Blog


5 tips om net als andere bedrijven 97% meer leads te scoren met blogs

Meer leads scoren via internet? Bloggen is dan een uitstekend idee. Neil Patel deed onderzoek naar de invloed van bloggen op de vindbaarheid en concludeert dat bedrijven die blogs (laten) schrijven gemiddeld kunnen rekenen op 97% meer leads. Dat betekent bijna 2x meer leads door waardevolle informatie te delen in blogartikelen, ingericht als SEO teksten om bovendien de vindbaarheid te verbeteren.

Benieuwd hoe je dat het best kunt aanpakken? Aan de hand van de volgende 5 tips kun je in ieder geval goed van start:

  • Gebruik WordPress
  • Focus op de kwaliteit van de SEO teksten
  • Check inkomen en uitgaande links
  • Schrijf steeds verse content
  • Houd het vol

Gebruik WordPress

De eerste tip is eenvoudig, maak gebruik van WordPress als CMS (Content Management Systeem). WordPress is speciaal ontwikkeld voor bloggers. Het platform helpt je automatisch 80 – 90% van je SEO-optimalisatie in orde te maken. Bovendien kun je WordPress gratis gebruiken, zit het zeer eenvoudig in elkaar en kun je door middel van handige plugins toch zorgen voor een professionele website.

Benieuwd hoe je zelf aan de slag gaat met WordPress? Je kunt in slechts 3 stappen goed van start als SEO tekstschrijver. Stel de permalinks goed in, installeer een goede SEO plugin en zorg je ervoor dat je artikelen gaat schrijven, inplannen en optimaliseren.

Focus op de kwaliteit van de SEO teksten

Succesvol bloggen? Het is van belang dit met enige regelmatig te doen. Blog iedere week, om de week of in ieder geval iedere maand. Dat is echter de enige voorwaarde met betrekking tot de kwantiteit. Richt je vervolgens volledig op de kwaliteit van de blogs. Google (en ook Bing) houden van online autoriteit en vertrouwen. Zorg ervoor dat je interessante en relevante verhalen deelt, waar bezoekers daadwerkelijk wat aan hebben. Delen branche-genoten of klanten de content via de sociale media? Dat is voor Google een teken aan de wand dat je waardevolle content deelt, zodat de blogs optimaal bijdragen aan je vindbaarheid.

Houd bijvoorbeeld de bounce rate van je artikelen goed in de gaten, het percentage bezoekers dat de pagina direct weer weg klikt na die te hebben geopend. Hoe lager, hoe beter. Uiteraard voorkom je op een blog dubbele content, val je niet in herhaling en schrijf je blogs over onderwerpen die je tevens aan zou snijden in een persoonlijk (advies)gesprek met (potentiële) klanten. Je profiteert op die manier optimaal van de groeiende toegevoegde waarde van SEO teksten.

Check inkomen en uitgaande links

Goede SEO teksten dragen bijvoorbeeld via een blog sterk bij aan je vindbaarheid, daarnaast weegt Google inkomende en uitgaande links mee in het bepalen van de ranking. Zorg er daarom voor dat je regelmatig links plaatst naar betrouwbare websites. Je kunt linken naar subonderwerpen ten opzichte van je eigen blog, waarmee je aangeeft dat je de markt kent en je de bezoeker de meest waardevolle informatie probeert aan te bieden. Houd bovendien in de gaten welke andere websites naar jou linken, het is van belang dat het gaat om betrouwbare websites met een gezond linkprofiel.

Vergeet linkruilen en startpagina’s vol met links, die kwalificeren niet als ‘betrouwbare websites met een gezond linkprofiel’. Met name linkbuilding kent een dunne scheidslijn tussen van ‘grote toegevoegde waarde’ en ‘totale troep’. Des te organischer en eerlijker je hiermee omgaat, des te groter de kans dat het linkprofiel (intern en extern) bijdraagt aan een goede vindbaarheid van je website.

Schrijf steeds verse content

Google is gek op verse content, een blog biedt je de mogelijkheid regelmatig artikelen toe te voegen. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je oude content niet (opnieuw) kunt gebruiken. Je kunt oudere artikelen laten staan of die updaten door de inhoud toe te passen op de actuele situatie. Het helpt je oudere content opnieuw tot leven te brengen, zodat je zo efficiënt mogelijk met je tijd om kunt gaan.

Pas er aan de andere kant voor op dat je niet steeds in hetzelfde vervaal vervalt. Het is goed om onderwerpen van meerdere kanten te belichten, indien je steeds dezelfde artikelen schrijft gaat dat na verloop van tijd vervelen. Je kunt bijvoorbeeld goed gebruik maken van veel gestelde vragen door je klanten of bezoekers, zodat je inspiratie op knut doen voor meer verse content.

Houd het vol

Tenslotte is het van groot belang om het vol te houden, bloggen doe je niet voor een paar weken of een paar maanden. Het heeft tijd nodig tot je resultaat zal zien. Blog je gericht op een zoekwoord met een lage concurrentie? Je zou binnen 1 – 3 maanden resultaat moeten zien, bij zoekwoorden met een gemiddelde tot hoge concurrentie kan dit 6 – 12 maanden of langer duren, onder andere afhankelijk van de budgetten die concurrenten daar insteken.

Het is al die tijd van belang de frequentie van je blogs vol te houden en steeds unieke stukken te publiceren. Probeer op voorhand een brainstorm te organiseren, probeer inspiratie op te doen qua onderwerpen en stel een lijst samen met onderwerpen waarmee je een aantal maanden vooruit kunt. Het helpt je het een stuk gemakkelijker vol te houden.

Graag wat aanvullende tips ontvangen of geef je het schrijven van blogs toch liever uit handen aan een professional? Neem contact met me op. Ik ben je graag van dienst met het redigeren en optimaliseren van je eigen blogs of kan het schrijven en plaatsen volledig voor je uit handen nemen.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.