Patrick Wessels 30 mei 2016

De ideale opbouw voor lokale landingspagina’s met SEO teksten

Lokaal gerichte landingspagina’s bieden grote kansen om je vindbaarheid te verbeteren, mits je daar op de juiste manier mee omgaat. Goede SEO teksten gericht op zoektermen met lokale extensies vormen een goede basis. Het is echter de rijkere content op een pagina die je daadwerkelijk helpt het verschil te maken. Hoe je dat aanpakt? Aan de hand van 6 belangrijke onderdelen die samen een goede lokale SEO landingspagina vormen.

Introductie

Een goede tekst start met een introductie. Dat geldt voor SEO teksten, voor blogs, voor recensies en ieder ander verhaal dat je wilt overbrengen. Beschrijf in het kort wie je bent en wat je doet of wat bezoekers en klanten van je kunnen verwachten. Noem daarbij de locatie van je winkel of beschrijf het verzorgingsgebied dat je als dienstverlener bedient. Bied je belangrijke garanties of werk je voor grote klanten in de omgeving? Dan is de introductie de juiste plaats om dat te vermelden.
Uiteraard gebruik je hier het belangrijkste zoekwoord in combinatie met de lokale extensie. Ben je een SEO tekstschrijver in Leiden en richt je de pagina op [SEO teksten]? Dan zorg je er dus voor dat de combinatie [SEO teksten in Leiden] er in ieder geval 1 – 2x in voorkomt, net als in de titel boven het stuk.

Recente projecten in de regio

Vervolgens is het verstandig om de pure SEO tekst even los te laten en je te richten op het overtuigen. Heb je recent gewerkt voor klanten uit de regio of was je actief tijdens bepaalde evenementen? Het is een uitstekend idee om dat te vermelden, zodat je wat meer sympathie opwekt bij de doelgroep. Het is een psychologische truc om bezoekers te overtuigen een aankoop te doen of contact met je op te nemen. Des te meer sympathie je opwekt en des te meer de bezoeker het gevoel krijgt ‘net als jij’ te zijn, des te groter de kans dan de SEO teksten een conversie opleveren.
Zoekwoorden hoef je hier in principe niet te integreren, behalve wanneer zich daarvoor een goede kans voordoet. Ik zou bijvoorbeeld kunnen vermelden dat ik onlangs [SEO teksten] leverde voor de productpagina’s van een webshop met de stenen winkel in Leiden. Op die manier past het er goed in, maar ga in ieder geval niets forceren.

Reviews van andere klanten

Nu we toch in de psychologische hoek zitten is het bovendien een goed idee wat sociaal bewijs aan de lokale landingspagina toe te voegen. De SEO teksten op die pagina helpen je de bezoekers aan te trekken, reviews van andere klanten helpen die bezoekers te converteren tot klanten. Vraag je bestaande klanten (uit de regio of plaats) naar hun ervaringen en vraag ze om permissie die ervaringen te delen. Je zorgt op die manier voor een overtuigend verhaal. Niet alleen jij geeft aan dat jij de beste dienstverlener of webshop bent, ook andere klanten ondersteunen die overtuiging.
Uiteraard ben je hier grotendeels afhankelijk van wat je klanten je aan content aanleveren. Dat is op zich geen probleem, aangezien de doelstelling hier niet is met dit stukje content de vindbaarheid te verbeteren. De vindbaarheid volgt uit de introductie en de antwoorden op de veel gestelde vragen die we hieronder behandelen. Het gaat er met de reviews om dat je bezoekers converteert tot nieuwe klanten.

Antwoord op veel gestelde vragen

Probeer vast te stellen wat potentiële klanten zich afvragen en hoe je daar een helder antwoord op kunt formuleren. Gebruik de Google Zoekwoordplanner om het zoekvolume te controleren en na te gaan op welke termen zo min mogelijk concurrentie zit. Door daar rekening mee te houden bij het vaststellen van de veel gestelde vragen en het beantwoorden daarvan scoor je eenvoudig beter op de long-tail zoekwoordcombinaties.
In mijn geval zou ik bijvoorbeeld antwoord kunnen geven op een vraag als [hoe schrijf je SEO webteksten]. Dat is een long-tail zoekwoordcombinatie waar ik antwoord op kan geven door te beschrijven hoe ik rekening houd met zoekwoorden, zoekvolumes en de concurrentie. Een sectie met veel gestelde vragen op de lokale landingspagina draagt bij aan je vindbaarheid, helpt je als autoriteit over te komen (opnieuw een psychologische truc) en zorgt voor relevante content die Google waardeert.

Deals en extra’s

Indien van toepassing kun je lokale landingspagina uitbreiden met enkele andere onderdelen, zoals deals of extra’s die je te bieden hebt. Stem die zoveel mogelijk af op de regio die je bedient of de plaats waar je de focus op hebt. Er ontstaat een lokale betrokkenheid die de lezer zal waarderen. Het is opnieuw niet een gedeelte dat je met SEO teksten hoeft te vullen, in plaats daarvan kun je je richten op het opwekken van nog meer sympathie.

SEO teksten met een CTA

De lokale landingspagina met SEO teksten en diverse andere elementen sluit je natuurlijk af met een krachtige Call To Action (CTA), je wilt immers dat bezoekers een aankoop doen of contact met je opnemen. Benieuwd of je dit goed in de praktijk brengt of er eens samen met een ervaren SEO tekstschrijver naar kijken? Neem contact op, ik hoor graag van je!