Patrick Wessels 08 september 2015

3 handige inspiratiebronnen voor nieuwe blogartikelen met SEO teksten

Blogartikelen zijn van grote waarde voor de vindbaarheid van je website. Wanneer je deze op de juiste manier inzet kun je zeer effectief werken aan je zoekmachine optimalisatie. Dat is iets wat ik als SEO tekstschrijver al enige tijd predik en waar veel bedrijven zich inmiddels goed van bewust zijn. De overtuiging is wat dat betreft niet het probleem, het is vaak de uitvoering waar het stokt. Hoe zorg je immers zo’n 4x per maand voor een interessant en waardevol artikel, waarmee je tevens werkt aan je vindbaarheid? Ik zet 3 handige inspiratiebronnen voor je op een rij waarmee je zelf aan de slag kunt of waarmee je de schrijver van bruikbare input kunt voorzien. Daarnaast schreef ik voor meer ideeën eerder al eens over het meer SEO-technische gedeelte waarmee je inspiratie kunt opdoen en newsjacking.

Portfolio-items als blogartikelen

Ieder bedrijf heeft een portfolio, we werken allemaal voor klanten waar we uitstekend over zouden kunnen vertellen. We gebruiken referenties om nieuwe projecten te scoren of vertellen anderen over de wijze waarop we bepaalde vraag- of doelstellingen tot een concrete aanpak hebben kunnen omzetten. Het zijn die verhalen die een uitstekende basis bieden voor goede blogartikelen. Mag je niet zomaar alles over de projecten vertellen of heb je het idee dat de klant er niet op zit te wachten dat je er een ‘publieke case’ van maakt? Je kunt de blogartikelen dan meer algemeen houden, als een soort blauwdruk voor de aanpak bij een specifiek type project.
Benieuwd naar hoe je dit in de praktijk goed kunt aanpakken? Consultancybureau Finext beschrijft op z’n website verschillende klanten en cases, die uitstekend geschikt zijn als basis voor blogartikelen. Het is bijvoorbeeld zeer de moeite waard om bezoekers in algemene zin uit te leggen hoe ‘planning in de cloud’ van toegevoegde waarde is of hoe je als onderneming zorgt voor een ‘transparante samenwerking’. Door dit in specifieke of juist algemene zin uit te werken lezen bezoekers over wat ze kunnen verwachten en hoe de werkwijze concreet in elkaar zit, terwijl het tegelijkertijd gaat om SEO teksten die de vindbaarheid van de website sterk verbeteren.

Schets een prijsscenario

Daarnaast kun je bijvoorbeeld een prijsscenario schetsen in de blogartikelen, iets dat vooral goed werkt wanneer je complexe materie verkoopt of wanneer er geen ‘standaardtarieven’ gelden. Met name de dienstverlenende sector levert haast uitsluitend maatwerk, waardoor veel bezoekers op een website moeilijk kunnen inschatten wat een project ongeveer zal gaan kosten. Blogartikelen zijn daar van grote toegevoegde waarde. Wanneer je als SEO tekstschrijver een goed prijsscenario weet te schetsen draagt dat bij aan de duidelijkheid richting je klant, kun je goed laten zien dat de aanpak inderdaad maatwerk betreft en werk je bovendien op een krachtige wijze aan je vindbaarheid. De SEO teksten die je voor de artikelen gebruikt gaan op die manier uitstekend samen met je doel om bezoekers zoveel mogelijk waardevolle informatie aan te bieden.
Dergelijke blogartikelen zouden onder andere bij Sonos van grote toegevoegde waarde zijn. De fabrikant van hoogwaardige luidsprekers geeft op een informatieve pagina goed aan hoe het systeem in elkaar zit, maar het ontbreekt er aan verschillende scenario’s in combinatie met de benodigde apparatuur en het kostenplaatje. De blogartikelen zouden een thuissituatie kunnen schetsen met daarin de verschillende vertrekken, om op basis van de kijk- en luisterbehoefte aan te geven wat er mogelijk is. Op die manier krijgen bezoekers een goed beeld van hoe ze gebruik zouden kunnen maken van het systeem, krijgen ze een idee van de kosten en werkt Sonos op een krachtige wijze aan de vindbaarheid. Wat heb je immers nodig om een woonkamer met woonkeuken en aangrenzende werkkamer van muziek te voorzien en wat zijn daar dan vervolgens ongeveer de kosten van?

Werk de veelgestelde vragen uit

Ten derde is het met het oog op SEO blogartikelen verstandig om eens naar de pagina met veelgestelde vragen te kijken. Welke vragen staan daar op en valt daar eigenlijk niet veel meer over te vertellen? Wat zou je iemand vertellen die je tijdens een persoonlijk gesprek vraagt naar deze onderwerpen? Indien er geen sectie met algemene vragen bestaat is het verstandig om tijdens de komende gesprekken met klanten eens bij te houden wat zij vragen of welke punten van de dienstverlening hen niet volledig duidelijk is. Aan de hand daarvan is het mogelijk om een aantal ‘veelgestelde vragen’ te selecteren die waarschijnlijk ook onderdeel uit zullen maken van zoekopdrachten door potentiële klanten.
Veelgestelde vragen vind je onder andere bij de Independers van deze wereld, maar ook met een minder beperkt overzicht van vragen is het mogelijk dit verder uit te werken. Independer gaat hier zelf slim mee om door regelmatig blogartikelen te schrijven over vragen die leven bij hun bezoekers. De onderwerpen lijken te verraden dat het inderdaad de veelgestelde vragen zijn die eraan ten grondslag liggen of dat de redacteuren in ieder geval goed opletten tijdens de gesprekken met klanten van de vergelijkingssite.
Vind je het lastig om tot concrete onderwerpen te komen of heb je een lijstje liggen waar ik als SEO tekstschrijver mee aan de slag kan? Neem contact met me op, ik hoor het graag!