Blog


Hoe zorg je met SEO teksten voor de groene bolletjes in de Yoast SEO plugin?

Gebruik je WordPress als CMS en heb je de Yoast SEO plugin geïnstalleerd? De plugin zorgt in het overzicht van pagina’s of berichten voor handige bolletjes met een grijze, oranje of groene kleur. Je kunt op die manier eenvoudig nagaan of je een pagina voldoende geoptimaliseerd hebt, zodat de SEO tekstschrijver er trots op zou zijn. Zelf aan de slag met SEO teksten en staan de bolletjes op grijs of op oranje of zoek je naar de juiste voorbereiding om je teksten te gaan optimaliseren? Laten we eens nagaan hoe je zorgt voor de bekende groene bolletjes in de Yoast SEO plugin.

Focus trefwoord invoeren

De Yoast SEO plugin plaatst onder het vak om de teksten te schrijven een handig overzicht van de verschillende mogelijkheden en huidige status van de optimalisatie. Je vindt er een blok met daarin 4 verschillende tabbladen:

  • Algemeen
  • Pagina-analyse
  • Geavanceerd
  • Sociaal

Laten we beginnen met ‘Algemeen’, het tabblad met 4 verschillende onderdelen. De SEO plugin zorgt er allereerst voor dat je een snippet voorbeeld kunt zien. Je kunt aan de hand daarvan nagaan hoe Google de SEO titel en de meta omschrijving uiteindelijk tussen de zoekresultaten zal laten zien. Het blauwe gedeelte vormt de SEO titel, het groene deel is de URL van de pagina en het zwarte of grijze deel is de meta omschrijving die je verder naar beneden in kunt vullen.

Je kunt van start gaan met het ‘Focus trefwoord’. Je dient hier het hoofdzoekwoord van de pagina in te voeren, de term waarop je de pagina wilt optimaliseren. Vervolgens gaat de Yoast SEO plugin automatisch voor je na of die zoekterm voorkomt in de artikelkoptekst (de titel), de paginatitel (SEO titel), de pagina-URL, de inhoud en de meta-omschrijving. Is dat het geval? Dan laat de plugin door middel van een getal tussen haakjes bovendien zien hoe vaak dat het geval is. Zorg ervoor dat het hoofdzoekwoord in zoveel mogelijk elementen terugkomt, in de ‘inhoud’ het liefst een aantal keer.

Let op, het ‘focus trefwoord’ invullen op zich draagt niet bij aan je vindbaarheid. Google krijgt dit niet te zien, het is slechts een hulpmiddel binnen de plugin om na te gaan of de optimalisatie in orde is.

Onder het focus trefwoord kun je vervolgens ook de SEO titel en de meta omschrijving invullen, in eerdere artikelen (1 & 2) ging ik in op hoe je dat het best kunt doen.

Pagina-analyse maken

Het tweede tabblad helpt je een pagina-analyse te maken van de SEO teksten die je hebt geschreven, op basis van het focus trefwoord dat je hebt opgegeven. Je kunt deze analyse gebruiken om een oranje bolletje in een groene te veranderen of er vanaf een grijs bolletje voor te zorgen dat je verbeteringen kunt doorvoeren. Op het tabblad met de pagina-analyse zal de plugin je en aantal tips geven om de pagina goed te optimaliseren. Zorg er vooral voor dat je de rode bolletjes ‘wegwerkt’, door ervoor te zorgen dat je de tips opvolgt. Als je erin slaagt de rode bolletjes weg te werken en er niet teveel oranje bolletjes over blijven zal de pagina als geheel over het algemeen een groen bolletje krijgen. Het is wat dat betreft niet nodig om alle punten op te volgen, een aantal belangrijke is voldoende. De Yoast SEO plugin controleert onder andere of het hoofdzoekwoord overal voorkomt, of je de eventuele afbeeldingen de juiste alt-tags hebt meegegeven en of het aantal woorden op de pagina groot genoeg is. Bovendien controleert de plugin ook de SEO titel en de meta beschrijving voor je, zodat je met zoveel mogelijk elementen rekening kunt houden en je niets over het hoofd ziet.

Het tabblad ‘geavanceerd’ heb je in principe niet nodig wanneer je simpelweg SEO teksten wilt publiceren om je vindbaarheid te verbeteren. Het is verstandig om de SEO expert daarna te laten kijken of erin te duiken op het moment dat je afwijkende instellingen wenst. Wil je bijvoorbeeld een 301-redirect gebruiken in combinatie met een oude pagina of zorgen voor een canonieke URL om aan te geven wat het origineel van een tekst is? Dat doe je op het tabblad met de geavanceerde instellingen, net als het no-follow maken van de pagina.

Wil je de SEO teksten ook op Facebook en Twitter gebruiken? Daarvoor kun je het tabblad ‘sociaal’ gebruiken, al is dat verder niet van invloed op de groene bolletjes in WordPress. Je kunt er een titel en omschrijving toevoegen en zorgen voor een afbeelding die je wilt laten zien. Ook zonder de sociale mogelijkheden kun je zorgen voor de groene bolletjes bij SEO teksten in WordPress, zie het als een aanvulling wanneer je Facebook en Twitter wilt gebruiken.

SEO teksten optimaliseren

Wil je zelf SEO teksten optimaliseren of ben je benieuwd hoe de SEO tekstschrijver ervoor zorgt dat de bolletjes groen worden? Het is van belang om de tekst te optimaliseren op basis van het hoofdzoekwoord, de plugin kan je helpen na te gaan of je dit goed hebt gedaan. Is dat nog niet (helemaal) het geval? Dan kun je de pagina-analyse gebruiken om na te gaan waar het nog aan schort. Uiteindelijk kun je op die manier iedere pagina een groen bolletje meegeven, mits de pagina bedoeld is als SEO tekst en deze voldoende body heeft natuurlijk. Liever een specialist aan het werk laten om voor de groene bolletjes voor de verschillende pagina’s te laten zorgen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.