Patrick Wessels 23 maart 2015

Met deze 4 handige tips schrijf je inspirerende en vindbare blogartikelen

Denk je na over het schrijven van blogartikelen, of ben je benieuwd hoe je dat het best aan kunt pakken? Heb je geen SEO tekstschrijver achter de hand, maar wil je er toch voor zorgen dat de artikelen goed vindbaar zijn? Hoe zorg je voor een geslaagde inleiding en wat zijn de belangrijke eigenschappen van blogartikelen die inspireren? Aan de hand van 4 handige tips zorg je voor blogartikelen die inspireren en bovendien bijdragen aan de vindbaarheid van je website. Dat betekent dat je dankzij SEO teksten beter scoort binnen de resultaten van zoekmachines, terwijl je er met de inspiratie voor zorgt dat bezoekers daadwerkelijk toegevoegde waarde ervaren.

Verleiding tot verder lezen

Het is allereerst van belang om de inleiding van de blogartikelen op de juiste manier in te steken. In een eerder blogartikel gaf ik enkele tips over de ideale opbouw, aan de hand van 3 kernelementen van goede SEO teksten. Je kunt daarin onder andere lezen hoe de inleiding voor blogartikelen verschilt van de inleiding voor bijvoorbeeld dienstenpagina’s. Een blogartikel is bedoeld ter inspiratie, om een bepaald concept uiteen te zetten, of bijvoorbeeld iemand van een standpunt te overtuigen. Zorg er in de inleiding dus voor dat je niet al direct de conclusie uit handen geeft (zoals dat bij een dienstenpagina veel beter kan, je geeft dan aan wat de oplossing kan zijn die je te bieden hebt). In plaats daarvan zorg je voor een bepaalde prikkeling, je verleidt de lezer als het ware om verder te lezen.
Psychologisch kun je dat het best aanpakken met de welbekende cliffhanger, je start met het vertellen over een bepaald fenomeen, een concept of een standpunt. Ozp het moment suprème zet je een punt en ga je verder met de body. Door alvast een tipje van de sluier op te lichten zorg je ervoor dat lezer verder wil lezen, zoals we ook een aankoopproces willen voltooien wanneer we net voor de climax worden onderbroken. Het is de verleiding of nieuwsgierigheid die je oproept, die ervoor zorgt dat je SEO teksten niet alleen goed vindbaar zijn, maar je bovendien de bounce-rate kunt beperken en je het artikel interessant maakt voor je bezoekers.

Informeren of overtuigen

Vervolgens heb je in de blogartikelen meer dan voldoende de ruimte om te inspireren, informeren of overtuigen; afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Blogartikelen hebben een lengte van 500 – 1.000 of (veel) meer woorden. Met name de laatste jaren lijkt Google langere content steeds beter te waarderen, waardoor het geen enkel probleem is om echt goed de diepte in te gaan. Sterker nog, het draagt sterk aan de SEO-waarde van je artikel bij wanneer je bronnen met een hoge autoriteit aanhaalt en je zorgt voor een compleet verhaal waarbij je het punt vanuit meerdere kanten belicht.
Zorg ervoor dat je de lezer in het blogartikel aan de hand neemt om uit te leggen wat er is, hoe het werkt of waarom je gelijk hebt met een bepaald standpunt. Verkoop je producten en wil je daar graag blogartikelen over schrijven? Zorg ervoor dat je de verschillende specificaties doorneemt en dat je dit bijvoorbeeld toepast op concrete situaties waar de mogelijke klant mee te maken kan krijgen. Bied je diensten aan en wil je die graag goed over het voetlicht brengen? Leg duidelijk uit in welke gevallen de diensten van toepassing zijn en hoe je je kunt onderscheiden van andere aanbieders. Je kunt de SEO teksten in een blogartikel zien als een verkoopgesprek bij de klant, waarbij je zelfs de ruimte hebt om het achterste van je tong te laten zien. Wees niet bevreesd om net wat meer te vertellen dan je concurrenten, een kijkje in de keuken laat bezoekers zien dat je weet waar je het over hebt.

