Patrick Wessels 23 november 2015

Welk CMS is het best geschikt voor SEO?

Twee afkortingen in de titel, laten we die maar meteen definiëren: CMS staat voor Content Management Systeem en SEO voor Search Engine Optimization. Welk online beheersysteem voor je content is het best geschikt om je website zoekmachine vriendelijk te maken? Om hier een antwoord op te geven is het vooral van belang om na te gaan wat er nodig is om je website goed te kunnen optimaliseren.

SEO mogelijkheden in het CMS

Wil je met SEO teksten de vindbaarheid van je website verbeteren? Dan is het immers van belang dat je een aantal mogelijkheden hebt om elementen van die teksten aan te passen, zodat ze optimaal in lijn zijn met de Google richtlijnen. Je wilt in ieder geval de controle hebben over:

  • De URL van pagina’s en berichten of artikelen
  • De meta beschrijving van een pagina
  • Een canonical URL
  • De XML sitemap van de website
  • De mogelijkheid tot een zoekfunctie

Het is met het oog op je zoekmachine optimalisatie van groot belang dat je de URL van pagina’s of berichten kunt aanpassen. Eerder ging ik al eens in op de ideale URL, waarmee je ervoor zorgt dat deze optimaal bijdraagt aan je vindbaarheid.

Vervolgens is het van belang dat je de meta beschrijving per pagina kunt aanpassen. De SEO titel zou een aanvullende luxe zijn, al lijkt die vaak sterk op de titel van een pagina zoals je die in het CMS kunt invoeren. In een ander artikel beschrijf ik hoe je als SEO tekstschrijver zorgt voor goede meta beschrijvingen.

Canonical URL’s kun je gebruiken om aan te geven wat het ‘origineel’ is van een bepaalde pagina of een artikel. Wanneer je CMS bepaalde pagina’s op meerdere plaatsen vertoont is het van belang om Google aan te geven wat het origineel is, zodat je vrij blijft van een eventuele beschuldiging tot dubbele content.

Google houdt van sitemaps voor websites, aangezien het aan de hand daarvan heel eenvoudig is na te gaan hoe de website of het CMS is opgebouwd. Zorg er daarom voor dat je binnen het CMS de mogelijkheid hebt om een XML-sitemap te genereren, eventueel door middel van een plugin.

Tenslotte is het van belang dat je een zoekfunctie op de website kunt toepassen. Google waardeert sinds enige tijd websites die voor een betere gebruikerservaring zorgen, iets waar een zoekfunctie sterk aan kan bijdragen. Het is daarmee een van de functies die hoe dan ook aanwezig dient te zijn in het CMS voor SEO dat je kiest.

WordPress of Drupal voor SEO

De subtitel geeft het natuurlijk al weg, inderdaad: WordPress en Drupal zijn goed geschikt als CMS voor je SEO. De beide Content Management Systemen voldoen (met plugins) aan de genoemde eisen, zodat je jouw website goed kunt optimaliseren.

WordPress geldt als het populairste CMS voor blogsites en eenvoudige websites. Er is geen CMS dat dicht in de buurt komt bij de mogelijkheden om te optimaliseren voor SEO in WordPress, waardoor dit je eerste keuze zou moeten zijn. De belangrijkste plugins om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden? Download in ieder geval:

Ook Drupal geldt als een bekend CMS en is goed geschikt voor SEO, zelfs zonder plugins. In principe biedt Drupal veel vergelijkbare mogelijkheden en is het daarmee een goed alternatief. Voordeel van een minder populair CMS? Aanvallen op websites gaan meestal uit van WordPress, zoals Windows ook gevoeliger is voor virussen en andere problemen dan Mac OS X. Kies je voor Drupal? Download dan in ieder geval deze plugins:

SEO teksten optimaliseren

Zodra je het CMS eenmaal gekozen hebt voor je website is het natuurlijk van belang om goede SEO teksten te (laten) schrijven. Je kunt daarmee goed zelf aan de slag gaan aan de hand van de tips die ik met je deel. Liever uit handen geven aan de specialist? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.