Patrick Wessels 13 oktober 2015

SEO-teksten werken wel degelijk

Deze tekst is verzorgd door Marlene Rooseman van Bureau Tekst
Misschien heb je ze wel voorbij zien komen via social media: berichten dat SEO-teksten niet zouden werken… Dat het optimaliseren van content niet helpt om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Onzin! SEO-optimalisatie van content werkt wel degelijk. Alleen bij “optimaliseren” denken nog steeds veel mensen aan teksten volproppen met zoekwoorden. En zo werkt het inderdaad niet meer. Google wordt steeds slimmer en daarvan kun jij gebruik maken met je SEO-teksten.
Je las het hierboven al: Google wordt steeds slimmer. Algoritmes worden aangepast en nieuwe updates bevatten steeds minder openingen om de zoekmachines in de maling te nemen. Op dit moment werkt Google hard aan Semantic Search, waarmee de zoekmachine onderlinge verbanden tussen woorden en zinnen leert herkennen. Semantiek staat voor betekenis. Kortom: Google wil websites in de nabije toekomst niet alleen lezen, maar begrijpen. Op die manier kunnen de beste webpagina’s als eerste worden getoond in de zoekresultaten. Bezoeker blij, Google blij.

SEO-teksten vol spam en kromme zinnen

En wij dan? Hoe blij moeten wij daarmee zijn als website-eigenaar of SEO-tekstschrijver? Dat antwoord is simpel: ook blij. Want het betekent geen SEO-teksten vol zoekwoorden-spam meer of kromme zinnen om Google een dienst te bewijzen, maar die ons van binnen pijn doen. Voortaan kun je gewoon heel goede SEO-teksten (laten) schrijven die de lezers helpen in hun zoektocht naar informatie.

Onderwerp in plaats van zoekwoord

Heeft een tekstschrijver die beweert dat SEO-teksten niet werken, dan toch gelijk? Nee, zeker niet. Want hoewel de hoeveelheid zoekwoorden (ook wel keyword density genoemd) in SEO-teksten minder belangrijk wordt, gelden er nog steeds belangrijke aspecten die een tekst beter vindbaar maken. Bijvoorbeeld:

  • Opbouw van de SEO-teksten. Hoe sneller en beter een lezer wordt geholpen in zijn zoektocht, hoe blijer ook Google is met jouw tekst. SEO-teksten moeten dus bijvoorbeeld beginnen met de belangrijkste informatie.
  • Focussen op onderwerp. De gehele tekst richten op één zoekwoord is dus niet meer nodig. In plaats daarvan is natuurlijk schrijven belangrijk; over één onderwerp dat jouw zoekwoord bevat. Dit doe je door te schrijven over een zoekwoord dat nog kansen biedt om hoog te eindigen in Google en ondertussen gebruik te maken van synoniemen, meervoud en enkelvoud en “normale” zinnen. Gewoon schrijven zoals je jouw bedrijf, product of dienst zou uitleggen aan je moeder of buurvrouw.
  • Conversie. Je hebt niets aan SEO-teksten als je jouw doel er niet mee bereikt. Als bezoekers van je website gewoon bezoekers blijven en geen klant worden, is het een verloren investering. Daarom is en blijft het belangrijk dat SEO-teksten de lezer overtuigen van jouw toegevoegde waarde.
  • Analyse van de website. Waar staat die nu? Wat doen concurrenten beter en vooral: wat doen concurrenten minder goed? En die kansen benutten in jouw SEO-teksten.
  • Juist gebruik van (h1 en h2) titels en tussenkoppen en op de juiste plekken in de tekst links aanbrengen.
  • Goede meta titles en meta descriptions opbouwen.

Kennis en inzicht nodig

En zo zijn nog veel meer voorbeelden te noemen. De meeste schrijvers die beweren dat SEO-teksten niet werken, bedoelen het goed. Zij zeggen eigenlijk dat je moet schrijven voor de bezoeker en niet voor Google. En dat je dan uiteindelijk toch wel beter gevonden wordt. Helaas is dit maar ten dele waar, dus geloof zulke berichten niet blindelings.
Schrijven voor de bezoeker is inderdaad het allerbelangrijkst, maar kennis van SEO en online inzicht blijven noodzakelijk om een website beter vindbaar te maken. SEO-teksten werken wel degelijk!