Blog


8 voorwaarden voor een succesvol blog met SEO teksten

Succesvol bloggen om de vindbaarheid van je website te verbeteren? Blogartikelen zijn uitstekend geschikt als SEO teksten, waarmee je waarde kunt toevoegen voor zowel je bezoeker als de zoekmachines. De volgende 8 voorwaarden helpen je een succesvol blog met SEO teksten op te zetten:

  • De juiste zoekwoorden met voldoende volume
  • Plan je content 2 maanden vooruit
  • Werk met een groepje schrijvers
  • Optimaliseer de blogs als SEO teksten
  • Breng onderlinge links tussen de blogs aan
  • Koppel gerelateerde blogs aan elkaar
  • Bied de mogelijkheid tot het delen van artikelen
  • Promoot de blogs die je schrijft

De juiste zoekwoorden met voldoende volume

Een goed blog met SEO teksten schrijf je rondom de juiste zoekwoorden. In een eerder artikel bood ik je al eens 5 essentiële tips over zoekwoorden voor geslaagde teksten, aan de hand daarvan kun je zorgen voor de optimalisatie.

Probeer na te gaan welke zoekwoorden van belang zijn, beperk je tot een aantal generieke termen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de algemene omschrijving van de diensten die je aanbiedt of de categorieën met producten uit je webshop. Het zijn termen met een hoog zoekvolume, al is er aan de andere kant waarschijnlijk sprake van veel concurrentie. Je kunt de generieke zoektermen uitbreiden tot longtail-zoekwoorden, die je kunt gebruiken als onderwerp voor de blogs die je schrijft. Probeer per blog 1 longtail zoekwoordcombinatie als basis te nemen, naast 1 generieke term en een aantal relevante synoniemen of zoekwoorden die er sterk mee te maken hebben.

Plan je content 2 maanden vooruit

Meer praktisch van aard is de planning die je nodig hebt. Werk je met een aantal specialisten samen of zijn er meerdere mensen verantwoordelijk voor de content in de webshop? Probeer vroegtijdig een planning te maken van de content die je wilt gaan publiceren. Maak een content-kalender waarop je de teksten in ieder geval 2 maanden vooruit plant.

Is er sprake van seizoensgebonden trends? Daar kun je met de SEO teksten in de vorm van blogartikelen uitstekend op inspelen. Je voegt maximale waarde toe voor je bezoekers, waardoor Google je daar bij goede content optimaal voor zal belonen. Bovendien voorkom je met een dergelijke planning dat deadlines te dichtbij komen en je in de stress raakt wanneer er niet tijdig een artikel af is. Het geeft rust en biedt je de mogelijkheid de zoekwoorden te plannen die je de komende tijd wilt gaan gebruiken om je vindbaarheid te verbeteren.

Werk met een groepje schrijvers

Werk bij voorkeur met een groepje schrijvers, eventueel in combinatie met een redacteur die de verschillende artikelen taalkundig kan beoordelen. Probeer vakinhoudelijke specialisten te betrekken. Zij kunnen hun kennis delen door middel van de blogartikelen of trends beschrijven waarvan sprake is binnen de markt. Een redacteur kan vervolgens helpen de teksten allemaal in dezelfde stijl te schrijven of de SEO-optimalisatie vorm te geven.

Werk je als zelfstandige of is de capaciteit binnen het team onvoldoende om zelf te gaan schrijven? Een SEO tekstschrijver vormt dan een goede keuze, al blijft het van belang om voldoende inhoud aan te leveren. Goede blogartikelen bestaan uit een inhoudelijk, een taalkundig en een SEO-technisch aspect. Een groepje schrijvers vraagt daarom om de inhoudelijke kennis, een goede taalkundige blik en een specialist op het gebied van SEO. Door met meerdere inhoudelijke specialisten te gaan schrijven kun je de benodigde productie per persoon goed beperken, zodat een ieder binnen de planning voor 2 maanden regelmatig voor een artikel kan zorgen.

Optimaliseer de blogs als SEO teksten

Zodra de content eenmaal beschikbaar is dien je de SEO-optimalisatie uit te voeren. Het is SEO-technisch in ieder geval van belang dat het hoofdzoekwoord (generiek, shorttail) voorkomt in de URL, de titel, de subtitel en de content. Vervolgens schrijf je daar per blogartikel een unieke SEO titel en een meta beschrijving bij.

Een SEO tekstschrijver kan je daar goed bij helpen. Probeer per blog in ieder geval 1 longtail zoekwoord te gebruiken als onderwerp, de shorttail variant daarvan kun je op de genoemde plaatsen verwerken. Daarnaast gebruik je bij voorkeur 3 – 5 synoniemen of andere relevante shorttail zoekwoorden. Je kunt de planning voor de komende maanden gebruiken om de belangrijke zoekwoorden (longtail en shorttail) stuk voor stuk regelmatig terug te laten komen.

