Blog


9x waardevolle input om lokaal gerichte SEO teksten te schrijven

Lokaal actief in een specifieke regio of de vindbaarheid verbeteren voor de verschillende fysieke winkels die je door het land hebt? Lokale SEO teksten kunnen je daar uitstekend bij helpen. Het is echter van groot belang om waardevolle, relevante en interessante content te creëren. Die content schrijf je immers in eerste instantie voor je bezoeker, daarna pas komt het aspect ‘SEO teksten’ aan bod.

Actief in 10 verschillende plaatsen en vind je het lastig om keer op keer een uniek verhaal neer te zetten dat bezoekers helpt te inspireren en enthousiasmeren? Hier volgen 9 handige vormen van input die je uitstekend kunt gebruiken om lokale SEO teksten te schrijven of blogartikelen op te baseren.

Diensten die je aanbiedt

De diensten die je aanbiedt vormen waarschijnlijk de grootste open deur, maar worden gemakkelijk vergeten. Het is een uitstekend idee om de bijvoorbeeld 5 diensten die je biedt te verdelen over de 10 teksten die je wilt (laten) schrijven. Dat betekent dat je iedere dienst 2x uitgebreid zal moeten uitlichten, in plaats van 10x. De andere 4 diensten kun je eventueel kort benoemen, zodat er een compleet beeld ontstaat na het lezen van de pagina. Je voorkomt daarmee dat je in herhaling valt, het risico daarop is veel groter als je 10x een uniek verhaal neer dient te zetten over dezelfde dienst.

Kenmerken van de plaatsen

Het is daarnaast een uitstekend idee om je goed in te lezen over de stad of plaats waarin je de dienst wilt aanbieden. Ga eens na waar de winkel eigenlijk staat en wat die plaats uniek maakt. Zoek een koppeling met de diensten of producten die je biedt en er ontstaat gemakkelijk een uniek verhaal. Je kunt dat doen voor alle plaatsen die je wilt voorzien van een eigen tekst, zodat er iedere keer een unieke SEO tekst uit zal komen.

Populaire diensten in de regio

Merk je dat bepaalde diensten in bepaalde regio’s meer populair zijn dan anderen? Het is goed om eens naar de afgelopen 6 maanden te kijken en na te gaan of er verschillen te ontdekken zijn op basis van de geografische locatie. Bovendien kun je gebruik maken van de Google Zoekwoordplanner. Merk je bijvoorbeeld dat [SEO teksten in Leiden] een veel hoger volume heeft dan [persberichten in Leiden] en dat het precies andersom geldt wanneer je de regio Amsterdam verkent? Het is verstandig om daar met de lokale SEO teksten op in te spelen.

Een typische klant

In meer algemene zin kun je verschillende klantprofielen samenstellen, op basis van stereotypen. Maak persona’s en probeer op die manier te beschrijven wie je voor je hebt. Dat hoef je niet direct aan specifieke regio’s te koppelen. Je kunt je simpelweg richten op een typische klant om de content op een unieke wijze in te kunnen steken. De ene klant spreek je anders aan dan de andere, waardoor je het jezelf een stuk gemakkelijker maakt om bijvoorbeeld 10x een uniek verhaal te (laten) schrijven.

De typische vraag van een klant

In het verlengde van de typische klant kun je nadenken over de typische vraag die een klant je zal stellen. Probeer bij de klantenservice (ook een goede bron voor blogartikelen) eens na te gaan welke vragen zij gemiddeld krijgen. Vraag ze naar de 10 meest gestelde vragen en gebruik die vervolgens om 10 unieke teksten te kunnen schrijven.

De garantie die je biedt

Andere elementen van je dienstverlening die je kunt gebruiken om voldoende unieke lokale SEO teksten te schrijven zijn bijvoorbeeld de garanties die je biedt. Verdeel er een paar over de verschillende teksten die er moeten komen en combineer dat bijvoorbeeld met de diensten die je aanbied. Heb je 3 verschillende diensten of productcategorieën en bied je 3 belangrijke garanties (bijvoorbeeld laagste prijs, snel in huis, ruim assortiment)? Dat betekent dat je 3 x 3 = 9 unieke teksten kunt schrijven.

Extra’s of aanbiedingen

Zijn er op structurele basis extra’s beschikbaar of zorg je er met een uitgebreid assortiment aan aanbiedingen voor dat er altijd voordeel te behalen valt op de sale-afdeling? Dat zijn interessante elementen om te vermelden in de lokale SEO teksten. Je zorg daarmee voor een uniek stukje content op enkele van de pagina’s, zodat die zich goed van elkaar onderscheiden en van toegevoegde waarde zijn voor de bezoeker.

De USP’s van je onderneming

Bepaal waarin jouw onderneming zich onderscheidt van concurrenten en gebruik dat als de basis om de unieke lokale SEO teksten te schrijven. Probeer een stap verder te denken dan bijvoorbeeld de garanties die je biedt. Heb je specifieke unieke producten in je assortiment, ben je telefonisch beter bereikbaar of weten de medewerkers net even wat meer van het aanbod? Dat zijn interessante eigenschappen van je onderneming die je goed kunt gebruiken.

Deelname aan lokale evenementen

Tenslotte kun je de lokale SEO teksten verrijken met bijvoorbeeld deelnames aan lokale evenementen. Je zorgt dan voor een betere vindbaarheid in combinatie met het evenement, je wekt eenvoudig lokale sympathie op en je zorgt bovendien voor unieke content op de landingspagina’s die er moeten komen. Win-win-win!

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.