Blog


Gebruikt Google de data van Google Analytics voor de vindbaarheid op basis van SEO?

Het is een simpele vraag waar een simpel antwoord op past: nee, Google maakt geen gebruik van data uit Google Analytics om de ranking van websites op te stellen. Regelmatig beschrijven SEO experts en andere online specialisten bijvoorbeeld de lengte van bezoeken op je website, het aantal unieke bezoekers en de bounce-rate als belangrijke factoren die je vindbaarheid kunnen beïnvloeden. Dat is in de directe zin simpelweg niet het geval, zoals Matt Cutts in de video hieronder helder uitlegt:

Geen Google Analytics voor ranking

Google gebruikt honderden factoren om de ranking van websites te bepalen. De belangrijkste peilers bestaan uit content, linkbuilding en technische optimalisatie van de website. Google wil gebruikers vanuit de zoekresultaten een zo prettig mogelijke webervaring aanbieden. Goede content sluit daar uitstekend op aan door bezoekers de antwoorden op hun vragen te bieden. Linkbuilding helpt populaire websites te onderscheiden van de rest en een goede technische optimalisatie zorgt voor een in de nauwe zin van het woord prettige online ervaring, bijvoorbeeld dankzij een snelle laadtijd.

Wil je de vindbaarheid van je website verbeteren? Zorg er vooral voor dat je gebruik maakt van waardevolle, interessante en relevante content. Dergelijke SEO teksten helpen je ervoor te zorgen dat je voor je bezoeker van grote toegevoegde waarde bent. Dit draagt sterk bij aan je vindbaarheid. Daarnaast kun je op een zo organisch mogelijke manier gebruik maken van linkbuilding, bijvoorbeeld door informatieve blogs te plaatsen waar anderen uit zichzelf een link naar willen plaatsen. Gebruik je toch een linkbuilder? Zorg dan voor een natuurlijk linkprofiel, bijvoorbeeld om de Panda 4.0 update van Google goed te doorstaan. De technische optimalisatie van je website kun je het best door een online marketing bureau laten verzorgen, uiteraard kan ik je als SEO tekstschrijver een aantal aanbevelingen doen.

Google Analytics om je website te verbeteren

De statistieken binnen Google Analytics hebben geen effect op je vindbaarheid, al is het natuurlijk wel degelijk interessant om die in de gaten te houden. Merk je dat bezoekers kort op je site zitten en weer vertrekken of is de bounce-rate erg hoog? Zorg er dan voor dat je meer links in de content opneemt naar andere relevante pagina’s of stem de inhoud van je artikel beter af op het zoekwoord waar je je op richt. Een hoge bounce-rate kan verschillende oorzaken hebben, vaak heeft het ermee te maken dat een bezoeker niet gemakkelijk door kan klikken naar meer informatie of een contactpagina of dat iemand op een pagina landt die onvoldoende aansluit bij de verwachting op voorhand.

Merk je dat het aantal unieke bezoekers tegenvalt of lukt het je niet goed om meer backlinks te verzamelen naar je website? Het is een goed idee om de sociale media te gebruiken om je content onder de aandacht te brengen en je te richten op een scala aan zoekwoorden met een relatief lage concurrentie. Probeer na te gaan welke onderwerpen er spelen bij je doelgroep en ga daar specifiek op in. De titel van dit artikel is ‘Gebruikt Google de data van Google Analytics voor de vindbaarheid op basis van SEO’, waarmee ik uiteraard probeer in te spelen op een ieder die zich dat afvraagt. Het zal gaan om een handjevol geïnteresseerden per maand, maar door iedere week een dergelijk artikel aan te snijden ontstaat er vanzelf een groter interessant publiek.

Je hoeft je met betrekking tot de vindbaarheid van je website dus in ieder geval geen zorgen te maken over de data in Google Analytics. Het is desalniettemin wel verstandig om daar het succes van je website in algemene zin aan af te meten en na te gaan of je wellicht een ander type content zal moeten gebruiken of er andere wijzigingen nodig zijn om succesvol(ler) te worden.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.