Patrick Wessels 16 maart 2015

De 3 kernelementen van een goede (SEO) tekst

Wil je graag aan de slag met SEO teksten op je website, of ben je benieuwd hoe een SEO tekstschrijver ervoor zorgt dat een artikel een kop, een romp en een staart heeft? Ik zet de 3 kernelementen van een goede tekst voor je op een rij, drie elementen die natuurlijk ook gelden voor krachtige SEO teksten. Het is immers allang niet meer voldoende om alleen de belangrijke zoekwoorden aan een tekst toe te voegen, je dient voor relevante en waardevolle content te zorgen. Eerder vertelde ik je hoe je de eerste zin op papier zet als een SEO tekstschrijver of hoe je een keuze maakt tussen blogartikelen en landingspagina’s. Weet je welke content je wilt gaan schrijven en heb je een goede tactiek voor ogen om daadwerkelijk van start te gaan? Zorg dan voor een goede inleiding, de juiste body en een krachtige conclusie.

Begin met de inleiding

Een tekst begin per definitie met een inleiding, ook op het moment dat je SEO teksten schrijft. Je kunt echter verschillende vormen hanteren, een inleiding kan zorgen voor een stuk herkenning of bijvoorbeeld verleiding. Wil je damesschoenen van diverse bekende merken verkopen? Zorg er dan voor dat je in de inleiding aangeeft dat je damesschoenen aanbiedt en benoem bovendien de specifieke merken. Dit zorgt voor het stukje herkenning waar de bezoeker naar op zoek is en draagt bovendien bij aan de SEO-waarde van die specifieke tekst.
Wil je een bezoeker overtuigen van een bepaalde dienst of een bepaalde werkwijze? Dan is het niet zozeer de herkenning die van belang is, in dat geval kun je scoren met een stukje verleiding. Zorg ervoor dat je alvast een tipje van de sluier oplicht over wat er gaat komen, bijvoorbeeld door (een deel van) de conclusie weg te geven. Je zorgt er daarmee voor dat de bezoeker ook de rest van de tekst zal lezen, om in ieder geval uit te komen bij de argumenten uit je body en hopelijk ook de call to action binnen de conclusie. Wil je de bezoeker optimaal verleiden? Probeer dan een situatie te creëren die lijkt op een zin die je begint te vertellen, waarbij je halverwege ineens stopt. Het zorgt voor nieuwsgierigheid, waarvan ik als consumentenpsycholoog kan aangeven dat het een zeer krachtig middel is om gedrag te sturen.

Argumenten in de body

Zodra je de inleiding van een tekst hebt staan is het van belang om over te gaan tot de body van de tekst. Het is verstandig om direct te beginnen met een tussenkop. Je kunt hiermee sturing geven aan de verwachtingen van je lezer, zorgen voor een overzichtelijk geheel en bovendien belangrijke zoekwoorden kwijt. Op die manier dragen tussenkoppen en de volgende alinea’s sterk bij aan de waarde van je SEO teksten.
Zorg ervoor dat je de argumenten op een rij zet waarmee je de lezer kunt overtuigen, bespreek de verschillende eigenschappen van een product of zet het assortiment uiteen dat je te bieden hebt. Binnen de body kun je informeren of overtuigen, afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Via interne links vanuit de body kun je bezoekers direct verder helpen naar andere relevante informatie, naar producten of een andere belangrijke pagina.

Afsluiten met de conclusie

Komt je bezoeker of lezer aan bij de conclusie van je stuk? Het is daar van belang om de deal te sluiten, de bezoeker zal moeten overgaan tot actie. Zorg ervoor dat je de conclusie gebruikt om de informatie die je hebt gepresenteerd op een rij te zetten. Je kunt de informatie nog eens kort samenvatten, of aangeven hoe dit tot een bepaald inzicht leidt. Na de laatste punt in de conclusie dient er voor de bezoeker een gevoel van ‘afronding’ te bestaan, de bezoeker dient klaar te zijn voor de volgende stap. Die volgende stap is de ‘actie’, zorg daarom voor een roep tot actie, een call to action. Roep op om een aankoop te doen, contact op te nemen via het contactformulier, de telefoon te grijpen of een e-mail te versturen.
Uiteraard kun je ook de zoekwoorden goed kwijt in de conclusie. Je hebt hier allereerst ruimte voor in de laatste tussenkop, daarnaast kun je de zoekwoorden ook goed kwijt in bijvoorbeeld een afsluitende zin. Je kunt binnen SEO teksten voor producten aangeven dat de bezoeker die specifieke producten online kan bestellen, of voor meer informatie over die specifieke diensten contact op kan nemen. Op die manier zorg je voor een goede opbouw van je SEO teksten, terwijl je er daarnaast de zoekwoorden in kwijt kunt die ook een SEO tekstschrijver zou gebruiken.

Zelf goede SEO teksten schrijven

Je kunt deze drie kernelementen gebruiken om zelf goede SEO teksten te schrijven, aan de hand van een inleiding, een body en uiteindelijk een conclusie. Je zorgt er op die manier voor dat de informatie goed duidelijk is en aansluit bij de verwachtingen van een bezoeker. Je presenteert de juiste informatie op het juiste moment, zodat er een logische opeenvolging ontstaat en je de kans op een uiteindelijke aankoop of aanvraag zo groot mogelijk maakt. Wil je meer weten over de belangrijke elementen van SEO teksten? Neem dan contact met me op, ik hoor graag van je.