Blog


Welke SEO teksten werken het best voor een eenvoudige website?

Vindbaarheid is essentieel voor tal van websites, variërend van grote webshops tot kleine retailers en van bekende (internationale) merken tot aan de lokale zelfstandige om de hoek. Hoe zorg je met een relatief eenvoudige website voor goede vindbaarheid, welk type SEO teksten kun je daarvoor het best gebruiken? Mijn eigen website is een goed voorbeeld van zo’n ‘eenvoudige website’, waarmee ik toch een behoorlijke vindbaarheid op een zoekterm als SEO tekstschrijver heb weten te realiseren. Hoe kun je dit zelf het best aanpakken of wat is de juiste vraagstelling richting een professionele schrijver?

Blogartikelen als SEO teksten

Het toverwoord is in dit geval ‘blog’, zonder een aparte sectie met waardevolle artikelen wordt het lastig om de vindbaarheid van een verder eenvoudige website op natuurlijke wijze te verbeteren. Een goede vindbaarheid is gebaseerd op verschillende elementen. Het gaat allereerst om de juiste content (rijk, interessant en geoptimaliseerd). Daarnaast dient je linkprofiel in orde te zijn (verzamelde organische links en/of linkbuilding) en dient bijvoorbeeld de techniek achter de website optimaal bij te dragen. Het is met name op de pagina’s uit het hoofdmenu op een eenvoudige website lastig om de content goed te optimaliseren, je loopt gemakkelijk tegen het probleem van overoptimalisatie aan. Dat leest niet alleen onprettig, Google slaagt er steeds beter in dergelijke websites uit de topresultaten te filteren.

Dat betekent dat je creatief om dient te gaan met het toevoegen van SEO content, op een manier die allereerst waardevol is voor je bezoekers. Een blogsectie voldoet daar uitstekend aan, je hebt daarmee immers de kans om bijvoorbeeld iedere week een interessant artikel toe te voegen. Ik probeer je hier op in dit artikel meer te leren over hoe je op een eenvoudige website goed gebruik kunt maken van SEO teksten, al biedt deze tekst me uiteraard ook de kans om mijn eigen optimalisatie verder te verbeteren. Vind je het lastig om onderwerpen te verzinnen of heb je meer argumenten nodig om zelf met een blog van start te gaan? Ik schreef eerder over mogelijkheden om inspiratie op te doen (https://www.wessels-teksten.nl/2015/08/newsjacking-handige-inspiratie-voor-seo-teksten/) en bijvoorbeeld over 4 goede redenen om toch een blog te starten.

Optimaliseer op natuurlijke wijze

Simpelweg een blog opzetten is echter niet (helemaal) voldoende. Zelfs nu Google flinke stappen heeft weten te zetten met updates van het algoritme zoals Panda en Penguin en een totaal nieuw algoritme dat we kennen als Hummingbird dien je voor enige optimalisatie te zorgen. Als vuistregel kun je een enkel (specifiek) hoofdzoekwoord per blogartikel aanhouden, in combinatie met een tot enkele generieke subzoekwoorden. Die subzoekwoorden kun je gemakkelijk vaker gebruiken in meerdere artikelen, het specifieke hoofdzoekwoord stem je op het onderwerp van je blogartikel af. Plaats je iedere week een blogartikel? Dan heb je aan het eind van het jaar blogartikelen voor ruim 50 verschillende specifieke zoekwoorden, naast hetzelfde aantal artikelen waar je op regelmatige basis de generieke zoekwoorden in terug laat komen.

In het artikel zelf is het voldoende om zo af en toe gebruik te maken van de zoekwoorden, zonder dat dit de informatievoorziening in de weg zit. Tel maar eens na hoe vaak je in dit artikel ‘SEO teksten’ of ‘SEO tekstschrijver’ tegenkomt. Het zijn voor mij belangrijke zoekwoorden, terwijl je ze maar af en toe voorbij zal zien komen. Dat heeft te maken met het feit dat Google vandaag de dag uitstekend in staat is om een tekst te ‘lezen’, je hoeft de zoekmachine niet langer te helpen met tal van zoekwoorden. In plaats daarvan is het beter om een goed verhaal te vertellen waar je bezoeker iets aan heeft. Je hebt daarmee immers de kans dat je bezoeker het artikel zal delen via de sociale media of een link opneemt vanaf een eigen website, waardoor je automatisch werkt aan je organische linkbuilding.

Focus de rest op conversie

De blogsectie biedt je bovendien de kans om de optimalisatie op de overige webpagina’s op een lager pitje te zetten. Op mijn dienstenpagina’s zoals die waar ik je uitleg over mijn werk als SEO tekstschrijver zal je bijvoorbeeld een beperkte optimalisatie tegenkomen. In plaats daarvan focus ik op de conversie, omdat de optimalisatie voor het grootste gedeelte in de blogartikelen zit. Dat betekent dat je op de homepage, dienstenpagina’s en ‘over ons’ pagina nauwelijks gebruik hoeft te maken van specifieke zoekwoorden. In plaats daarvan zorg je voor een overtuigend verhaal, op basis waarvan een bezoeker contact opneemt of anderzijds tot actie over gaat.

Benieuwd naar meer handige tips om optimaal gebruik te maken van SEO teksten op een eenvoudige website of gewoon eens overleggen over de mogelijkheden? Neem contact met me op, ik hoor graag van je!

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.