Blog


SEO teksten schrijven: 5 tips van Amerikaanse blogs

SEO teksten schrijven en op zoek naar goede tips? Benieuwd welke tips en tricks de Amerikaanse blogs beschrijven op het gebied van SEO teksten? Het is geen geheim dat de specialisten in Amerika over het algemeen verder zijn dan wij hier in Nederland. Ze hebben meer resources om onderzoek te doen naar methoden die werken en zitten bovendien dichter op Google als uiteindelijke bron. Ik volg onder andere de ontwikkelingen bij SearchEngineJournal.com, Moz.com, SearchEngineLand.com en MarketingLand.com, aan de hand waarvan ik 5 tips voor SEO teksten voor je op een rij zet.

Laat het verleden rusten

De eerste tip om goede SEO teksten te schrijven? Laat het verleden achter je, de tactieken van enkele jaren terug werken vandaag de dag niet meer. Sterker nog, ze kunnen zelfs meer schade aanrichten dan ze goed kunnen doen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je de pagina’s vol met zoekwoorden links laat liggen en probeer organisch externe links te verzamelen in plaats van die simpelweg aan te kopen. Je hoeft de anchor-teksten voor externe links niet langer te optimaliseren, de SEO-waarde per pagina verdeelt zich niet meer over de links die je plaatst en ‘dunne’ content is nauwelijks nog van toegevoegde waarde. Het artikel beschrijft uitstekend hoe de verschillende tactieken in het verleden goede resultaten opleverden, maar waarom je er vandaag de dag beter van weg kunt blijven.

SEO teksten van de toekomst

Richt je in plaats daarvan op de SEO teksten van de toekomst, bijvoorbeeld aan de hand van een blog van Cyrus Shepard op Moz.com. Hij gaat in op de ranking factors die vanaf 2015 aan waarde lijken te hebben gewonnen binnen het algoritme van Google voor de zoekmachine. Op dit punt zijn de eerder genoemde grotere resources van Amerikaanse blog van grote toegevoegde waarde. Zij hebben door middel van trial en error en een breder netwerk veel meer zich op wat werkt of niet werkt en hoe zich dat in de loop der tijd ontwikkelt.

Onderzoek van Moz.com wijst bijvoorbeeld uit dat mobiel-vriendelijke websites waarschijnlijk alleen maar aan waarde zullen gaan winnen, net als de ervaren waarde op een pagina door een bezoeker. Een website dient goed leesbaar te zijn, prettig te werken en teksten te bevatten die zich richten op een bepaald onderwerp (vanuit meerdere perspectieven) in plaats van een specifiek zoekwoord. Het artikel zet daarnaast de aspecten binnen SEO teksten op een rij die meer stabiel zullen blijven en die aan de andere kant juist in waarde zullen afnemen. Het biedt een interessante blik op de toekomst voor zoekmachine vriendelijke teksten.

De juiste zoekwoord-density

Moz.com staat bovendien bekend om de Whiteboard Friday’s, gepresenteerd door Rand Fishkin. In een van zijn video’s bespreekt hij de ideale keyword-density. Hij gaat daarnaast in op een aantal andere elementen rondom het gebruik van (voldoende) keywords en het beperken daarvan. De video duurt iets meer dan een kwartier en geeft een goed inzicht in de wijze waarop Google lijkt te handelen en waar de zoekmachine naartoe wil.

[advanced_iframe securitykey=”c95dcfbe02faf94082329ca510b681886fbe98a7″ src=”http://fast.wistia.net/embed/iframe/hzgbnj5c3z” width=”100%” height=”290″]

SEO teksten met inhoud

In lijn met de richtlijnen voor de toekomst en de video over de juiste density is ook een artikel van SearchEngineLand.com, dat uitlegt hoe je de content binnen je klantenservice-gedeelte kunt gebruiken als SEO teksten. Het is van belang om content te creëren die voor je bezoeker van toegevoegde waarde is, bij voorkeur op basis van de verschillende zoekwoorden rondom belangrijke onderwerpen. De content binnen het gedeelte voor de klantenservice is daar uitstekend voor geschikt. Door antwoord te geven op vragen die leven bij klanten of potentiële klanten kies je automatisch voor onderwerpen waar voldoende volume op zit, klanten zullen er immers naar zoeken. Daarnaast bied je waardevolle informatie, waarvoor een klant anders contact met je zou opnemen. Tenslotte werk je met SEO teksten voor de klantenservice aan de vindbaarheid van je website.

Engagement bij je publiek

MarketingLand.com publiceerde onlangs tenslotte een interessant artikel dat helpt om bezoekers ook daadwerkelijk te laten in beweging te brengen op basis van de content, door ze die te laten delen of naar aanleiding daarvan in actie te komen. Het is een artikel dat je kunt gebruiken voor veel meer content dan alleen de SEO teksten die je schrijft, maar helpt via organische linkbuilding ook wel degelijk bij het verbeteren van je vindbaarheid. Het artikel legt helder uit wat er nodig is voor ‘engagement’ bij je publiek, zodat de content van grote toegevoegde waarde wordt.

Uiteraard is het de moeite waard deze Amerikaanse blogs in de gaten te houden, er verschijnen regelmatig interessante artikelen met betrekking tot SEO teksten. Ze geven goed aan waarmee je als SEO tekstschrijver niet meer weg kunt komen, hoe de toekomst er waarschijnlijk uit zal zien en hoe je vandaag de dag zorgt voor zoekmachine vriendelijke teksten. Uiteraard lees ik de blogs en deel ik ze regelmatig via bijvoorbeeld Twitter. Vragen of een leuke suggestie voor een blog? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.