Patrick Wessels 28 december 2015

Wanneer gebruik je nofollow-tags voor je links?

Maak je een link ‘dofollow’ of ‘nofollow’ en wat is daar de reden voor? Klanten stellen me regelmatig de vraag, er bestaat veel onduidelijkheid over het Google beleid op dit gebied. Het is binnen SEO teksten van belang om de SEO-waarde van pagina’s op de juiste wijze door te geven aan andere pagina’s of externe websites, je dient je als SEO tekstschrijver bewust te zijn van de invloed van teksten en links op de vindbaarheid van individuele pagina’s of complete websites. Het wordt een wat technisch verhaal, via wat theorie naar enkele belangrijke voorbeelden van links die je volgens Google het best ‘nofollow’ kunt maken.
Het totale aantal nofollow-links op internet is relatief klein, iets dat Matt Cutts in de video hieronder aangeeft voordat hij op de daadwerkelijke vragen door gebruikers ingaat. Dat neemt niet weg dat een nofollow-tag van grote toegevoegde waarde kan zijn binnen je SEO-strategie. Het is uiteindelijk van belang om op je website waardevolle informatie te presenteren, waar je bezoeker zoveel mogelijk aan heeft. Daarnaast dien je er rekening mee te houden dat een link naar een externe website die website SEO-waarde oplevert. Je kunt die het best slechts doorgeven wanneer je pal achter de inhoud op die website kunt staan, het gaat om een organische link en de link bijdraagt aan de informatievoorziening op de website.

Wat is een nofollow-tag?

De nofollow-tag heeft door de jaren heen een verandering doorgemaakt, het is inmiddels een tag van het kenmerk ‘rel’. Dit betekent dat je die op een zeer lokaal niveau kunt gebruiken. Voorheen werd <meta name=”robots” content=”nofollow” /> gebruikt om Google aan te geven dat alle links vanaf een bepaalde pagina niet gevolgd moesten worden, Google diende ze niet mee te nemen in de beoordeling van de SEO-waarde van andere websites. Inmiddels is het doormiddel van het ‘rel’-kenmerk mogelijk om op een pagina specifieke links nofollow te maken, terwijl Google andere links op die pagina wel volgt en meeneemt voor de ranking van websites.
De huidige nofollow-tags hebben dan ook veelal een andere vorm, doorgaans gebruiken we <a href=”www.wessels-teksten.nl” rel=”nofollow”>Wessels Teksten</a>. Op die manier geef je in de eigenschappen van de link die je plaatst aan dat Google de link niet mee moet nemen in het bepalen van de waarde van websites, waar uiteindelijk de ranking in de Search Engine Results Pages (SERPs) uit volgt. Het onderdeel ‘a href’ staat voor de hyperlink die je wilt aanbrengen, ‘rel=”nofollow” ‘ staat voor de eigenschap de link niet te volgen.

Google beleid met betrekking tot ‘nofollow’

In welke gevallen kun je op basis van het Google beleid het best gebruik maken van een nofollow-link? Google schetst drie belangrijke voorbeelden:

  • Onbetrouwbare inhoud
  • Betaalde links
  • Inlog- of inschrijfpagina’s

Kun of wil je niet (volledig) instaan voor de inhoud van een pagina waar je een link naar plaatst? Is er sprake van reviews door klanten waar je geen controle over hebt of plaats je een link naar een dubieuze bron? Het is dan verstandig om hier een nofollow link van te maken. Je biedt bezoekers dan wel de mogelijkheid om de link te volgen, terwijl Google dit niet meeneemt voor de beoordeling van de autoriteit van jouw website en de website waar je naar linkt.
Ontvang je een vergoeding voor het plaatsen van een link? Google staat linkbuilding toe, maar slechts op de organische wijze. Dat betekent dat een link die een andere website plaatst naar dit blogartikel geen probleem vormt en zelfs bijdraagt aan mijn autoriteit. Zou ik een andere website betalen om een link naar dit artikel te plaatsen en maken zij die ‘dofollow’? Dan is er sprake van een betaalde link, tegen de Google-richtlijnen op dit gebied. Google adviseert betaalde links ‘nofollow’ te maken. Er is meer uitgebreide informatie beschikbaar over linkuitwisselprogramma’s en het standpunt van Google op dit gebied.
Ten derde is het verstandig om links naar inlog- of inschrijfpagina’s ‘nofollow’ te maken. Ze dragen bij aan de gebruikerservaring van bezoekers en zijn daarom van toegevoegde waarde, maar helpen de zoekmachine niet te bepalen waar een website qua inhoud over gaat. Zorg er dus voor dat je dergelijke links nofollow maakt, zodat Google ze niet hoeft te volgen terwijl je bezoekers de mogelijkheid hebben om er op te klikken. Je kunt op deze manier de prioriteitsbepaling voor de crawls vormgeven, al kun je dat beter doen op basis van een intuïtieve navigatie en zoekmachinevriendelijke URL’s, zodat de crawler eerst de belangrijke tekstuele pagina’s zal vinden en daar de meeste waarde aan zal toeschrijven.
Benieuwd welke links op jouw website je het best nofollow kunt maken of hoe je daar in algemene zin mee om kunt gaan? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.