Patrick Wessels 03 oktober 2016

3 methoden om de concurrentie op je zoekwoorden te verminderen

De webdesigner, hypotheekadviseur en kledingwebshop hebben er allemaal last van: (zeer) hoge concurrentie op de voor hen belangrijke zoekwoorden. Op de generieke zoekwoorden, wel te verstaan. Een zoekterm als [website laten bouwen], [maximale hypotheek berekenen] of [nike sneakers] kent een aantrekkelijk zoekvolume, maar helaas ook een hoge concurrentie. Tal van websites en webshops proberen goed te ranken op dergelijke zoekwoorden, waardoor je veel tijd, geld en moeite zal moeten investeren om een goede positie binnen de zoekresultaten te behalen.
Gelukkig bestaan er methoden om er met meer beperkte middelen toch voor een goede vindbaarheid te zorgen. Cruciaal hierbij? Zorg ervoor dat je specifieker te werk gaat. Een term als [website laten bouwen] (100 – 1K zoekopdrachten per maand, concurrentie hoog) is natuurlijk interessant, maar ook [betaalbare website] (10 – 100 zoekopdrachten per maand, concurrentie normaal) kan interessant zijn. Vooral wanneer je werkt als ZZP-er of binnen het MKB kan een kleiner zoekvolume op een meer gerichte zoekterm toch heel interessant zijn. Indien er van de 10 – 100 zoekopdrachten per maand 5 personen op de website komen en er daarvan 1 een website afneemt verdient de inspanning zich immers gemakkelijk terug.
Uit ervaring deel ik graag drie technieken met je om er op basis van meer specifieke zoektermen voor te zorgen dat je de hoge concurrentie kunt omzeilen, zodat je met meer beperkte middelen toch de mogelijkheid hebt om een verschil te maken:

  • Kies vragen in plaats van zoekwoorden
  • Verbind een regio aan je zoektermen
  • Gebruik ‘gesproken’ zoekwoorden

Kies vragen in plaats van zoekwoorden

Als SEO tekstschrijver kan ik zelf natuurlijk niet zonder een goede vindbaarheid op termen als [SEO tekstschrijver] en [SEO webteksten]. Dat zijn echter generieke termen, waardoor het me even gekost heeft om daar goed vindbaar op te worden. Om tijdens mijn investeringen van tijd en moeite daarin alvast wat resultaat te behalen richtte ik me op een zoekterm zoals [hoe schrijf je meta beschrijvingen]. Het is een vraag die klanten me regelmatig stellen, waarmee ik me kon richten op een term zonder al teveel concurrentie.
Ook als webbouwer heb je die mogelijkheid. Een zoekterm als [hoeveel kost een website] (10 – 100 zoekopdrachten per maand, concurrentie normaal) kan behoorlijk interessant zijn en kent een beperkte concurrentie. De term [kosten website] kent een hoger zoekvolume, maar ook een hogere concurrentie (100 – 1K zoekopdrachten per maand, concurrentie hoog). De vragende vorm van zoektermen leidt gemakkelijk tot het meer laaghangend fruit, zodat je minder last hebt van hoge concurrentie.

Verbind een regio aan je zoektermen

Het is ten tweede een goed idee een regio aan je zoektermen te verbinden. Zelf ben ik als specialist in SEO teksten actief vanuit Leiden. De term [SEO teksten Leiden] zal minder volume kennen dan de term [SEO teksten], maar dat betekent ook dat er sprake is van minder concurrentie.
Je kunt er als hypotheekadviseur uit Rotterdam op die manier voor zorgen dat je in de regio om je heen goed vindbaar wordt, zonder dat je het op hoeft te nemen tegen de landelijke spelers. De term [maximale hypotheek Rotterdam] kent een beduidend lagere concurrentie dan de term [maximale hypotheek] (10K – 100K zoekopdrachten per maand, concurrentie hoog). Je kunt een provincie, een stad of een bepaalde regio toevoegen aan de zoektermen waarop je beter wilt ranken, zodat je een groot deel van Nederland buitenspel kunt zetten. Het zoekvolume per maand is wat lager, maar vooral wanneer je regionaal actief bent is dat doorgaans geen probleem.

Gebruik ‘gesproken’ zoekwoorden

Ten derde kun je alvast inspelen op het groeiende aantal gesproken zoekopdrachten dat we gebruiken. Zoekopdrachten die we uitspreken zijn doorgaans wat langer (longtail) en kennen naast de specifieke onderwerpen die we zoeken ook andere woorden die ons helpen een volledige zin te maken.
De term [nike sneakers] (10K – 100K zoekopdrachten per maand, concurrentie hoog) kun je op die manier aanvullen met een term als [gele nike sneakers in de aanbieding kopen]. We zullen steeds meer gebruik gaan maken van gesproken zoekopdrachten, waardoor het gebruikelijk wordt om dergelijke zinnen uit te spreken tegen onze telefoon, tablet of zelfs computer die is uitgerust met een microfoon.
Ik schrijf hierboven bewust ‘aanvullen’ in plaats van ‘vervangen’. Het is van belang om gericht op de lange termijn te investeren in de generieke zoekwoorden. De concurrentie is hoog, waardoor je daarmee niet zo snel resultaat zal boeken. Terwijl je de focus legt op de zoektermen met minder concurrentie kun je ondertussen blogs blijven schrijven en backlinks verzamelen gericht op de meer lastige zoekwoorden. Op die manier neem je wat ruimer de tijd en zal je na verloop van tijd wel degelijk resultaat gaan zien. Op die manier heb ik ervoor weten te zorgen dat ik op termen als [SEO tekstschrijver] en [SEO webteksten] nu goed naar voren kom.
Hier samen mee aan de slag? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.