Long-tail zoekwoorden

Werk je samen met een SEO tekstschrijver? Dan zorgt die voor de optimalisatie qua keywords. Ga je liever zelf aan de slag met blogartikelen? Dan is het vooral van belang om je op de juiste manier op zoekwoorden te richten. Blogartikelen bieden je dankzij het grote aantal woorden de mogelijkheid om meerdere zoekwoorden te integreren, verspreid over de tekst. Voorkom een hoge density, beperk het aantal zoekwoorden ten opzichte van de overige woorden die je gebruikt. Voor mij is ‘SEO tekstschrijver’ een belangrijk zoekwoord, net als bijvoorbeeld ‘SEO schrijver’. Ik probeer die woorden echter niet teveel terug te laten komen, om een zo natuurlijk mogelijke tekst op te stellen.
Met de titel van je blogartikel kun je je uitstekend richten op een long-tail zoekwoord, een zoekterm die bestaat uit meerdere afzonderlijke woorden. Een voorbeeld van een long-tail zoekwoord kan bijvoorbeeld ‘hoe schrijf je inspirerende blogartikelen’ zijn. Door je op de long-tail te richten kun je een heel specifiek onderwerp aansnijden, waarop de concurrentie relatief laag is en waar je met een goed blogartikel dus goed op kunt scoren. Eerder schreef ik een blogartikel over het verschil tussen short-tail en long-tail zoekwoorden, zodat je die optimaal in je SEO teksten kunt toepassen.
Qua density is het verstandig om binnen blogartikelen gebruik te maken van minder dan 1%. Dat betekent dat het zoekwoord maximaal 1x per 100 woorden voorkomt. Gebruik bovendien meerdere zoekwoorden die op elkaar lijken, je kunt daarvoor een keyword map maken. In dit geval vormen ‘SEO schrijver’ en ‘SEO tekstschrijver’ interessante synoniemen, daarnaast zijn ‘SEO teksten’ en ‘blogartikelen’, interessante aanvullingen, net als bijvoorbeeld ‘zoekwoorden’ en ‘density’. Bij een tekst van zo’n 1.000 woorden kun je er wat dat betreft voor zorgen dat de belangrijke zoekwoorden er 5 – 10x in staan. Dat is voor Google voldoende om te herkennen waar het artikel over gaat, terwijl je daarnaast alle mogelijkheden hebt om een inspirerend, informerend of overtuigend artikel voor je bezoeker te schrijven.

Afsluiten met een CTA

Het vierde punt is een goede call to action, waarmee je ervoor zorgt dat je de lezer aan het eind van de rit als het ware een voldoende stap mee kunt geven. Wil je er met het artikel voor zorgen dat de lezer contact met je opneemt? Maak dan een bruggetje vanuit de inhoud naar bijvoorbeeld het contactformulier, of vermeld het telefoonnummer met de naam van een contactpersoon.
Een call to action kan zich echter ook richten op diverse andere acties. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat de lezer zelf aan de slag kan met de informatie, kan reageren op het artikel of wellicht verder kan lezen in dezelfde richting. Voorbeelden van goede call to actions binnen SEO blogartikelen kunnen wat dat betreft de volgende zijn:

  • Heb je zelf ervaring met dit onderwerp? Laat hieronder weten wat jou aanspreekt of tegenstaat!
  • Je hebt alle benodigde informatie nu in handen, waar wacht je nog op? Ga direct zelf aan de slag!
  • Heb je nog vragen over SEO blogartikelen of de juiste opbouw daarvan? Ik vertel je er graag meer over, neem vrijblijvend contact met me op!

Door het blogartikel op deze manier af te sluiten rond je het bovendien op een natuurlijke manier af. Dit zorgt ervoor dat je de lezer hebt kunnen informeren, inspireren of mogelijk overtuigen, om de volgende stap mogelijk te maken. Uiteraard link ik je hier daarom graag naar mijn werk als SEO tekstschrijver, of de contactpagina om vrijblijvend contact met me op te nemen.