Patrick Wessels 04 mei 2015

SEO titels en meta beschrijvingen volgens de Google-richtlijnen

Goede SEO teksten verdienen goede SEO titels, naast unieke meta beschrijvingen. Heb je een waardevolle, relevante en interessante tekst op het digitale papier staan? Met een SEO titel en meta beschrijving verbeter je de vindbaarheid, terwijl je daarnaast kunt zorgen voor een stukje conversie vanuit de zoekresultaten. Laten we de Google-richtlijnen op dit gebied er eens bij pakken, om stap voor stap tot goede SEO titels en meta beschrijvingen te komen.
Een SEO titel staat voor de (blauwe) titel die je ziet binnen de zoekresultaten, op het moment dat je een zoekopdracht plaatst. Onder de SEO titel heb je ruimte voor een stukje meta beschrijving, waarmee je ervoor zorgt dat je kort kunt beschrijven waar de pagina over zal gaan. Houd er rekening met het feit dat je concurrentie hebt van 9 andere pagina’s, die min of meer hetzelfde zullen aanbieden. Inspireer dus niet met het onderwerp zelf (zoals je in een reguliere titel zou doen), maar probeer aan te geven waarom jouw variant van de uitleg of het product de beste keuze vormt.
Matt Cutts staat bekend om zijn heldere uitleg op het gebied van SEO en de wijze waarop Google daarmee omgaat. In een al wat oudere video vertelt hij over ‘snippets’, de meta beschrijvingen die we willen schrijven.

Goede beschrijvende paginatitels voor SEO teksten

Google spreekt in haar richtlijnen niet van een SEO titel, zij hebben het over ‘beschrijvende paginatitels’. De zoekmachine deelt een aantal tips, waar je rekening mee kunt houden:

  • Schrijf een-tag voor elke pagina
  • Houd het kort en beschrijvend
  • Vermijd overmatig gebruik van zoekwoorden
  • Vermijd herhaalde titels
  • Neem het merk op in de titel

Heb je een uitgebreide website en wil je nagaan of er nog-tags ontbreken? Daarvoor kun je gebruik maken van de handige HTML-suggesties binnen de Webmasterhulpprogramma’s van Google (https://support.google.com/webmasters/answer/answer.py?answer=80407). Zorg ervoor dat je voor iedere pagina een unieke SEO titel schrijft, zodat je geen kansen laat liggen om je SEO tekst optimaal vindbaar te maken.
Het gaat zoals je merkt in de SEO titel voor webteksten niet alleen om de vindbaarheid, Google adviseert je de tekst kort en beschrijvend te houden. Wat betekent dat, ‘kort’? Je hebt ongeveer 55 karakters de ruimte, inclusief de spaties die je gebruikt. Zorg er in die karakters voor dat je een heldere boodschap neer zet, die goed beschrijft waar de pagina over gaat. Doe geen beloftes die je niet waar kunt maken (je bounce-rate zal dan snel oplopen), maar laat ook geen kansen onbenut om duidelijk te maken wat je in huis hebt.
Het is verstandig om het hoofdzoekwoord voor een pagina voorin de SEO titel op te nemen. Google adviseert je aan de andere kant om een overmatig gebruik van zoekwoorden te voorkomen. Dat lijkt wellicht tegenstrijdig, maar is eigenlijk goed in lijn met elkaar. Wil je een SEO titel maken voor een pagina waarop je diensten als ‘SEO tekstschrijver’ aanbiedt? Het is de moeite waard om die zoekterm erin op te nemen, maar je hoeft vervolgens niet ook ‘SEO teksten’ en ‘webteksten’ te noemen, het is bijvoorbeeld voldoende om aan te geven dat je als SEO tekstschrijver beschikt over een uitgebreide ervaring en kennis van zaken.
Verder is het van belang om herhaalde of ‘boilerplate’-titels te vermijden, hoe verleidelijk die ook lijken wanneer je veel pagina’s aanmaakt. Een gestandaardiseerde werkwijze waarbij je bijvoorbeeld de of invoert in combinatie met een steeds hetzelfde lijstje met eigenschappen voldoet niet aan de Google richtlijnen voor SEO titels en meta beschrijvingen. Probeer in plaats daarvan de unieke eigenschappen per categorie of productgroep te benoemen, zodat je voor iedere pagina een unieke SEO titel aan kunt maken.
Tenslotte is het verstandig om je merk of websitenaam in de SEO titel op te nemen. Op die manier geef je aan wie je bent en wat je te bieden hebt. Dit helpt bezoekers die je merk of website al kennen de juiste pagina aan te klikken, terwijl je daarnaast kunt zorgen voor voldoende herhaling van deze benaming voor nieuwe (potentiële) bezoekers. Je profiteert op die manier bijvoorbeeld van het Mere Exposure Effect vanuit de consumentenpsychologie.

