Patrick Wessels 30 juni 2015

Laat je niet wijsmaken dat SEO nog werkt als een checklist

Het aantal SEO checklists dat je online kunt vinden is enorm, je vindt ze zowel op verschillende kleine blogs als bij de autoriteiten op dit gebied; je komt bijvoorbeeld bij FrankWatching een uitgebreide doe-het-zelf SEO review tegen, in de vorm van een checklist. Wat je tevens kunt zien is dat het artikel afkomstig is uit 2012, wat goed aangeeft dat er inmiddels ruimte voor verandering is geweest. SEO is niet simpelweg een checklist meer, het is zoals ik ook al eerder beschreef een ‘build-in’ in plaats van een ‘add-on’. Wat betekent dat in de praktijk en hoe ga je zelf aan de slag als SEO tekstschrijver anno 2015? Zorg ervoor dat je plaatsneemt op de stoel van Google.

Neem plaats op de stoel van Google

Optimaliseer je voor Google, wil je ervoor zorgen dat je zo hoog mogelijk verschijnt binnen de Google zoekresultaten? Zorg er dan voor dat je denkt als Google, neem plaats op de stoel van de zoekmachine. Welke pagina met informatie zou jij bovenaan zetten, wat is het resultaat dat je jouw gebruikers het eerste zou willen tonen? Het is dan een heerlijk retorische vraag om na te gaan of dat een pagina zou zijn die op basis van een checklist is ‘geoptimaliseerd’, of dat je zou gaan voor een waardevolle pagina met de informatie waar je gebruikers naar zoeken en die ze met anderen zouden delen.
Google werkt doorlopend aan het algoritme en bracht bijvoorbeeld met Hummingbird een totaal nieuwe variant ten tonele. Het algoritme is nog niet perfect, maar de zoekmachine werkt er hard aan hier stap voor stap uiteindelijk bij uit te komen. Hoe zouden je pagina’s er binnen dat perfecte algoritme uit moeten zien, om goed te kunnen ranken? Probeer je in te beelden hoe je waardevolle teksten eruit zien als Google perfect zou kunnen nagaan welke informatie het meest relevant is voor de bezoeker, zonder gebruik te maken van zoekwoorden en andere optimalisatie-trucs.
Op dit moment is het algoritme van Google nog niet perfect, waardoor het binnen SEO optimalisatie van belang is om (gematigd) gebruik te maken van de juiste zoekwoorden en na te denken over de manier waarop je bijvoorbeeld een titel opbouwt of welke alt-tag je een afbeelding meegeeft. Je ontkomt simpelweg niet aan strategisch geplaatste zoekwoorden, maar het is gelukkig niet langer nodig om een stuk tekst talloze keren van een short-tail zoekwoord te voorzien, om Google aan te geven waar de tekst over gaat. In de inleiding kwam je de combinatie ‘SEO tekstschrijver’ al een keer tegen en verderop zit deze nog een keer in een subkop en in wat tekst. Dat is voor Google voldoende om na te gaan dat dit stuk tekst gaat over SEO teksten en hoe je daar als schrijver mee aan de slag kunt, of wat je van een professional op dat gebied kunt verwachten.

Waardevolle SEO teksten

SEO teksten anno 2015 dienen vooral ‘waardevol’ te zijn, dat probeert Google immers zo goed mogelijk te herkennen. Het algoritme van de zoekmachine is er niet op gericht om aan de hand van een checklist na te gaan of je de optimalisatie goed hebt uitgevoerd. Het zoekwoord in de H1, in de inleiding en enkele tussenkoppen is een goede start; maar niet langer voldoende om een goede positie binnen de zoekresultaten te behalen en vervolgens te behouden. Het is in plaats daarvan van belang om van toegevoegde waarde te zijn voor je bezoeker. Zorg ervoor dat je een goed verhaal vertelt waar iemand iets aan heeft. Google slaagt er op die manier immers in om je het beste resultaat aan te bieden, waardoor de kans groot is dat je de volgende keer opnieuw gebruik zal maken van de zoekmachine. Zou Google je uitsluitend de meest geoptimaliseerde pagina aanbieden zonder stil te staan bij de inhoudelijke waarde van een pagina? Het risico is groot dat je een andere zoekmachine uit zal proberen, die betere resultaten oplevert. Het is wat dat betreft in het belang van Google om de SEO checklist zoveel mogelijk los te laten en af te gaan op andere factoren die de kwaliteit beïnvloeden.
Hoe kom je dan tot waardevolle SEO teksten, als je geen gebruik kunt maken van een eenvoudige checklist? Zorg ervoor dat je content schrijft die anderen zullen willen delen, bijvoorbeeld via de sociale media of via e-mail. Google hecht er (beperkte) SEO waarde aan en helpt je op die manier direct aan een betere positie; het is daarnaast een maatstaf die je zelf kunt gebruiken om na te gaan of je een goed verhaal neerzet. Zou je de informatie willen delen als je deze zelf zou lezen, bijvoorbeeld omdat het een vernieuwend, bijzonder helder of overtuigend verhaal vormt? Dat is content waarmee je kunt werken aan je vindbaarheid, het is als SEO tekstschrijver van belang om een inhoudelijk goed stuk neer te zetten.
Dat betekent in veel gevallen bijvoorbeeld automatisch dat de lengte van je teksten toe zal nemen, vooral in blogartikelen zijn de langere teksten een symptoom van de hogere kwaliteit waar je voor dient te zorgen. Ga wat dat betreft niet zomaar uit van een minimale gewenste lengte (checklist-stijl), maar werk vanuit het inhoudelijke verhaal dat je wilt vertellen en bekijk achteraf wat dat aan lengte heeft opgeleverd. Je schrijft op een natuurlijke manier voor je bezoeker, waarmee je kunt werken aan je eigen online autoriteit en vindbaarheid.

Aan de slag als SEO tekstschrijver

Moeten we de zoekwoorden dan helemaal vergeten als we aan de slag gaan als SEO tekstschrijver? Nee, zoals aangegeven is het Google algoritme op dit moment nog niet perfect. Je zal af en toe een zoekwoord moeten laten vallen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de Yoast-plugin zoals ik onlangs beschreef, mits je het gebruikt als hulpmiddel om achteraf na te gaan hoe je tekst in elkaar zit. Zodra je een goed verhaal hebt staan kun je daarmee de puntjes op de ‘i’ zetten. Voorkom in ieder geval dat je de SEO checklist als basis neemt. Enige goede resultaten op korte termijn kun je er best mee boeken, op de lange termijn word je echter nooit de autoriteit die Google zal belonen met een goede positie in de Google zoekresultaten.
Op zoek naar meer handige tips, eens kennismaken of wil je een professionele SEO copywriter inzetten? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.