Patrick Wessels 09 mei 2016

Een SEO-geoptimaliseerde website maakt je nog geen winnaar

Klanten vragen me regelmatig een SEO optimalisatie uit te voeren voor de bestaande webteksten. Daar ben ik ze uiteraard graag mee van dienst, maar het maakt ze niet in alle gevallen direct een winnaar. Hoe dat komt? Een website bestaande uit een homepage, een dienstenpagina, over-mij tekst en een contactpagina heeft qua content niet de SEO-kracht het op te nemen tegen andere websites met bijvoorbeeld een uitgebreid blog.

Een goede vindbaarheid hangt af van diverse factoren, waaronder:

  • De SEO-optimalisatie van teksten
  • Het interne en externe linkprofiel
  • De gebruikte techniek op de website

SEO optimalisatie van de website

Binnen die SEO-optimalisatie van de teksten is het bovendien van belang dat de inhoud goed van kwaliteit is, beantwoordt aan de vragen van bezoekers en aansluit bij de zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden. Het optimaliseren van een homepage, dienstenpagina, over-mij pagina en contactpagina is wat dat betreft een goede eerste stap. Het is echter niet altijd voldoende om het verschil te maken. Sterker nog, dergelijke pagina’s zouden veel meer gericht moeten zijn op een kort en bondig verhaal richting bezoekers.

Aanvullende SEO teksten toevoegen

Hoe dient de SEO-optimalisatie van een website er dan wel uit te zien? Het is goed mogelijk om de bestaande teksten op de website (beperkt) te optimaliseren. Heb je een webshop met 25 categorieën waarin je nog geen rekening hebt gehouden met de belangrijkste zoekwoorden? Heb je een website waarop je 10 diensten toelichting waar potentiële klanten online naar zoeken? Het is in die gevallen wel degelijk interessant om de huidige teksten te optimaliseren.
Houd er echter rekening mee dat er hoogstwaarschijnlijk sprake zal zijn van concurrentie. Indien iedere website-eigenaar een homepage, dienstenpagina, over-mij pagina en een contactpagina optimaliseert staan we uiteindelijk weer allemaal op hetzelfde niveau. Het is wat dat betreft van belang om het beter te doen dan de concurrent. ‘Beter’ hoeft uiteraard niet automatisch ‘meer’ te betekenen, maar zelfs de best geoptimaliseerde homepage legt het af tegen een concurrent die wekelijks blogt en daarvoor waardevolle, relevante en interessante artikelen laat schrijven.
Zorg er dus voor dat je een goede analyse maakt van wat anderen doen. Wie staat er momenteel boven je binnen de zoekresultaten en waar komt die betere positie vandaan? Is er sprake van specifieke landingspagina’s met SEO teksten of heeft een SEO tekstschrijver de blogbuilding voor z’n rekening genomen? Een website dient voldoende relevante (SEO-)content te bevatten, een interessant verhaal over te brengen, technisch goed in elkaar te zitten en over een prima linkprofiel te beschikken.

Techniek en linkbuilding

Zelfs bij goede SEO teksten en bijvoorbeeld een hoogwaardig SEO blog houdt het wat dat betreft niet op. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van een CMS zoals WordPress. Het helpt je om de website automatisch technisch te optimaliseren, zodat de SEO content z’n maximale effect heeft. Stel de permalinks op de juiste wijze in en zorg ervoor dat je een SEO-plugin installeert.
Google beoordeelt websites op tal van factoren. De SEO-optimalisatie en het linkprofiel maken beiden een belangrijk deel van de factoren uit. Heb je een goede SEO tekstschrijver in de arm genomen of schrijf je zelf geoptimaliseerde content? Werk dan bovendien aan je linkbuilding of schakel daar een internet marketing bureau voor in. De diverse elementen dragen dan samen krachtig bij aan je vindbaarheid. Met alleen een SEO-optimalisatie voor de huidige teksten ben je nog geen winnaar. SEO vraagt om een integrale aanpak waar je voldoende tijd, moeite en ook geld in moet steken. Het resultaat? Een vindbare website die beduidend meer omzet oplevert dan het geval was.