Blog


3 handige tools met zoekwoorden voor je SEO teksten

Schrijf je regelmatig teksten voor je website en wil je graag rekening houden met belangrijke zoekwoorden, of ben je benieuwd hoe een SEO tekstschrijver zorgt voor de goede vindbaarheid van een tekst? Google werkt met een algoritme dat steeds beter wordt in het herkennen van de betekenis van een stuk tekst, maar volledig vrij van de juiste zoekwoorden lukt dat nog altijd niet. De ideale density qua zoekwoorden is de laatste jaren flink afgenomen, maar een gedegen onderzoek naar bruikbare zoekwoorden is nog altijd relevant.

Hoe vind je de zoekwoorden die je goed in je SEO teksten kunt verwerken, welke tools zijn er beschikbaar wanneer je als SEO tekstschrijver aan de slag wilt? Ik zet er 3 voor je op een rij, te weten:

  • Google suggesties
  • UberSuggest
  • Google Zoekwoordplanner

Deze 3 tools voor SEO teksten helpen je inspiratie op te doen qua zoekwoorden, aan de hand waarvan je een keyword map kunt maken. Ga uit van het onderwerp of hoofdzoekwoord voor je tekst en zoek daar synoniemen, verschillende vormen (enkelvoud/meervoud) en aanverwante termen bij. Deze zoekwoorden integreer je vervolgens in je tekst, zodat je er als SEO tekstschrijver voor zorgt dat je relevante en waardevolle tekst niet alleen waarde toevoegt voor je bezoeker, maar tevens bijdraagt aan de vindbaarheid van je website.

Google suggesties en UberSuggest

Alle 3 de tools die ik je aanreik zijn gratis te gebruiken, voor de eerste twee hoef je zelfs niet in te loggen. Je kunt gebruik maken van de Google suggesties die je vindt onder de zoekresultaten op het moment dat je een zoekopdracht bij Google plaatst. Zoek je bijvoorbeeld naar SEO tekstschrijver, dan krijg je een overzicht met enkele betaalde resultaten (Google AdWords), de organische zoekresultaten en daaronder de Google suggesties. Google spreekt zelf van ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan seo tekstschrijver’, het gaat om termen waar andere gebruikers tevens op zoeken. In dit geval kom je termen tegen als ‘seo copywriter’, ‘seo teksten’ en ‘seo tekstschrijven’. Je kunt die termen vervolgens gebruiken in je keyword map, of er door middel van subkoppen zelfs aparte alinea’s in je artikel voor inrichten.

Daarnaast kun je gratis en zonder in te loggen gebruik maken van UberSuggest, een handige tool waarmee je eenvoudig inspiratie op kunt doen. Het is voldoende om het hoofdzoekwoord in te voeren en aan te geven in welke taal je graag wilt zoeken. Vervolgens zorgt de tool voor een lijstje met synoniemen en alternatieven, naast uitbreidingen op basis van de letters van het alfabet. Er ontstaat op die manier een uitgebreide lijst met mogelijke zoektermen, die je in de SEO teksten kunt verwerken. Houd er rekening mee dat de volgorde alfabetisch is, dit zegt niets over mogelijke zoekvolumes en/of concurrentie. Je kunt er handig gebruik van maken om meer inspiratie op te doen, voor subonderwerpen of mogelijke aanverwante zoekwoorden die je als SEO tekstschrijver kunt integreren.

Google Zoekwoordplanner

Heb je een aantal ideeën voor zoekwoorden opgedaan en ben je benieuwd naar de zoekvolumes of de concurrentie daarvan? Je kunt daarvoor gebruik maken van de Google Zoekwoordplanner, een van de Hulpprogramma’s binnen Google AdWords. Uiteraard heb je hier een Google account voor nodig en dien je je eenmalig aan te melden voor AdWords, mits je dat nog niet gedaan hebt. Je kunt vervolgens op zoek gaan naar nieuwe ideeën voor zoekwoorden en via het tweede tabblad de zoekwoordideeën stuk voor stuk bekijken. Je kunt hier de termen vanuit de Google suggesties en UberSuggest invoeren, of aan de hand van de lijst die verschijnt meer ideeën op doen.

De Google Zoekwoordplanner zorgt in enige mate voor inspiratie, maar is vooral bedoeld om een blik te werpen op de zoekvolumes en de concurrentie. Je kunt het best op zoek gaan naar termen met een relatief hoog zoekvolume (aantal zoekopdrachten per maand), in combinatie met een lage concurrentie. Des te beter deze verhouding, des te beter je kansen om met SEO teksten aan je vindbaarheid te werken. Daarnaast zorg je als SEO tekstschrijver natuurlijk voor een goede combinatie tussen een of meerdere short-tail zoekwoorden en de long-tail zoekwoordcombinaties.

Gebruik van zoekwoorden in SEO teksten

Heb je een keyword map gemaakt van de zoekwoorden die je graag wilt integreren in de SEO teksten? Dan is het van belang om na te gaan hoe vaak je daar het best gebruik van kunt maken. Houd voor short-tail zoekwoorden zo’n 2 – 3% density aan, voor long-tail zoekwoorden mag dat minder dan 1% zijn. Op die manier zit je er bezoekers niet mee in de weg, terwijl je de termen voldoende gebruikt om Google heel duidelijk aan te geven waar de tekst over gaat. Verwerk allereerst het hoofdzoekwoord goed in de tekst en zorg er als SEO schrijver vervolgens voor dat je ook de overige termen een plaats geeft in de subkoppen en de rest van de tekst. Het hoofdzoekwoord verwerk je bovendien in de URL, de titel, de SEO titel en de meta omschrijving.

Op die manier kun je heel handig gebruik maken van 3 gratis tools, waarmee je zelf op zoek kunt gaan naar zoekwoorden voor in je webteksten. Heb je zelf de tijd niet om op regelmatige basis te schrijven, of wil je gebruik maken van een professional voor je SEO teksten? Neem vrijblijvend contact met me op, ik ben je graag van dienst.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.