Breng onderlinge links tussen de blogs aan

Een succesvol blog vormt een rijke bron van relevante informatie, op basis van verschillende artikelen. De onderwerpen op basis van longtail zoekwoorden zorgen ervoor dat je met blogartikelen de diepte in kunt duiken. Het is vervolgens de moeite waard om links aan te brengen naar eerdere blogartikelen die je schreef, zoals je ze inmiddels een paar keer bent tegengekomen in dit artikel.

Ik kan hier bijvoorbeeld linken naar een eerder artikel waarin ik je uitleg welk CMS het best geschikt is voor SEO, zodat je direct verder kunt lezen indien je daar direct mee aan de slag wilt. De onderlinge links helpen je zoals bij Wikipedia uit te leggen wat bepaalde begrippen betekenen of zijwegen aan te duiden binnen het onderwerp dat je bespreekt. Bovendien krijgt Google aan de hand van die interne linkstructuur een goed beeld van de informatie die er op de website beschikbaar is. Je kunt uiteraard linken naar andere blogartikelen, net als naar categoriepagina’s met producten, dienstenpagina’s of de contactpagina.

Koppel gerelateerde blogs aan elkaar

Uiteraard kun je dat ook automatisch laten doen, door middel van de gerelateerde artikelen onderaan de pagina. Er zijn verschillende plugins beschikbaar voor bijvoorbeeld WordPress, een CMS dat goed geschikt is voor een SEO blog. De Yet Another Related Posts Plugin (YARPP) is bijvoorbeeld uitstekend geschikt. Deze voegt onderaan het artikel automatisch gerelateerde artikelen toe, zodat bezoekers gemakkelijk verder kunnen lezen over onderwerpen nauw verwant met waar zij oorspronkelijk op binnen kwamen.

Dat dit van toegevoegde waarde is kun je zien op iedere willekeurige pagina met zoekresultaten van Google (mits voldoende zoekvolume op synoniemen). Zoek in Google bijvoorbeeld maar eens naar [SEO tekstschrijver], je krijgt helemaal onderaan dan de ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan seo tekstschrijver’ te zien. Google biedt je een aantal suggesties zoals [SEO teksten] en [SEO tekstschrijven]. Dit werkt op een vergelijkbare wijze als de gerelateerde artikelen, wat aangeeft dat Google een dergelijke toepassing ziet als belangrijke toegevoegde waarde voor je bezoeker.

Bied de mogelijkheid tot het delen van artikelen

Zorg er in ieder geval voor dat bezoekers de mogelijkheid hebben de blogartikelen die je schrijft te delen via de sociale media. We hebben allemaal accounts op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en andere sociale netwerken. Handige buttons maken het delen gemakkelijk, zodat bezoekers anderen op de hoogte kunnen brengen van een interessant artikel dat ze tegenkomen. Heb je voldoende bereik en delen bezoekers de artikelen die je plaatst? Je creëert met de SEO teksten voor je blog dan ‘buzz’, net als links naar de content vanuit de diverse sociale media kanalen.

Ook hiervoor zijn verschillende plugins beschikbaar, je kunt voor WordPress bijvoorbeeld gebruik maken van Jetpack of de Simple Share Buttons Adder. Bezoekers kunnen de artikelen delen, zodat je het bereik van de SEO teksten eenvoudig kunt vergroten en ze een grotere doelgroep kunnen aanspreken.

Promoot de blogs die je schrijft

Tenslotte is het van belang om je blog actief te promoten, zowel via de sociale media als via email. Zorg ervoor dat je de artikelen die je plaatst presenteert op de verschillende sociale media. Daarnaast kun je gebruikers vragen hun emailadres op te geven en hun naam achter te laten, zodat je ze op de hoogte kunt houden van nieuwe blogs die er verschijnen. Je zorgt er daarmee voor dat je de SEO teksten bij een zo groot mogelijk publiek onder de aandacht kunt brengen. Een groter aantal views levert niet direct SEO-waarde op, wanneer je een groot publiek bereikt neemt de kans echter wel toe dat je op een organische wijze backlinks verzamelt.

Voldoe je aan deze 8 voorwaarden voor SEO teksten op je blog? Dan is de kans groot dat je krachtig werkt aan je online autoriteit. Je vindbaarheid zal (op termijn) drastisch verbeteren, waardoor uiteindelijk het bereik van je website toeneemt en je meer bezoekers kunt verwachten die je kunt converteren tot nieuwe klanten. Samenwerken met een ervaren SEO tekstschrijver? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.