Blog


Inspiratie voor je blog: hoe zet je veel gestelde vragen om in SEO teksten?

De klantenservice en in het bijzonder de ‘veel gestelde vragen’ bieden veel inspiratie voor mogelijke blogartikelen, daar schreef ik eerder al eens een blog over. Hoe ga je daar in de praktijk slim mee om, wat zijn de stappen die je zet om tot een goede SEO tekst te komen die van waarde is voor je bezoeker? Ik geef je graag aan welke keuzes ik maak aan de hand van de veel gestelde vragen van Money Monk, een handig online boekhoudprogramma voor ZZP’ers.

Verzamel verschillende veel gestelde vragen

Het online boekhoudprogramma biedt een uitgebreid helpcentrum voor klanten, met daarin de veel gestelde vragen op basis van verschillende onderwerpen. Er zijn bijvoorbeeld 37 vragen en antwoorden beschikbaar met betrekking tot verkoopfacturen en het aanmaken daarvan.

De antwoorden op de individuele vragen zijn vaak niet veel langer dan 1 – 2 alinea’s, ze hebben afzonderlijk van elkaar te weinig ‘body’ voor goede SEO teksten. Het is echter goed mogelijk om verschillende vragen te koppelen. ‘Hoe kun je een factuur maken’? Het zou een meer algemene vraag zijn die je in een blog kunt beantwoorden. In dit blog leg ik je uit hoe je een blogartikel kunt maken met als onderwerp ‘Hoe kan ik per email factureren naar klanten?’, gebaseerd op een aantal van de veel gestelde vragen. De inspiratie haal ik wat dat betreft gewoon uit de content die er al staat, ik zorg echter voor een nieuw blogartikel dat als SEO tekst sterk kan bijdragen aan de vindbaarheid.
Je begint uiteraard met het verzamelen van geschikte veel gestelde vragen. Ik kies voor het volgende lijstje:

  • Kan een klant reageren op mijn per e-mail verstuurde factuur vanuit MoneyMonk?
  • Hoe pas ik de teksten van de e-mails aan?
  • Kan ik een verzonden factuur nog wijzigen?
  • Kan ik het onderwerp van de e-mail bij het versturen van een factuur zelf instellen?

Het is uiteraard van belang om die vragen vervolgens in een logische volgorde te plaatsen, zodat er een waardevol blogartikel ontstaat dat de bezoeker als het ware aan de hand neemt. In dit geval betekent dit dat ik zal beginnen met een algemene introductie over het online factureren door middel van een boekhoudprogramma. Een korte inleiding moet aangeven wat er online mogelijk is, hoe klanten online facturen kunnen maken en waar het artikel verder over zal gaan. Vervolgens ga ik in op de tweede vraag uit het lijstje, ik open de body van het blogartikel met het volgende antwoord dat ik in unieke bewoording herschrijf.

Inspiratie voor je blog: hoe zet je veel gestelde vragen om in SEO teksten?

Hier sluit de vierde vraag uit het lijstje vervolgens goed op aan, in een tweede alinea in het blogartikel kan ik ingaan op de vraag of het mogelijk is om het onderwerp van een email zelf in te stellen. Vervolgens gebruik ik een alinea om aan te geven dat een klant inderdaad kan reageren op een verstuurde factuur vanuit MoneyMonk. Ik sluit het blogartikel over het online factureren met een handig boekhoudprogramma af met het antwoord op de vraag of een verzonden factuur nog te wijzigen valt. Op die manier ontstaat er een logisch verhaal dat verschillende aspecten aansnijdt en de vraag uit de titel beantwoordt. De veel gestelde vragen vormen op die manier een fijne inspiratiebron voor een SEO tekst in de vorm van een blogartikel.

SEO teksten op basis van zoekwoorden

Om er een goede SEO tekst van te maken ga ik in de Google Zoekwoordplanner na welke zoekwoorden hier het best bij aansluiten, waar ik het artikel op kan optimaliseren. In dit geval ontdek ik dat [factuur maken], [boekhoudprogramma] en [(online) factureren] geschikte zoekwoorden vormen. Ze vormen de generieke zoekwoorden die ik in de tekst zal verwerken, naast de specifieke combinatie [hoe kan ik per email factureren naar klanten]. Dat is de longtail combinatie dat ik kies als onderwerp. Op die manier draagt het blogartikel als SEO tekst bij aan de optimalisatie op zowel een longtail combinatie als verschillende shorttail zoekcombinaties.

Je kunt je voorstellen dat er dankzij 37 vragen en antwoorden over verkoopfacturen veel meer waardevolle blogartikelen mogelijk zijn. Daarnaast stellen gebruikers vragen over inkoopfacturen, offertes, zakelijke ritten, de urenregistratie en diverse andere onderwerpen. De veel gestelde vragen vormen op deze manier een uitgebreide bron van inspiratie voor SEO blogartikelen, waarmee je zonder al teveel moeite tientallen blogs kunt (laten) schrijven. Zelf op die manier aan de slag of daarover eens van gedachten wisselen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.