Als SEO tekstschrijver aan de slag met meta beschrijvingen

Heb je de SEO titel voor je webteksten op orde? Dan is het van belang om er daarnaast een meta beschrijving bij te schrijven. We maken hiervoor opnieuw gebruik van de Google-richtlijnen. Opnieuw zijn er een aantal handige tips beschikbaar:

  • Zorg voor een meta beschrijving voor iedere pagina
  • Zorg voor een unieke beschrijving per pagina
  • Gebruik gestructureerde feiten
  • Zorg voor beschrijvingen van hoge kwaliteit

Het is allereerst van belang om iedere pagina die je schrijft te voorzien van een meta beschrijving. Het is een kans die je laat liggen wanneer je dat niet doet, zonder de SEO titel en de meta beschrijving is je SEO tekst eigenlijk niet af. Zorg er dus voor dat een pagina die je publiceert altijd bestaat uit een URL, een H1-titel, een bodytekst (eventueel met H2-subtitels), een SEO titel en uiteindelijk een meta beschrijving. Het werkt het best wanneer je die maakt op het moment dat de tekst er al staat, de meta beschrijving is dan een korte samenvatting of prikkelende inleiding.
Ten tweede is het van belang om per pagina voor een unieke meta beschrijving te zorgen, ook hier is het niet de bedoeling om steeds dezelfde beschrijving op meerdere pagina’s toe te passen. Schrijf de meta beschrijvingen bij voorkeur handmatig, omdat je op die manier als SEO tekstschrijver de kans hebt om hier het meest belangrijke zoekwoord in op te nemen.
Google geeft je de tip mee om gestructureerde feiten in de meta beschrijving op te nemen. Dit is vooral interessant wanneer je een webshop hebt. Je hoeft dan geen gebruik te maken van volzinnen, je kunt volstaan met bijvoorbeeld de naam van een schrijver, de titel van het boek en de prijs daarvan. Daarnaast kun je kreten als ‘snelle levering’ of ‘lage verzendkosten’ gebruiken, zonder dat je daar een zin omheen hoeft te bouwen. Je hebt zo’n 156 karakters de ruimte in de meta omschrijving, waardoor je dankzij de gestructureerde feiten toch gemakkelijk voldoende informatie kwijt kunt.
Tenslotte is het van belang om meta beschrijvingen van hoge kwaliteit toe te passen. Zou je deze niet invullen? Dan neemt Google een stukje van de content op de pagina over, om toch een metaa-tekst neer te kunnen zetten op de pagina met zoekresultaten (SERP). Het is verstandig om zelf voor een beschrijving van hoge kwaliteit te zorgen, door je duidelijk te richten op de conversie. Je kunt de meta beschrijving zien als een heel korte elevator pitch, je hebt 9 concurrenten om je heen staan en je dient ervoor te zorgen dat de bezoeker jouw pagina aanklikt.

Zelf aan de slag met SEO titels en meta beschrijvingen

Aan de hand van de bovenstaande richtlijnen kun je zelf SEO titels en meta beschrijvingen schrijven, die Google optimaal waardeert. Je werkt op die manier goed aan je vindbaarheid, terwijl je daarnaast zorgt voor de conversie vanaf de pagina met zoekresultaten. Vind je het lastig om de Google-richtlijnen voor SEO titels en meta beschrijvingen zelf toe te passen, of zet je omwille van de tijd liever een SEO tekstschrijver aan het werk? Neem vrijblijvend contact met me op, ik hoor graag van je.