Blog


Benader SEO niet als een add-on: het is een build-in

Als SEO tekstschrijver loop ik er geregeld tegenaan; bedrijven die SEO benaderen als een add-on om hun teksten en passent even ‘te optimaliseren’. Ze vragen me de huidige content te analyseren en de belangrijke zoekwoorden toe te voegen; teneinde een betere vindbaarheid in Google. Het klopt dat zoekwoorden van belang zijn binnen SEO teksten, het is echter van belang om hier meer strategisch mee om te gaan. SEO is niet zomaar een add-on op een website, het is een build-in die in allerlei aspecten een rol zou moeten krijgen. Het is van belang om SEO content te plannen, organiseren en dan pas te schrijven, gericht op zowel de vindbaarheid als bijvoorbeeld de conversie. Plaats SEO in het hart van je (online) onderneming, dan levert dat bijna als vanzelf de meest waardevolle content op.

Plannen, organiseren en schrijven

SEO teksten en content marketing gaan hand in hand; je probeert er met waardevolle (blog)artikelen voor te zorgen dat je meer bezoekers naar je website trekt en je hen uiteindelijk kunt laten converteren. Hoe je dat het best aanpakt? Dit begint altijd met een goede planning. Met het juiste denkwerk over SEO zorg je voor de opzet van een goede strategie, waar je vervolgens tactische overwegingen uit kunt afleiden. Welke content wil je gaan publiceren, hoe moet die eruit gaan zien en wie spreek je er mee aan? Des te beter je dit voor ogen hebt, des te gemakkelijker je ook een SEO tekstschrijver aan de juiste content kunt laten werken.

Is er al bestaande content die je kunt optimaliseren, dient er nieuwe content bij te komen en hoe gaat bijvoorbeeld de concurrentie hiermee om? Het is van belang om de SEO teksten helder te organiseren, om een ‘web’ van content te creëren. Binnen dit web zal er sprake zijn van een aantal duidelijke populaire ‘ingangen’ naar de website vanuit de zoekresultaten. Gaat het om relatief brede onderwerpen? Je kunt verwijzingen opnemen naar de meer specifieke artikelen op basis van long-tail zoekwoorden, net als richten je dienstenpagina’s, productpagina’s of de contactpagina. Probeer de zoektocht van je bezoeker in kaart te brengen en stem de organisatie van de webteksten daarop af. Op die manier presenteer je de informatie waar de bezoeker naar op zoek is, op de juiste plaats en op het juiste moment.

Heb je een goed beeld van de strategie en weet je hoe je de SEO teksten wilt organiseren? Je kunt de content zelf schrijven aan de hand van bijvoorbeeld mijn andere blogartikelen, of hiervoor gebruik maken van een SEO tekstschrijver. Het is in de beide gevallen van belang een duidelijke strategie en tactiek voor ogen te hebben, aan de hand waarvan je content maakt die aansluit waar je bezoeker op dat moment naar zoekt. Zijn ze zich bewust van het probleem dat ze hebben, kennen ze wellicht de mogelijke oplossingen of zelfs je bedrijf al als geschikte kandidaat? Stem je SEO content af op de kennis van de doelgroep en probeer te voorspellen langs welke pagina’s zij komen. Des te beter je daarin slaagt, des te beter je de SEO content kunt schrijven en des te beter het als onderdeel van je totale onderneming return on investment (ROI) op zal leveren.

SEO teksten en conversie

SEO teksten bieden informatieve, overtuigende of activerende waarde; afhankelijk van de insteek die je kiest. De artikelen zijn bijvoorbeeld goed geschikt om de doelgroep te informeren. Daarnaast helpen ze de conversie te verbeteren, bijvoorbeeld op basis van autoriteit, sociaal bewijs of het creëren van schaarste. Door in de teksten aan te geven welke state-of-the-art tools je gebruikt of aan te geven over welke kennis en expertise je beschikt werk je aan je ervaren autoriteit. Spreek je in klant-cases over andere bedrijven die gebruik maken van je diensten? Je integreert een stuk sociaal bewijs in je SEO content, op basis waarvan je de kans op conversie aanzienlijk kunt verhogen.

Het is daarom de moeite waard een SEO tekstschrijver mee te laten denken over de conversie op je website. Des te beter de content in lijn is met wat je wilt uitstralen, des te groter ook de kans op succes. Wat dat betreft zijn de webteksten er niet alleen om de zoekwoorden optimaal te integreren, het is van belang om daar wat dieper over na te denken. Probeer de psychologie binnen de teksten en je meer brede strategie te begrijpen en optimaal te benutten. Het is bijvoorbeeld van belang om het gehele proces van een eerste zoekopdracht tot het inwinnen van informatie en het doen van een aanvraag via je website zo soepel mogelijk te laten verlopen (perceptual fluency).

SEO vanuit het hart

Wil je optimaal aan de slag met SEO en zorgen voor waardevolle, relevante en overtuigende content die bijdraagt aan je vindbaarheid? Zorg er dan voor dat je SEO binnen het hart van je onderneming plaatst. Dit biedt je de beste mogelijkheid om content voor je bezoeker te schrijven, waarbij je rekening houdt met de belangrijke zoekwoorden voor je bedrijf of de branche als geheel. Wie vaker m’n blogartikelen leest weet daarmee bovendien dat de strategie op die manier goed in lijn is met wat Google graag ziet. Kun je op de stoel van Google gaan zitten en aangeven dat je content er inderdaad goed uitziet; dat dit de teksten zijn die je als Google zijnde aan je bezoekers zou presenteren? Dan heb je de juiste werkwijze te pakken, goede content krijgt de waardering die het verdient. Zoek je naar meer tips of wil je een SEO schrijver aan het werk zetten? Neem contact met me op!

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.