Blog


3 handige inspiratietips voor SEO blogartikelen over producten

Heb je een webshop waarvoor je graag blogartikelen wilt maken of vraagt je SEO tekstschrijver om inspiratie? Een webshop vol producten biedt uiteenlopende mogelijkheden, ik zet er 3 voor je op een rij. Het is bijvoorbeeld een uitstekend idee om de specificaties van producten uit te werken of vragen aan de klantenservice in een blogartikel te beantwoorden. Verder kun je gebruiksvoorbeelden beschrijven, zodat je op basis van de producten in je webshop voorlopig vooruit kunt met waardevolle content die bijdraagt aan je zoekmachine optimalisatie.

Specificaties van het product uitwerken

Producten kennen doorgaans een aantal belangrijke specificaties, het is de moeite waard om die uit te werken. Verkoop je bijvoorbeeld televisies met bijvoorbeeld hoge contrastwaarde? Je kunt daar in een blogartikel op ingaan, door uit te leggen welke techniek het mogelijk maakt het hoge contrast te creëren. Bovendien kun je aangeven hoe andere televisies zich tot dit model verhouden en wat de voordelen zijn van het hogere contrast. Is het een van de essentiële specificaties voor een goede televisie of is het aan de andere kant de moeite waard om juist op andere elementen te letten?

Je kunt je het best inbeelden dat een klant je 1-op-1 vraagt naar de specifieke specificatie. Probeer hem of haar zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat de invloed is op het product en hoe dit leidt tot een goede keuze. Je kunt ingaan op elementen als de prijs-/kwaliteitverhouding en er in de SEO teksten voor op een blog voor zorgen dat je het product op een heldere manier beschrijft. Bijkomend voordeel? Je gebruikt zowel de specifieke term voor het product regelmatig, net als de specificaties en aanverwante termen die Google waardeert op de pagina’s met waardevolle inhoud.

Vragen aan de klantenservice beantwoorden

Krijgt de klantenservice regelmatig vragen binnen over bepaalde producten? Het is de moeite waard om daar eens na te gaan wat er leeft bij klanten. Vinden ze het lastig om tussen twee vergelijkbare koffiemachines te kiezen of begrijpen ze niet goed hoe een van de functies werkt? Het is verstandig om daar een SEO blogartikel over te schrijven, de kans is groot dat er een redelijk zoekvolume op zit met een lage concurrentie.

Je kiest met vragen aan de klantenservice automatisch voor een long-tail focus voor het zoekwoord. Dat betekent dat je een zin of woordgroep als keyword kunt nemen. Er zal sprake zijn van een relatief laag zoekvolume, het voordeel is echter dat ook de concurrentie laag ligt. Blijkt het inderdaad een vraag waar veel mensen mee zitten voordat ze de aankoopbeslissing nemen? Je zorgt er als SEO tekstschrijver dan voor dat je de vindbaarheid van je website kunt verbeteren, terwijl je er daarnaast voor zorgt dat je meer potentiële klanten trekt die je met een informatief verhaal kunt overtuigen.

Gebruiksvoorbeelden beschrijven

Ten derde is het verstandig om de consument te helpen na te gaan waar een bepaald product voor geschikt is. Je kunt de SEO blogartikelen gebruiken om een gebruiksvoorbeeld te beschrijven. Beeld je in dat je het product koopt en beschrijf hoe je er gebruik van zou maken. Je zorgt er op die manier voor dat er een persoonlijk en overtuigend verhaal ontstaat, waarin je de specificaties op een begrijpelijke wijze uit kunt leggen. Ga in op de wijze waarop je er gebruik van maakt en zorg ervoor dat je exact omschrijft op welke manier het product optimaal werkt of in welke gevallen dit product beter geschikt is dan alternatieven. Probeer je in te leven dat je aan vrienden of kennissen vertelt hoe je gebruik maakt van een product. Klanten zullen zich erin herkennen en nagaan hoe zij in hun situatie gebruik kunnen maken van het product waar het om gaat.

Aan de hand van deze 3 mogelijkheden zorg je ervoor dat je verschillende waardevolle artikelen voor je webshop kunt schrijven. Je gebruikt SEO teksten om aan je zoekmachine optimalisatie te werken, terwijl je er daarnaast voor zorgt dat bezoekers daar daadwerkelijk wat aan hebben. Google waardeert de content van een SEO tekstschrijver, terwijl je bezoekers helpt om daadwerkelijk de stap te zetten de juiste aankoop te doen. Interessant? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.