Patrick Wessels 30 maart 2015

In 3 stappen naar vindbare SEO teksten voor dienstenpagina’s

Wil je SEO teksten schrijven voor je website en ben je benieuwd hoe je dat het best kunt aanpakken? Het is allereerst van belang om na te gaan welk type content je wilt toevoegen, zodat je daar de meest ideale opbouw en inhoud voor kunt bepalen. Eerder schreef ik 4 handige tips voor het schrijven van vindbare en inspirerende blogartikelen, wanneer je als SEO tekstschrijver aan de slag wilt op dienstenpagina’s dien je dat net iets anders aan te pakken. Zorg ervoor dat je de lezer herkenning biedt in de inleiding en dat je de mogelijkheid biedt tot doorklikken, bijvoorbeeld naar een aanverwante dienst of achtergrondinformatie. Vervolgens zorg je voor een uiteenzetting van de specifieke dienst, de expertise en uiteindelijk een call to action, om het bezoek ook daadwerkelijk om te zetten in conversie. Binnen de SEO teksten maak je vooral gebruik van short-tail zoekwoorden, gebaseerd op een keyword map rondom het specifieke onderwerp.

Herkenning en doorverwijzen

Net als binnen iedere andere tekst is het van belang om voor een goede inleiding te zorgen. In het geval van een dienstenpagina met SEO teksten is dat niet anders. In dit geval is het vooral van belang om voor herkenning te zorgen. Refereer aan een mogelijk probleem dat de lezer kan ervaren, of geef alvast weg waar je in uitblinkt. Voorbeelden van goede zinnen binnen een inleiding gericht op herkenning kunnen de volgende zijn:

  • Merk je dat je website onvoldoende vindbaar is en wil je SEO teksten laten schrijven om daar effectief wat aan te doen?
  • Ben je op zoek naar een SEO tekstschrijver die met je kan meedenken over de juiste contentstrategie en die zorgt voor het juiste aantal woorden per pagina?

De lezer zal zich (hopelijk) in het eerste probleem herkennen, of op zoek zijn naar de expertise die het tweede voorbeeld beschrijft. Indien dat het geval is wek je de interesse van de lezer op basis van herkenning, waardoor die de bevestiging krijgt dat de juiste pagina is aangeklikt of opgeroepen. Dat nodigt vervolgens uit om verder te lezen, waardoor je de kans krijgt om je verhaal uiteen te zetten.
Daarnaast is het in een inleiding verstandig om gebruik te maken van hyperlinks, verwijzingen naar andere relevante pagina’s of sub-diensten. Als SEO tekstschrijver verwijs ik bijvoorbeeld door naar de zoekwoordonderzoeken die ik kan doen, mijn blogartikelen met achtergronden en de vertalingen die ik kan aanbieden. Was de lezer op zoek naar de specifieke aanpak van een SEO tekstschrijver en kwam die op mijn dienstenpagina terecht? Dankzij de verwijzing naar mijn blogartikelen met meer informatie voorkom ik een bounce (direct verlaten van de geopende webpagina), de lezer kan eenvoudig doorklikken naar wat hij of zij specifiek zocht. Je vangt op die manier een groter publiek af, terwijl je ze heel specifiek de informatie kunt tonen waar zij naar op zoek zijn.

Uiteenzetten en CTA

Vervolgens heb je op een dienstenpagina de ruimte om uiteen te zetten waar je sterk in bent of wat je te bieden hebt. Als SEO tekstschrijver geef ik je bijvoorbeeld aan dat ik als professional help bij het verbeteren van je vindbaarheid, door me te richten op de organische zoekresultaten en de tactieken die er beschikbaar zijn om de vindbaarheid te optimaliseren. Daarnaast geef ik aan dat ik me tal van onderwerpen eigen heb kunnen maken, waarmee ik me net als met m’n scherpe tarieven kan onderscheiden van andere schrijvers. De inleiding heeft de nieuwsgierigheid gewekt, het is tijdens de uiteenzetting op een dienstenpagina van belang om het vervolgens ‘waar’ te maken, daar kun je jezelf of het bedrijf ‘verkopen’.
Je kunt een dienstenpagina het best afsluiten met een goede call to action, na de uiteenzetting wordt het voor de lezer immers tijd om contact op te nemen of een aanvraag te doen. Je zorgt er op die manier voor dat de SEO teksten niet alleen vindbaar zijn, maar ze er vervolgens ook leiden tot conversie. Zorg in ieder geval voor een link naar de contactpagina, een klein formulier of een telefoonnummer om contact op te nemen. Op die manier bied je ook na het lezen van de SEO dienstenpagina een uitweg voor bezoekers, zodat ze de website niet hoeven te verlaten.

Short-tail zoekwoorden in SEO teksten op dienstenpagina’s

Wil je er SEO-technisch voor zorgen dat je dienstenpagina goed vindbaar is? Richt je dan vooral op de short-tail zoekwoorden. Kies bij voorkeur een hoofdzoekwoord dat de dienst goed beschrijft en zet daar enkele aanverwante termen en synoniemen omheen. Je kunt het hoofdzoekwoord verwerken met een density van 2 – 3%, voor de overige woorden kun je 0 – 1% aanhouden. Op die manier ontstaat er een goede optimalisatie met zoekwoorden, zonder dat het de overtuigingskracht van een pagina in de weg zit.
Onthoud dat alleen dienstenpagina’s doorgaans niet voldoende ruimte bieden om krachtig aan de vindbaarheid van je teksten te werken. Je zal SEO teksten in de vorm van landingspagina’s of blogartikelen nodig hebben om je als een SEO tekstschrijver te kunnen onderscheiden, de dienstenpagina is wat dat betreft vooral gericht op overtuigen en conversie, zonder dat je een kans tot verdere optimalisatie hoeft te laten liggen.
Via herkenning, de uiteenzetting met call to action en de uiteindelijke zoekmachine optimalisatie met short-tail zoekwoorden zorg je ervoor dat je de dienstenpagina’s taalkundig goed kunt opbouwen, ze de juiste overtuigingskracht hebben en ze kunnen bijdragen aan je vindbaarheid. Je schrijft SEO teksten voor je website, waarmee je daadwerkelijk aan kunt sturen op de conversie die nieuwe klanten of aanvragen oplevert.