel artikel van bijvoorbeeld 500 woorden te schrijven (ongeveer een A4‘tje) en daar vervolgens 15 of 12 varianten van te maken, waarin je de productnamen of de provincienamen inpast. Dat levert je relatief eenvoudig veel nieuwe content op, maar draagt niet bij aan een betere duurzame organische vindbaarheid. Je maakt dan gebruik van dubbele inhoud (duplicate content), iets waar Google niet happig op is. Op een eigen informatiepagina voor Webmasters schrijft Google het volgende:
“Gebruik zo min mogelijk vergelijkbare inhoud: als u veel pagina’s heeft die op elkaar lijken, kunt u overwegen elke pagina uit te breiden of de pagina’s samen te voegen tot één pagina. Als u bijvoorbeeld een reissite heeft met aparte pagina’s voor twee steden, terwijl beide pagina’s dezelfde informatie bevatten, kunt u de pagina’s samenvoegen tot één pagina over twee steden of beide pagina’s uitbreiden, zodat ze unieke inhoud over elke stad bevatten.” (Bron)
Dubbele content zal over het algemeen niet direct een Google Penalty (bestraffing in de vorm van een kunstmatig verminderde organische vindbaarheid) opleveren, maar zal zeker op de lange termijn niet optimaal bijdragen aan het succes van je SEO teksten. Een goede SEO tekstschrijver voorkomt daardoor dubbele content en zal adviseren pagina’s samen te voegen, of 15 of 12 unieke pagina’s te schrijven, met waardevolle content voor de bezoeker.

Beperk de density als SEO schrijver

SEO, betekent dat niet simpelweg dat je de belangrijke zoekwoorden voor je website in de teksten verwerkt, het liefst zoveel mogelijk? Zo’n 5 – 10 jaar geleden was dat inderdaad voldoende, door regelmatig ‘SEO tekstschrijver’ of ‘SEO schrijver’ te vernoemen had ik zelf bijvoorbeeld aan Google kunnen aangeven dat ik als een dergelijke schrijver actief ben. Had ik die zoekwoorden niet in iedere alinea een aantal keren genoemd? Dan wist Google niet goed waar ik het over had. In de loop der jaren is de techniek die Google gebruikt echter een stuk geavanceerder geworden, sinds de lancering van Google Hummingbird is het bedrijf goed in staat om de semantiek van webpagina’s te herkennen, de betekenis van de content.
Schrijf je een goed stuk over bijvoorbeeld 3 SEO technieken die je beter niet toe kunt passen, wanneer je wilt zorgen voor een duurzame betere organische vindbaarheid? Dan zou je in de ideale situatie het woord ‘SEO schrijver’ niet hoeven noemen, Google begrijpt de tekst en snapt dat je op die manier actief bent. Zo ver zijn we momenteel nog niet, maar de tijd waarin je het zoekwoord iedere paar zinnen terug moest laten komen ligt flink achter ons.
Het aantal zoekwoorden in de tekst kunnen we aangeven met de ‘density’, dit staat voor het aantal zoekwoorden per 100 woorden. Schrijf je een tekst van 500 woorden en laat je ‘SEO schrijver’ daar bijvoorbeeld 25x in terugkomen? Dan is er sprake van een ‘density’ van 5%, zeer hoog voor dit moment. Enkele jaren geleden was dat een gemiddeld percentage, wat betekent dat iedere alinea van 100 woorden het woord 4x zal bevatten. Inmiddels is het gebruikelijk om zo’n 1 – 2% of 2 – 3% density aan te houden. Overigens kun je hierbij onderscheid maken tussen generieke (algemene, short-tail) zoekwoorden zoals ‘schrijver’ en meer specifieke (long-tail) zoekwoorden, zoals ‘SEO schrijver in Leiden’. Deze laatste kun je in mindere mate gebruiken, een generiek zoekwoord kun je zonder problemen vaker terug laten komen.
Wil je de keyword density van je bestaande pagina’s nagaan? Daarvoor kun je gebruik maken van verschillende tools, zoals die van SEOBook.

Koop niet zomaar backlinks

Ten derde is het van belang om goed op te passen met backlinks, vooral wanneer je er voor bijvoorbeeld €100 zomaar een paar honderd kunt kopen. Het klopt dat backlinks (links vanaf externe websites naar je eigen website) bijdragen aan je vindbaarheid. De links geven Google als het ware aan dat jouw website of pagina blijkbaar relevante inhoud bevat, anders plaatst iemand geen link. Je kunt online echter eenvoudig backlinks kopen, waarmee je op een kunstmatige manier zorgt voor deze links. In principe is in het algemeen van belang om weg te blijven van het kopen van backlinks, al geldt dat vooral voor de link schemes en startpagina’s waar je voordelig gebruik van kunt maken. Deze links zijn nauwelijks van toegevoegde waarde en kunnen je SEO-waarde zelfs schaden, omdat Google steeds beter in staat is ‘echte’ en waardevolle backlinks te scheiden van de rest. Een artikel van SEOdiensten.nl gaat onder andere in op het kopen of ruilen van backlinks, wat je zelfs een Google Penalty op kan leveren.
Wil je zorgen voor backlinks naar je website, zodat je de organische vindbaarheid op een duurzame wijze kunt verbeteren? Zorg er dan voor dat je content schrijft die anderen graag delen, waar ze anderen graag op willen wijzen. Goede content verzamelt op een organische wijze backlinks, die voor Google van waarde zijn en op die manier bijdragen aan je vindbaarheid.
Blijf je ver weg van deze 3 genoemde technieken en zorg je aan de andere kant voor hoogwaardige SEO teksten, of maak je een duidelijk contentplan (met een SEO schrijver)? Dan werk je op een duurzame wijze aan je organische vindbaarheid. Dit betekent dat je hoog binnen de zoekresultaten naar voren zal komen, zodat de investering in SEO er uiteindelijk voor zorgt dat je het aantal bezoekers op je website of in de webshop flink kunt vergroten.