Patrick Wessels 25 mei 2015

Wat is een landingspagina en hoe kan ik er optimaal gebruik van maken?

Wat is een landingspagina, hoe zet je deze in, hoe bouw je deze op en hoe kun je er optimaal gebruik van maken? Het zijn vragen die ik regelmatig krijg, een landingspagina blijkt een net te vage term voor velen die zelf niet als tekstschrijver actief zijn, maar wel graag gebruik willen maken van SEO teksten. Laat ik het begrip eens beschrijven, aangeven hoe je met een landingspagina optimaal gebruik kunt maken van SEO teksten en hoe je zorgt voor de optimalisatie van het geheel. Wat dat oplevert? Een nieuwe ‘ingang’ naar je website, buiten de homepage om. Je kunt die ingang gebruiken om specifiek zoekverkeer ‘op te vangen’, wat leidt tot meer bezoek op je website en uiteindelijk (als je het goed doet) meer conversies of leads.

Laten we eerst eens een paar voorbeelden van landingspagina’s bekijken. Arke maakt bijvoorbeeld gebruik van tal van landingspagina’s voor de verschillende vakantiebestemmingen. Een voorbeeld hiervan is de pagina over Cuba, waar je uitkomt wanneer je zoekt naar ‘vakantie Cuba’. Op de pagina vind je een overzicht van de leukste bestemmingen op het eiland, naast populaire accommodaties, wat prijsinformatie en de verschillende soorten beschikbare vakanties. Typerend voor een landingspagina is echter het stuk tekst daaronder, met de lengte van ongeveer 1 A5 (zo’n 500 woorden). Het is waardevolle informatie over Cuba, in combinatie met een lichte vorm van SEO optimalisatie. Het is een SEO tekst geschreven voor de bezoeker, die gebruikers ‘opvangt’ die zoeken naar een vakantie in Cuba. Ben je eenmaal op deze pagina? Dan probeert Arke je te verleiden een vakantie te boeken of in ieder geval een accommodatie te bekijken, de nadruk ligt in eerste instantie niet meteen op de informatieve tekst. Het is een pagina waarop je landt, om vervolgens door te klikken naar de onderdelen van de website waar het de reisaanbieder echt om gaat.

Een ander voorbeeld van een landingspagina vinden we bij Zalando, met betrekking tot sandalen en slippers voor heren. Zodra je zoekt naar ‘sandalen en slippers’ kom je de pagina binnen de organische zoekresultaten tegen. Zalando is een webshop, wat betekent dat vooral de beschikbare producten de aandacht dienen te krijgen. Je komt direct op een pagina met het aanbod terecht, inclusief een aantal filtermogelijkheden. Het stuk tekst dat onmiskenbaar aangeeft dat het gaat om een landingspagina staat in dit geval links in de zijkolom, er is opnieuw sprake van enige SEO optimalisatie. Die is bij Zalando wat feller dan bij Arke, je ziet bijvoorbeeld synoniemen en sterk verwante woorden aan de slippers en sandalen in de tekst terug. Je landt in dit geval op de pagina waar je ook meteen een keuze kunt maken uit de producten.

De verschillende landingspagina’s laten zien dat er niet een bepaalde opmaak of opbouw voor geldt, in principe kan een landingspagina iedere gewenste vormgeving krijgen. Wat dat betreft is een ‘landingspagina’ eigenlijk niets anders dan een algemene term, om de pagina binnen de eigen website te beschrijven waar een bezoeker op landt. Zorg ervoor dat je op de pagina gebruik maakt van SEO teksten en je zorgt voor een optimalisatie met betrekking tot de conversie, naast bijvoorbeeld linkbuilding om de vindbaarheid verder te verbeteren.

Landingspagina’s met SEO teksten

Landingspagina’s kun je gebruiken als nieuwe ‘ingangen’ naar je website. Het is de kunst om er op basis van bepaalde zoekwoorden voor te zorgen dat bezoekers vanuit de organische zoekresultaten van bijvoorbeeld Google bij je terecht komen, doorgaans zonder dat ze de homepage of een andere pagina uit het hoofdmenu te zien krijgen. Zoek je bijvoorbeeld naar hoe je SEO teksten kunt schrijven, dan kom je uit op één van m’n landingspagina’s. Wanneer je puur zoekt naar informatie over het schrijven hiervan is de kans groot dat je mijn bedrijfsnaam of mij als SEO tekstschrijver helemaal niet kent. De kans is dan minimaal dat je m’n homepage zal benaderen door hiervan de URL in te tikken, met een landingspagina kan ik ervoor zorgen dat je toch bij me terecht komt. Ik heb in dit geval natuurlijk het doel om je op de hoogte te brengen van bijvoorbeeld mijn diensten als SEO tekstschrijver, vandaar dat je duidelijk het menu in beeld ziet en je daar via de pagina in de zijkolom naar door kunt klikken.

Het is onder andere van belang dat je op de landingspagina gebruik maakt van goede informatieve SEO teksten, zodat de pagina voldoende ‘body’ heeft. Duik aan de hand van een specifiek (long-tail) zoekwoord in de materie en leg dit je bezoeker duidelijk uit. Des te beter je daarin slaagt, des te groter de kans dat je organische vindbaarheid dankzij de landingspagina toe zal nemen. Het is bovendien de moeite waard om gebruik te maken van linkbuilding, vooral wanneer je je in een competitieve markt bevindt. De landingspagina biedt het ideale uitgangspunt voor een linkbuilder, die voor de pagina links voor je kan gaan opbouwen. Uiteraard richt ik me als SEO copywriter uitsluitend op de content en werk ik daarmee aan m’n organische vindbaarheid, als andere organisatie kan linkbuilding een goede aanvulling vormen op je SEO activiteiten.

Optimalisatie van de landingspagina

Tenslotte is het van belang om de landingspagina op de juiste manier te optimaliseren, door het uiteindelijke doel te bepalen en daar vervolgens alles op in te richten. Heb je als doel dat bezoekers contact met je opnemen via het contactformulier, je ze wilt verwijzen naar een van je dienstenpagina’s of je ze wellicht een aankoop wilt laten doen? Zorg ervoor dat dit doel meteen in het oog springt, dat je bezoekers er als het ware niet omheen kunnen. Arke presenteert je meteen heel duidelijk de vakanties die je kunt boeken, mede dankzij een button met een afwijkende kleur (visual cue). Zalando kiest ervoor om je boven the fold meteen het product aanbod aan te bieden, zodat je niet om de slippers en sandalen heen kunt en de kans groot is dat je de tekst links in beeld niet eens op zal merken.

Het is verstandig om na te gaan waar je de nadruk in beeld op wilt leggen en gebruik te maken van visual cues. Wil je met de landingspagina zorgen voor een stuk betrouwbaarheid of sociaal bewijs, om de doelgroep te overtuigen van je kunnen of de kwaliteit van je product? Er komt een stuk tekstschrijven bij kijken, naast een stuk psychologie waar ik je bijvoorbeeld als ConsumentenPsycholoog meer over kan vertellen. Je kunt op die manier organisch goed vindbare SEO landingspagina’s laten schrijven of uit handen geven aan een SEO copywriter, die bovendien met je meedenkt over de optimale presentatie daarvan. Benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met me op.