Patrick Wessels 04 januari 2016

5 essentiële tips over zoekwoorden voor goede SEO teksten

De rol van zoekwoorden in SEO teksten is sterk aan verandering onderhevig, toch vormt de juiste toepassing daarvan nog altijd een essentieel onderdeel van het werk van de SEO tekstschrijver. Wil je teksten laten schrijven voor de zoekmachine optimalisatie van je website of daar zelf mee aan de slag? Zorg er in ieder geval voor dat je deze 5 essentiële tips over zoekwoorden voor SEO teksten kent en toepast.

Zoekwoorden zijn vertaalde behoeften van bezoekers

Zoekwoorden voor je SEO teksten gelden als de vertaling van de behoeften van je bezoekers. Ga maar na, wat typ je in wanneer je zoekt naar iemand die je kan helpen goede SEO teksten te schrijven? Je gaat bijvoorbeeld op zoek door een zoekwoord als [SEO tekstschrijver] in te toetsen. Die combinatie vormt voor mij een belangrijk zoekwoord, het is de vertaling van jouw behoefte.
Des te beter je de pagina’s op je website optimaliseert voor de belangrijke zoekwoorden, des te beter je voorziet in de behoeften van je bezoekers. Het is wat dat betreft niet gek dat het Google algoritme doorlopend in ontwikkeling is, maar dat zoekwoorden als sinds het begin een essentiële rol spelen. Dat zal bovendien niet zomaar veranderen, al is het natuurlijk niet langer voldoende om de belangrijke zoekwoorden simpelweg tal van keren in je teksten te verwerken. Gebruik de zoekwoorden op een natuurlijke en semantisch waardevolle wijze, om te voorzien in de (informatie)behoefte van je doelgroep.

Handige tools om belangrijke zoekwoorden te vinden

Hoe ga je dan op zoek naar de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om hun behoeften te vertalen naar online zoekopdrachten? Er zijn verschillende tools beschikbaar, de Google Suggesties, UberSuggest en Google Zoekwoordplanner zijn gratis toegankelijk. Eerder schreef ik al eens over de toepassing van deze tools, zodat je daar zelf mee aan de slag kunt.

Bekijk zowel het volume als de concurrentie

Zodra je de belangrijke zoekwoorden voor je SEO teksten helder op een rij hebt is het van belang om daar een keuze uit te maken. Welke zoekwoorden krijgen prioriteit en welke laat je aan de andere kant nog even liggen? Zoekwoorden kennen twee belangrijke eigenschappen, hun (maandelijkse) zoekvolume en de online concurrentie. Het volume staat voor het aantal zoekopdrachten per maand, een hoger zoekvolume wint het daarom van een lager volume. Qua concurrentie zoek je aan de andere kant een zo laag mogelijke score, dit geeft aan hoeveel tijd en moeite anderen hierin steken en wat het je aan inzet zal kosten om een goede positie te bereiken.
Werk je als ZZP-er, kleine onderneming of binnen een branche met veel concurrentie (hypotheken, geld lenen, verzekeren, etc.)? Het is de moeite waard je te richten op het ‘laaghangend fruit’, de zoekwoorden met een lage concurrentie en een lager zoekvolume. Het is uiteindelijk waardevoller om bovenaan te staan op een zoekwoord met maandelijks 100 zoekopdrachten dan op de 3e pagina te bungelen op een zoekwoord met maandelijks 2.000 zoekopdrachten. Bezoekers kijken nauwelijks verder dan de eerste pagina, dus zorg ervoor dat je niet teveel hooi op je vork neemt.

Kies generieke en specifieke zoekwoorden

Zoek je naar het laaghangend fruit? Probeer dan vooral de zoekwoordcombinaties die uit meerdere woorden bestaan. Een term als [SEO tekstschrijver] is behoorlijk generiek, net als [SEO teksten]. Indien je merkt dat de concurrentie op die termen te hoog is zou je bijvoorbeeld kunnen starten met [SEO tekstschrijver in Leiden]. Door de geografische extensie toe te voegen richt je je op een meer specifieke zoekcombinatie. Het zoekvolume per maand zal lager liggen, gelukkig geldt dat ook voor de concurrentie en behaal je gemakkelijker het gewenste resultaat.
Met name de zoekwoordcombinaties bestaande uit 3, 4 of 5 woorden (long-tail zoekwoorden) zijn goed geschikt wanneer je weinig middelen tot je beschikking hebt of er sprake is van veel concurrentie. Uiteraard kun je daarnaast kiezen voor een meer generiek zoekwoord waarin je investeert voor op de lange termijn. Probeer vanaf de start een mix van generieke en specifieke zoekwoorden te targetten, zodat je uit de meer specifieke termen je business haalt om in de meer generieke termen te kunnen blijven investeren. Op die manier kun je er met SEO teksten uiteindelijk ook voor zorgen dat je met de belangrijke zoekwoorden met een hoger zoekvolume een betere positie binnen de pagina’s met zoekresultaten (SERP’s) behaalt.

Zorg voor semantische samenhang tussen zoekwoorden

Hierboven las je al dat zoekwoorden nog altijd van essentieel belang zijn binnen zoekmachine optimalisatie, maar dat er wel degelijk veranderingen plaatsvinden. Schrijf je een tekst van 1.000 woorden en laat je daar simpelweg 25 keer of meer de combinatie [SEO tekstschrijver] in terugkomen? Google zal het beoordelen als ‘keyword spamming’, je kunt je beter richten op de semantiek van het onderwerp waar je over schrijft.
Zorg ervoor dat je het belangrijkste zoekwoord per pagina vaststelt en brainstorm vervolgens over termen die daar nauw mee verwant zijn. Op die manier creëer je een semantisch waardevolle tekst op basis van een belangrijk zoekwoord. Je biedt waardevolle informatie voor je bezoeker, waarmee je voorziet in de behoefte zoals het zoekwoord daar in eerste instantie een vertaling voor vormde.
Meer weten of SEO teksten laten schrijven? Neem contact met me op, ik hoor graag van je!