Blog


Hoeveel zoekwoorden hebben SEO teksten nog nodig?

SEO teksten vragen om de juiste zoekwoorden. Dat neemt echter niet weg dat er de afgelopen jaren veel veranderd is en het algoritme dat Google gebruikt steeds minder ‘hulp’ nodig heeft om na te gaan waar een pagina over gaat. Hoeveel zoekwoorden hebben de teksten van een SEO tekstschrijver nog nodig, hoe zorg je ervoor dat je content als SEO tekst kunt bestempelen zonder dat je aan de andere kant in de bekende val van overoptimalisatie loopt?

Het is vooral van belang om de updates rond het Google algoritme goed in de gaten te houden. Google doet geen uitspraken over de precieze elementen die een rol spelen, maar Google Panda, Google Penguin en Google Hummingbird hebben wel duidelijk gemaakt dat we de zoekmachine met een (meer) natuurlijke schrijfstijl goed duidelijk kunnen maken waar een pagina over gaat.

Zoekwoorden en semantiek

Als we enkele jaren terug in de tijd gaan vroeg een tekst destijds om een density van 4 – 5%, om Google aan te geven dat deze pagina gaat over het schrijven van SEO teksten en niet over bijvoorbeeld ‘toegevoegde waarde’ in het algemeen binnen een onderneming of een voorspelling met betrekking tot de toekomst. De komende subkoppen wekken puur op basis van de woorden die erin voorkomen wellicht die indruk bij een ‘domme’ zoekmachine, inmiddels is de Google crawler die het web indexeert voldoende intelligent om na te gaan dat het hier gaat om informatie die je kan helpen bij het schrijven van goede SEO teksten.

Met name sinds Google gebruik maakt van het Hummingbird-algoritme (want dat was eigenlijk een nieuw algoritme in plaats van een update) heeft de zoekmachine de semantiek op een pagina behoorlijk goed door. Het is dus van belang dat ik jullie hier wat vertel over het belang van semantiek in teksten, over toegevoegde waarde voor de lezer en bijvoorbeeld over hoe de toekomst zich mogelijk zal ontwikkelen. Zou ik je ergens offline tegenkomen en vraag je me hoeveel zoekwoorden SEO teksten nu eigenlijk nodig hebben? Dan zal ik je een vergelijkbaar verhaal vertellen als dat je hier kunt lezen, waarbij ik dezelfde elementen aanstip.

De combinatie van (enkele) zoekwoorden en verdere semantiek levert een meer natuurlijk verhaal op dan wanneer ik me overmatig op de zoekwoorden zou richten (keyword stuffing). Ik zou in elke alinea 4 – 5x de combinatie ‘SEO teksten’ kunnen plaatsen, maar komt dat overeen met de manier waarop ik je tijdens een ontmoeting zou vertellen over de handige tips die ik met je wil delen? Inderdaad, dat komt totaal niet overeen. Je hebt wat dat betreft veel minder zoekwoorden nodig dan je in eerste instantie misschien zou denken.

SEO teksten met toegevoegde waarde

Het is met SEO teksten vooral van belang om waarde toe te voegen voor je bezoeker. Probeer een (deel)onderwerp van meerdere kanten te belichten. Wanneer je verschillende perspectieven kiest en een onderwerp uitputtend beschrijft zorg je er als het ware automatisch voor dat er een goede semantiek ontstaat. Dit betekent niet dat je ontkomt aan het zoekwoord zelf, maar dat je daarnaast ook andere relevante termen dient te gebruiken. Het gaat dan om synoniemen, meervoudsvormen en bijvoorbeeld woorden die we vaak in combinatie met het hoofdzoekwoord gebruiken.

Gebruik het belangrijkste zoekwoord en de vergelijkbare termen in de URL, in de titel, de subtitels, de content en natuurlijk de meta beschrijvingen. Zorg er echter vooral voor dat je het verhaal na afloop nog eens naleest om na te gaan of er sprake is van duidelijke toegevoegde waarde voor de bezoeker. Breng je een interessant verhaal over, zonder dat de zoekwoorden de informatiedichtheid in de weg zitten? Dan ben je geslaagd in je opzet met betrekking tot de toegevoegde waarde, indien er daarnaast (enkele) zoekwoorden aanwezig zijn kun je spreken van SEO teksten.

Toekomst voor de SEO tekstschrijver

De toekomst van een SEO tekstschrijver ziet er wat dat betreft interessant uit, mits je zorgt voor teksten waar bezoekers daadwerkelijk wat aan hebben. Bovendien valt dit uitstekend te combineren met een geslaagde optimalisatie van je teksten. Zoals je merkt geef ik hier op mijn blog regelmatig een kijkje in de keuken van een SEO tekstschrijver, ik leg je graag uit wat ik doe of welke ontwikkelingen zich binnen de markt voordoen. Dat betekent dat ik belangrijke waarde voor je kan toevoegen, terwijl ik automatisch gebruik maak van de belangrijke zoekwoorden die (in combinatie) Google aangeven waar mijn website over gaat en welke informatie je bij me kunt vinden.

Het is richting de toekomst wat dat betreft van belang om vooral vast te stellen binnen welk vakgebied je graag wilt werken aan je online autoriteit. Waar kun je over verhalen, welke informatie zoeken bezoekers en wat zijn onderwerpen waarmee je wilt overtuigen? Hieruit volgen vervolgens de belangrijke zoekwoorden, je zou een zoekwoordenonderzoek kunnen gebruiken om de meest geschikte synoniemen te vinden. Door vanuit passie, overtuiging of expertise over een onderwerp te schrijven zorg je er automatisch voor dat er sprake is van een optimalisatie, vooral wanneer het Google-algoritme de semantiek van teksten nog beter leert begrijpen.

Hoeveel zoekwoorden hebben goede SEO teksten nodig? Het is voldoende om het zoekwoord tot onderwerp te maken en daar op een natuurlijke manier mee om te gaan. Zorg ervoor dat het zo’n 5 – 10x voorkomt in een tekst van 1 – 2 A4‘tjes en verwerk het hoofdzoekwoord in ieder geval in de URL, de titel, de subtitels, de content en de meta beschrijving. Je voldoet dan netjes aan de richtlijnen van Google voor goede SEO teksten, terwijl je daarnaast alle ruimte hebt om daadwerkelijke waarde toe te voegen voor je bezoekers. Zelf niet de tijd om de teksten te maken of liever samenwerken met een professional? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.