Blog


5 belangrijke voorwaarden voor SEO teksten die lezers waarderen

De Google richtlijnen zijn er duidelijk over: goede SEO teksten zijn van toegevoegde waarde voor je bezoeker en bevatten slechts op natuurlijke wijze de belangrijke zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Hoe zorg je voor SEO content die optimaal bijdraagt aan je vindbaarheid? Vergeet Google, schrijf voor je bezoeker en houd je aan de volgende 5 belangrijke voorwaarden voor SEO teksten die lezers waarderen.

Het is geen reclameboodschap

Je hebt uiteindelijk de doelstelling je vindbaarheid te verbeteren. Je wilt beter zichtbaar worden en je schrijft SEO teksten die meer omzet moeten gaan opleveren. Toch is het van belang om al die doelstellingen voor op de lange termijn voorlopig even overboord te zetten. Des te minder je daarmee bezig bent, des te beter het lukt goede content te creëren die je lezers waarderen.

Google beloont je niet voor de beste reclameboodschappen in SEO teksten, daarvoor kun je gebruik maken van Google AdWords. Laat het directe verkoopdoel voorlopig los, probeer content te creëren waar je lezer daadwerkelijk wat aan heeft. Je kunt door middel van de webteksten werken aan je autoriteit en de sympathie die de lezer voor je heeft, belangrijke waarden die je op termijn als vanzelf meer omzet zullen opleveren.

Creëer unieke content van toegevoegde waarde

Ten tweede is het van belang om unieke content van toegevoegde waarde te creëren. Je hebt online de mogelijkheid te linken naar artikelen van anderen. Ik hoef je hier daarom niet opnieuw te vertellen hoe je om dient te gaan met gastblogs en licenties voor content die anderen van je willen overnemen. Een link naar de Whiteboard Friday die Rand Fishkin van Moz daarover maakte is voldoende.

Creëer altijd unieke content die daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor je lezer. Speel bijvoorbeeld in op de veel gestelde vragen door je klanten of bezoekers. Je bent op die manier automatisch relevant en interessant, terwijl je ingaat op onderwerpen waar bezoekers en (potentiële) klanten graag meer over willen weten.

Vraag om reacties op je SEO teksten

Het kost tijd om een grote groep lezers of volgers op te bouwen. Zodra je die eenmaal hebt is het goed om hen om reacties te vragen. Je kunt de mogelijkheid tot reageren openstellen op je website of blog, tot die tijd kun je anderen gericht vragen naar hun mening. Heb je nog relatief weinig lezers (een paar honderd)? Dan is de kans groot dat veel van je artikelen zonder reacties zullen blijven. Je kunt dan beter gericht naar reacties vragen, bijvoorbeeld over de informatiedichtheid, de bruikbaarheid en de stijl waarin je schrijft. Dit voorkomt lege reactievelden, die niet bepaald bijdragen aan je online autoriteit.

De reacties van anderen op je SEO teksten helpen je te controleren of je niet teveel zorgt voor reclameboodschappen en of de unieke content voor hen daadwerkelijk van toegevoegde waarde is. Wellicht helpen ze je nieuwe inspiratie op te doen of de focus van je artikelen op de juiste wijze bij te sturen.

Reageer op reacties van anderen

Je kunt de SEO teksten het best plaatsen op je eigen website of blog, daarmee creëer je immers de grootst mogelijke SEO waarde. Dat neemt aan de andere kant niet weg dat het verstandig is om de artikelen te delen via sociale media zoals Twitter en LinkedIn. Je zorgt er daarmee voor dat je zoveel mogelijk lezers kunt bereiken.

Reageren anderen via de sociale media op je artikel of gaan ze daar op een andere manier mee aan de slag? Houd het goed in de gaten, bedank ze voor hun reactie of volg ze terug. Op die manier stimuleer je interactie met je artikelen, zodat je het bereik eenvoudig verder kunt vergroten.

Voeg praktische tips toe en help anderen

Zorg er in je SEO teksten of andere artikelen op je blog tenslotte voor dat je praktische tips toevoegt, waarmee je anderen daadwerkelijk kunt helpen (denk nog eens aan de mogelijkheid je veel gestelde vragen in blogs om te zetten van enkele alinea’s terug). Schrijf je een abstract artikel over een bepaalde visie of ontwikkeling? Voeg dan toch enkele tips toe, waarmee de lezer direct aan de slag kan. Des te praktischer je het maakt, des te groter de kans dat de lezer je artikel waardeert en je kunt rekenen op een groeiend bereik.

Goede ideeën voor blogartikelen, maar zelf niet de tijd of capaciteit om ze te schrijven? Neem contact op, ik ben je er graag mee van dienst.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.