Patrick Wessels 18 april 2016

Panda, Penguin, Pigeon: welke algoritme-updates voerde Google door?

Panda 4.2, Penguin Everflux en Pigeon: het zijn zomaar een paar benamingen van updates van het algoritme die Google de laatste jaren heeft doorgevoerd. Waarom voert de zoekmachine die updates door, hoe behoud je het overzicht en hoe zorg je ervoor dat je SEO teksten zijn geschreven volgens de meest actuele richtlijnen? Ik zet het in dit artikel voor je op een rij.

Updates van het algoritme

Laat ik allereerst maar een misverstand uit de wereld helpen, Google werkt niet slechts af en toe het algoritme bij door middel van updates. Het algoritme dat Google gebruikt om websites te ranken verandert doorlopend, bij Google zijn tal van specialisten onophoudelijk op zoek naar betere methoden om de beste resultaten bovenaan te presenteren. Zo nu en dan heeft Google echter een groot aantal wijzigingen door te voeren, op die momenten vindt er een (aangekondigde) update van het algoritme plaats.
De meest bekende van de laatste tijd is de Mobile Update van april 2015, die wereldwijd werd uitgerold en inmiddels ook in Nederland enige tijd actief is. De update is bekend komen te staan als Mobilegeddon, omdat niet-mobielvriendelijke websites er flinke schade door hebben kunnen oplopen. Die schade bleek uiteindelijk kleiner dan op voorhand gedacht op basis van de aankondigingen door Google, maar het geeft goed aan dat een moderne website vandaag de dag zowel op een desktop als op een mobiel apparaat goed leesbaar moet zijn.

Overzicht van Moz

Moz staat bekend als een van de grootste websites op het gebied van SEO, je vindt er handige tips, uitgebreide gidsen en ook een overzicht van de veranderingen aan het algoritme van Google. Moz geeft er in veel van de gevallen bij aan welke landen er met welke updates te maken kregen, over het algemeen kun je er vanuit gaan dat we in Nederland vaak wat later of in mindere mate ‘iets merken’ van updates. Dat heeft er vooral mee te maken dat Amerika de grootste markt is voor Google, in Nederland gaat het om een beperkt aantal websites en een beperkt aantal gebruikers.
In het overzicht kun je onder andere zien dat Google in juli 2015 een Panda 4.2 update uitbracht. Panda is een benaming voor een serie van updates, die er keer op keer voor zorgen dat bijvoorbeeld linkbuilding op een meer natuurlijke wijze dient te gebeuren. De Penguin-updates zorgen er aan de andere kant voor dat het vooral de waardevolle, interessante en relevante content is waarmee je een goede vindbaarheid kunt verzorgen. Dunne content zonder al teveel informatie wordt daardoor steeds minder waardevol.

Duurzame SEO teksten (laten) schrijven

Wil je duurzame SEO teksten (laten) schrijven, waarmee je ook voldoet aan de richtlijnen die zullen volgen uit de komende updates van het algoritme? Dan is het vooral van belang om je bezoekers voorop te stellen. SEO teksten schrijf je voor je bezoekers, met in je achterhoofd de methoden om de vindbaarheid te verbeteren. Dat is een belangrijke volgorde, zodra je het andersom doet loop je het risico dat Google een update uitbrengt die jouw type content afwaardeert. Google heeft het doel de meest waardevolle websites bovenaan de zoekresultaten te plaatsen, dus zorg er in ieder geval altijd voor dat je met die insteek content produceert.
Duurzame SEO teksten laten schrijven of gewoon eens van gedachten wisselen? Neem contact met me op, ik ga graag als SEO tekstschrijver voor je aan de slag.